Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Kallesvensson
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:04
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av Kallesvensson » 01 aug 2013, 19:44

Hallå allihopa. Kalle heter jag och är en 22 år gammal man med ett genuint djur intresse. Har i flera års tid hållt på med akvarium ( främst malar och discus) och sen även Phelsumas. Har haft ett tiotal olika phelsumor så jag är inte helt ny på regnskog osv.
Efter många års drömmande om pilgift börjar det bli dags, och snart ska en flera års lång dröm slå in.

jag har idag hämtat ut ett paket med ett Exo Terra 60*45*60.
Har även hämtat ut Hygrolon 1000*2000mm
Och en UHOP Led panel 100*60*10 mm
Och givetvis lite mossmix.

Tanken är att sätta igång detta så fort som möjligt så mossan får växa på sig.
Värmematta, duschssystem, fogger och eventuellt en till Led panel inhandlas i slutet av månaden.
Jag tänkte forma en grund av fogskum i burken och sedan täcka detta med hygrolon.

Jag tänkte köra lite bromelior, ormbunkar, tillandsior, och någon pinguicula Weser i burken. Blir säkert mer men det får komma i planeringens gång.

Jag har ett gäng olika frågor som jag hoppas få besvarade.

1: jag har kikat lite efter olika fröer från bromelior, tillandsior och orkidéer men lyckas inte hitta några?, jag hade velat plantera ett gäng frön i mossan framöver för att få en mer levande och realistisk burk. Hur går ni tillväga med plantering av dessa växter på t.ex epiweb eller hygrolon?

2: jag läste lite på nätet om bananflugor, och läste att det fanns vinglösa sådana? Vad föredrar ni? För/nackdelar med vanliga och vinglösa? Hur är de olika att odla osv?

3: jag är helt såld på Pumilio och dess olika varianter, vad tror ni om det? Är det alldeles för svåra för en nybörjare? Har som jag nämnde ovan haft flertalet phelsumor och även lite kameleonter så är inte helt rookie.
Jag har även kikat på imitator varadero och southern giant som jag förstår ska vara enklare och dessa är helt klart ett alternativ i burken, dock behöver jag en större grupp antar jag eftersom burken är relativt stor?

4: jag har läst lite här på sidan om peruvian-frogimport och funderar lite kring dem. Om man beställer grodor från dem, skickar de då grodorna? Eller är det enda alternativet att möta upp dem på olika mässor/groddagar och dylikt?



Jag kommer med tiden att uppdatera med bilder och ställa fler frågor. Hoppas ni har överseende med en frågvis entusiast.
Mvh Kalle från Kalmar

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Sv: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av JMild » 01 aug 2013, 20:16

Kallesvensson skrev:Hallå allihopa. Kalle heter jag och är en 22 år gammal man med ett genuint djur intresse. Har i flera års tid hållt på med akvarium ( främst malar och discus) och sen även Phelsumas. Har haft ett tiotal olika phelsumor så jag är inte helt ny på regnskog osv.
Efter många års drömmande om pilgift börjar det bli dags, och snart ska en flera års lång dröm slå in.

jag har idag hämtat ut ett paket med ett Exo Terra 60*45*60.
Har även hämtat ut Hygrolon 1000*2000mm
Och en UHOP Led panel 100*60*10 mm
Och givetvis lite mossmix.

Tanken är att sätta igång detta så fort som möjligt så mossan får växa på sig.
Värmematta, duschssystem, fogger och eventuellt en till Led panel inhandlas i slutet av månaden.
Jag tänkte forma en grund av fogskum i burken och sedan täcka detta med hygrolon.

Jag tänkte köra lite bromelior, ormbunkar, tillandsior, och någon pinguicula Weser i burken. Blir säkert mer men det får komma i planeringens gång.

Jag har ett gäng olika frågor som jag hoppas få besvarade.

1: jag har kikat lite efter olika fröer från bromelior, tillandsior och orkidéer men lyckas inte hitta några?, jag hade velat plantera ett gäng frön i mossan framöver för att få en mer levande och realistisk burk. Hur går ni tillväga med plantering av dessa växter på t.ex epiweb eller hygrolon?

2: jag läste lite på nätet om bananflugor, och läste att det fanns vinglösa sådana? Vad föredrar ni? För/nackdelar med vanliga och vinglösa? Hur är de olika att odla osv?

3: jag är helt såld på Pumilio och dess olika varianter, vad tror ni om det? Är det alldeles för svåra för en nybörjare? Har som jag nämnde ovan haft flertalet phelsumor och även lite kameleonter så är inte helt rookie.
Jag har även kikat på imitator varadero och southern giant som jag förstår ska vara enklare och dessa är helt klart ett alternativ i burken, dock behöver jag en större grupp antar jag eftersom burken är relativt stor?

4: jag har läst lite här på sidan om peruvian-frogimport och funderar lite kring dem. Om man beställer grodor från dem, skickar de då grodorna? Eller är det enda alternativet att möta upp dem på olika mässor/groddagar och dylikt?

Jag kommer med tiden att uppdatera med bilder och ställa fler frågor. Hoppas ni har överseende med en frågvis entusiast.
Mvh Kalle från Kalmar
1. Har förvisso övergett Epi då jag inte tyckte det funkade men då jag hade det satte jag upp växter med tandpetare eller rostfri ståltråd tills rötterna själva höll upp växten.

2. I princip alla bananflugor i hobbyn är icke flygkunniga på något sätt. Avsaknad av vingar, krulliga vingar, pygmevingar... spelar ingen roll. Dock är ju storleken på flugorna intressanta beroende på grodart du avser hålla. Hydei är större medan Melanogaster mindre. Den senare har en kortare livscykel.

3. -

4. Bli medlem i SDS (om du inte redan är det :-) så kan du beställa till groddagen i okt då Wouter kommer upp till Sthlm.


Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Kallesvensson
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:04
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av Kallesvensson » 01 aug 2013, 20:33

Tack för svaren. Har försökt använda mig av tandpetare på epiweb tidigare men har inte funkat något vidare.
Måste man vara medlem i SDS för att kunna beställa grodor av dem? Misstolka inte frågan givetvis kommer jag bli medlem i SDS men är det som sagt ett måste?
Det går alltså enbart att få grodor från dem via mässor och dylikt? Går alltså inte att beställa till någon leverantör eller hem?

det blir dock lite tight med tid att ta hem grodor redan den 5:e oktober (kommer dock att åka och kolla). Men först ska jag få mossan och övriga växter att ta sig. Vill även ha bra koll på att jag får flugorna att överleva osv.

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av HåkanP » 01 aug 2013, 20:53

Du behöver inte vara medlem för att beställa men måste lösa medlemskap för att få besöka lokalen vi har föreningsmötet i - Den s.k."Groddagen".
Som regel skickas aldrig grodor annat än över atlanten. Det från hand till hand via mässor, föreningsmöten eller bilturer över halva landet eller ner till främst tyskland och holland som grodor byter ägare.

Skippar du hygrolon och drar igång nu med xaxim/kork till bakgrund och färdiga växter istället för frösådd eller vad du tänkte, så borde det inte vara några problem att ha ett färdigt terrarie till 5 okt.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
StyrbjörnK
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 mar 2013, 20:07
Började med grodor år: 2012
Ort: Kungsbacka
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av StyrbjörnK » 01 aug 2013, 20:54

Att köpa fröer på orkidéer är tyvärr bara att glömma. Även om du får tag i frön krävs det en rad olika kemikalier för att fröna ska gro, som inte privatpersonen kan få tag på. Detta är pga att orkidéfröna i det vilda måste växa i symbios med en speciell svamp för att kunna gro. Sedan tar det jätte lång tid till orkidéerna är i blomstorlek. Hur det är med bromelior vet jag inte men jag rekommenderar att köpa färdiga plantor. Dessa trycker du nog lättast fast med ståltråd, använder själv torv till mina bakgrunder. Färdiga plantor köper du i vissa zoo-butiker eller på nätet t.ex grodorochfoder.se

Olika grodarter dyker upp under säljes tråden regelbundet. Om du hittar någon groda du tycker om får du komma överens med säljaren om träffpunkt där ni utför era affärer ;)

Har inga grodor just nu!

Kallesvensson
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:04
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av Kallesvensson » 01 aug 2013, 21:02

Tack ännu en gång för bra svar:) Då får jag se till och bli medlem i SDS så snart som möjligt.
Dock är jag fast besluten och köra med hygrolon och mossmix för att kunna uppnå resultatet jag önskar. Så i värsta fall får jag vänta med grodor tills nästa groddag och bara låta burken växa in sig tills dess. Såvida de inte dyker upp på köp/sälj sidan:)

Vad tror ni för övrigt om att börja med någon pumilio? Är det för svårt?

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av HåkanP » 01 aug 2013, 21:16

De är inte svårare att hålla men ställer lite mer krav om man ska ha avkomma på dem.
Med måtten du angav skulle jag våga mig på att ha 2-3 par.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Kallesvensson
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:04
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av Kallesvensson » 01 aug 2013, 21:52

Det låter bra:) jag får avvakta med avkomma tills jag känner mej tryggare i kunskap om djuret :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av PatrikNo » 01 aug 2013, 23:13

Jag har hittat ett ställe som säljer bromelia fröer. http://bromelien-westermann.eu/samen-seeds_57

Jag sådde i början av året och de är nu två cm de största så de tar god tid på sig. De jag provade i ett terrarie tog sig inte. Medan de jag sådde i plastburkar har en del grott. Affären ovan har en hel färdiga plantor som jag kan rekommendera. Det är inga problem att beställa växter ifrån andra eu-länder.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Kallesvensson
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:04
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med en hel del frågor, ha tålamod :)

Inlägg av Kallesvensson » 19 aug 2013, 20:20

nu har jag täckt hela burken i hygrolon. har även lite slarvigt dratt på ett lager mossmix. la inte ner någon direkt energi på den då jag ännu inte fått hem mitt regnsystem och kan på så sätt inte hålla mossan ständigt fuktig. jag har dock tryckt dit lite java mossa, tror ni den klarar sig? kommer isåfall trycka dit ett par DL till då jag har det i överflöd. har även satt igång led-rampen ifrån dusk, och blev helt klart imponerad. kommer att beställa en till likadan.

vad för andra typer av mossa kan jag använda mig ut av?

får på fredag hem värmematta, lite fläktar och tänkte då även montera på en klassisk solfilm på sidorna på burken så jag slipper se fogskummen som jag har under hygrolonen.

lämna gärna era synpunkter och tips mvh
Bilagor
pilgift.jpg

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster