Habitat terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 23 maj 2010, 20:29

Efter ett uppehåll inom terrariehobbyn är jag tillbax.
Har startat ett testterrarium för att testa Epiweb och göra en förstudie av hur ett terrarium skulle kunna fungera.
Bild
Tidigare har jag startat ett projekt som jag avslutade pga div problem med intresse dipp som resultat.
Det tidigare projektet:
http://www.repti.net/repti2/index.php?M ... 9707&ID2=9
Om Epiweb fungerar bra och allt kan automatiseras någorlunda så kommer jag starta upp ett större terrarium från scratch.
Vore roligt att kunna starta upp ett riktigt habitat terrarium med endast växter och djur från samma område. Med område menar jag land.
Det jag undrar över är lite vilken art av groda jag bör satsa på som amatör inom grodhobbyn. Har tidigare haft daggeckos och enklare groddjur, samt börjar bli en gammal räv inom saltakvariehobbyn. Det blir valet av groda som avgör vilket land växterna sedan ska komma ifrån. Finns många fina orchideér att beställa som härstammar från Peru har jag sett.
Vill gärna ha ett högt terrarium smockat med orchidéer, så jag kan klä in hela bakväggen med lianer och epiweb. Idag är tanken ett ca30x30x80cm högt terrarium.
Finns det någon pilgiftsgroda som skulle tänkas trivas med den lilla botten ytan eller ska tänka om? Finns ju thumbnail arter som ska trivas i 30x30x45 burkar så ett ca30x30x80 borde ju bara vara bonus.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av LarsÖ » 23 maj 2010, 20:55

Det blir nog knepigt. Inte för grodorna (dom små (pumilio, imitator m fl) klättrar ju, so det är bakväggsytan inklusive sidorna som blir deras 'mark'.
Men eftersom du är ute efter ett orchidéterrarium, kommer du att få problem med ljuset. Krämar du på med lumen för att fåner det som behövs till de bottenväxande plantorna, så bränner du nog ihjäl de översta. Djupet på burken (30 cm) gör ju att bladverk upptill kommer att skymma för de lägre vxterna. Om djupet är 40-50 cm så kan ljuset komma mer 'framifrån' och då blir det lättare att belysa hela bakväggen.

Jah har ett par höga burkar, och åtminstone på vintern måste jag belysa dem framifrån (med byggarmaturer) för att inte allt nedom 40 cm ska dö.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 24 maj 2010, 20:01

Har tre global IKEA lampor nere i källaren och tänkte använda dem till att belysa växterna i terrariumet.
Bild
Då kan man enkelt styra vart och hur ljuset ska vara genom att vinkla dem.
Har för mig att Aquatic Nature 11w ska passa till dem.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av LarsH » 25 maj 2010, 00:08

Illustratören!
Har följt delar av din framfart på Saltvattensguiden. Kul att se dig här på Pilgift nu. Du är en idespruta, inovatör och insperationskälla av rang.
Välkommen!!!
LarsH
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av PittoresktMangel » 25 maj 2010, 11:12

Jag kan inte annat än stämma in i Lars utbristande.
Välkommen, det ska bli intressant att följa det här.

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 25 maj 2010, 20:06

Har faktiskt varit medlem här ett tag och smygit runt.
Kul att det är fler saltmänniskor här =-)
Varit på g ett tag och läser då och då om dessa grodor. Har funderat och funderat på denna hobby till å från i åratal.
Hoppas på tips å guidning från er grabbar å tjejer.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Pear » 27 maj 2010, 21:46

Jag höll på med korallrevskar tidigare. Nu fastnat för Pilgift.

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 27 maj 2010, 21:50

Att belysa burken blir lite knepigt, men det borde väll fungera om man kör en lampa i toppen och kompletterar med två som belyser snett.

Har tittat runt och läst på endel under åren och sett att det går att beställa endel orchideér som härstammar från Peru, många små miniatyrorchideér växer i Peru.
Peru är ju också hemland till bla Ranitomeya reticulata och Ranitomeya ventrimaculata som enligt vad jag förstått är bra nybörjararter.
Först och främst gäller det att få till ett vettigt terrarium med växter som trivs och är från Peru. Burken jag har idag är bara en förstudie inför ett grundligare projekt. Så ni får ha tålamod att det inte går så fort detta projekt.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 28 maj 2010, 11:49

Då det lilla terrariet jag har idag ser ut att fungera bra gjorde jag ett inpulsköp av lite miniatyrorkideér som kan passa i ett framtida habitat-terrarium.
Masdevallia minuta
Pleurothalis spec. (från Peru)
Barbosella culcullata
Masdevallia herradurae
Trisetella cordeliae
Samtliga orkidéarter växer vilt i Peru och de är de första växterna jag letat på. Får se hur de klarar sig.

Ska börja finslipa lite på ritningar snart. Kommer försöka få till ett enkelt glasterrarium, som ser snyggt och prydligt ut.
Kommer ritningar om någon vecka eller så.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Habitat terrarium

Inlägg av Illustratören » 01 jun 2010, 20:52

Har tittat igenom gamla mappar med inspirationsmaterial. Har mängder av miljöbilder och terrariebyggen sparade i mappar på min dator.
Har även kollat lite i källaren och hittat lite mer prylar som kan komma till användning.
Har två alternativ till terrariebygge.
1. Bygga ett ca 35cm långt x 35cm djupt x 80-90cm högt terrarium.
2. Bygga ett ca 100cm långt x 35-40cm djupt x 60-80cm högt terrarium.

Det svåra är att hitta rätt väg.
Fördelarna med det höga terrariet skulle vara att det skulle få plats på arbetsbordet. Det skulle dock bli svårt att få till belysningen på något vettigt sett.
Dusk säljer ju höga skåp och vilken typ av spotar och belysning de använder vet jag inte, men i de höga skåpen de har räcker uppenbarligen belysningen till. De säljer ju skåp som är 90cm höga, så belysningen fungerar uppenbarligen.
Bild från dusk:
Bild
Jag kan tänka mig att det vore snyggt och annorlunda med ett högt terrarium där man ser lianer klättra och vara täckta av mossa och orkidéer.
En annan fördel vore att jag skulle kunna placera det så att man får 3 eller fyra sidor man kan se in från.

Alternativ nr2 har fördelen att man får en stoooor insyn i burken och då kan jag även använda mig av en gammal t5 armatur.
Det blir även lätt att rensa, plantera och regnöra burken då dörrarna blir stora.
Frågan är dock hur långt ner belysningen räcker? Kommer en 2x39w t5 med måsvingereflektorer räcka för att belysa mossan ända ner till botten 60-80cm ner, eller kommer höjden bli begränsad till ca 40-60cm?
En nackdel är att jag får ha skåpet stående på en annan plats i rummet och att man endast får 1-2 sidor att se in ifrån.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster