Sorgligt...

Frågor och diskussioner om andra slags groddjur.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Sorgligt...

Inlägg av AndreasI » 05 nov 2013, 17:14

Aaaarrghhh!!!!!!!!!!! Hittade min Atelopus spumarius hona död idag :cry: :cry: :cry: Köpte två honor och flera hannar i aug 2009 (Den andra honan avled redan tidigare i sammband med äggläggning...drunknade i amplexus med hanen :( ) . Denna hona som det nu gäller har lagt ägg en gång hos mig men de utvecklades tyvärr inte alls den gången. Har hoppas att det skulle lyckas igen så jag skulle få tag i flera honor den vägen och att Atelopus skulle kunna etableras i hobbyn så småningom. Men nu var det kört med det för min del.
Har bara ett flertal hanar kvar nu och att få tag i flera honor är inte lätt. Har inte sett några Atelopus alls till salu senaste året/åren och tyvärr är det så att honorna är ganska lätt räknade. Finns det till salu så brukar det visa sig vara hanar.
Vet igentligen inte vad som hänt. Tänkte försöka få henne att lägga ägg i år men märkte att hon magrat lite och inte verkade full med ägg. Flyttade över henne i en temporär burk men fick inte henne att äta som tidigare och i dag var hon död. Har suttit i vattnet de senaste dagarna vilket inte är ett normalt beteende. Jag vet ju inte hur gammal hon är då hon var vuxen då jag fick henne och hon har ju varit 4 år hos mig men om det var en normal bortgång eller inte är nog svårt att säga. Jag hoppas ju för min skull att det var ålder och inte mitt tillkortakommande men men...

Otroligt synd. Skulle vara så trevligt om någon kunde få igång Atelopus odligen då det är en mycket trevlig padda.

Snyft. Andreas.

(Sitter någon på en hona och saknar hanar eller annars är intresserad av några så skicka ett pm. Jag kommer nog att minska ner på antalet nu för att något ledigt terrarie och kanske behålla 1-2 st.)

Återgå till "Andra grodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster