Nybörjare!

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Evee
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 mar 2013, 20:38
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Nybörjare!

Inlägg av Evee » 05 mar 2013, 21:52

Tjena! Jag hade tänkt skaffa pilgiftsgrodor. Jag har läst en del på internet och massa forum om just detta. Men jag har ett antal frågor skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med det. :)

Vad bör man tänka på?
Är värme matta/dopp värmare ett (måste)?
Lättaste arterna för en nybörjare? (rekomenderar ni)
Om man har ett regn system, måste man ha ett utsug som suger ut vattnet som till sist landar på bottnen?
Snabbaste sättet att göra foder?
Funkar fogskum som bakgrund täckt av tex. jord?
Botten material?

Tack på förhand!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nybörjare!

Inlägg av FrankD » 05 mar 2013, 22:03

Flyttad...

DavidI
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 aug 2011, 20:15
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare!

Inlägg av DavidI » 05 mar 2013, 22:21

Välkommen!

Jag kan bara svara för mig själv här. Det finns många många vägar att gå.
Vad bör man tänka på? Här måste du nog utveckla lite. Annars kan du få femton A4-sidor med text :)
Är värme matta/dopp värmare ett (måste)? Det beror nog på. Men hos mig behövs det inte. Min lampa gör att det blir 30 grader i mitt terrarium på dagen. Ska justera lite innan jag köper mina första grodor, tror att det är lite väl mycket.
Lättaste arterna för en nybörjare? Dendrobates ska vara bra för nybörjare säger de erfarna.
Om man har ett regn system, måste man ha ett utsug som suger ut vattnet som till sist landar på bottnen? Det beror på hur länge regnsystemet är igång. Mitt regnsystem går 9x20 sekunder och jag behöver aldrig tömma min dubbelbotten på vatten. Däremot måste jag fylla på nån gång då och då.
Snabbaste sättet att göra foder? Foder har jag inte börjat med, så här får någon annan fylla i.
Funkar fogskum som bakgrund täckt av tex. jord? Det har funkat för mig. Tänk dock på att jorden måste vara helt torr när du fäster den i silikonet (som jag antar att du tänkte ha mellan fogskummet och jorden?). Jag skulle däremot rekommendera dig att använda torv istället för jord.
Botten material? Jag använder någon bark som hjälper till att hålla fuktigheten uppe. Det ser tyvärr lite tråkigt ut, men har lyckats gömma det mesta under rötter, växter och mossa :)

Har inga grodor just nu!

Evee
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 mar 2013, 20:38
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare!

Inlägg av Evee » 05 mar 2013, 22:27

Tack för info!
Har sett en del använda leka kulor sen någon form av nät i bottnen?
Är det just för att hålla det blött och fuktigt?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nybörjare!

Inlägg av FrankD » 05 mar 2013, 22:31

Välkommen på forumet!

Iknor var snabbare men jag postar det här ändå.
Evee skrev:Tjena! Jag hade tänkt skaffa pilgiftsgrodor. Jag har läst en del på internet och massa forum om just detta. Men jag har ett antal frågor skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig med det. :)
Vi hjälper förstås gärna, men låt mig ändå säga att just frågorna nedan besvaras på många ställen, bl.a. i tråden "FAQ (Nybörjarfrågor)" i kategorin "Pilgiftsgrodor". Bäst är dock att köpa en bra bok, t.ex. "grodbibeln".
Evee skrev:Är värme matta/dopp värmare ett (måste)?
Nej. Viktigt är bara att se till att grodorna får den temperatur de behöver. Är rummet varmt kan redan belysningen räcka till.
Evee skrev:Lättaste arterna för en nybörjare? (rekomenderar ni)
Se FAQ. Men även en del andra arter kan vara av intresse. Det beror också på hur erfaren du är med djurhållning i övrigt. Och förstås på terrariets storlek.
Evee skrev:Om man har ett regn system, måste man ha ett utsug som suger ut vattnet som till sist landar på bottnen?
På något sätt måste man bli av med vattnet. Vanligast och enklast är nog någon sorts över- eller avlopp. Se t.ex. Lars Österdahls "My tanks" under Nyttigheter.
Evee skrev:Snabbaste sättet att göra foder?
Foder kan inte "göras" eftersom grodorna bara äter levande foder (om man bortser från listiga sätt att få de att tro att något som inte lever faktiskt gör det). Du måste alltså odla foderdjur. Många anser att bananflugor är lättast och snabbast men du bör inte bara odla dem. Se FAQ-tråden.
Evee skrev:Funkar fogskum som bakgrund täckt av tex. jord?
En särskilt bakgrund behövs inte men om du vill ha en funkar fogskum. Jord (med undantag av orkidéjord) ska dock inte användas i terrariet. Du kan t.ex. täcka det med silikon och torv. Sök efter fogskum här på forumet så hittar du säkert intressanta trådar.
Evee skrev:Botten material?
Jag vet att folk t.ex. använder leka, orkidéjord, akvariegrus, frigolit. Det som är viktigt är att det inte innehåller mycket näring och att det släpper igenom vattnet istället för att bli väldigt blött. Ovanpå ett lager löv som inte förmultnar allt för snabbt (bok, ek, e.dyl.).

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nybörjare!

Inlägg av FrankD » 05 mar 2013, 22:39


Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst