Pilgift i Gomorron Sverige

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av TobiasB » 16 apr 2014, 12:40

Idag hade de pilgift och andra grodor i studion på Gomorron Sverige. Inför den stora groditställningen som öppnar imorgon på Skansen! Finns vi där? :)

http://www.svtplay.se/klipp/1975581/ny- ... enakvariet

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av mats_wikstrom » 18 apr 2014, 09:59

tummarna ner för att lyfta fram dem så där.

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av PittoresktMangel » 18 apr 2014, 15:01

Axel är duktig och vet vad han gör.
Jag ser inga problem med det så länge det sköts på ett snyggt sätt.
Vår hobby hänger på en skör tråd och all god publicitet behövs.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av Jolo » 18 apr 2014, 16:45

PittoresktMangel skrev: Vår hobby hänger på en skör tråd och all god publicitet behövs.
Jag har inte hängt med här. Vad handlar det om?
/ Johan

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av mats_wikstrom » 18 apr 2014, 17:55

Skall klargöra mig lite.

Problemet som jag ser det är att tittarna får fel bild av att hålla grodor som husdjur eller hobbydjur, ungarna tycker att dom där ju är kul husdjur om man kan lyfta fram dem så där på bordet och klappa dem lite och så.

Helt rätt är att publicitet är viktigt, men eftersom ett stort problem åtminstone i Finland är att djuraffärer säljer djur utan skötselanvisningar varpå djuren dör relativt snabbt, och det är något aktivisterna helt rätt lyfter fram på bordet som en regleringsorsak, så anser jag att det är än viktigare att även ge rätt bild av vad det innebär att hålla grodor.

Så visst, klippet är bra, men jag tycker att grodor i ett furnitarium eller liknande kunde ha gjort sig bättre.

Vi hade ju även turen att få pilgift i tv från mässan i Finland, både i de reguljära nyheterna och i reportage med Lars och Andreas. Även jag undrar över det där med skör tråd? Jag trodde att det var här i öst som förnyingen av djurskyddslagen ser ut att kräva starka ställningstagande (jag skall vara med på ett möte på jord-och skogsbruksministeriet nästa vecka för att lyfta fram våra åsikter)

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av jsl » 18 apr 2014, 22:10

Jag tror det är svårt att visa groddjur på annat sätt i tv än på det sätt han gör. Du kan ge dig på att om man har dem i nån burk så gömmer de sig när det ska filmas.

Det var ju inget snack där alls om att hålla dem som husdjur så jag tycker det var bra information om grodorna ur perspektivet att det är grodutställning på Skansen.

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av mats_wikstrom » 19 apr 2014, 06:58

:) nu tänker jag vara envis och framhärda i att visst går det och jag har bevis! :D http://yle.fi/uutiset/kaapiosiilit_rota ... eo/7188144

Det här var ju förstås inte i studio, men i morgon-tv har vi också haft med en burk med leucomelas, och de var definitivt inte skygga. eller så kan man ju använda tex uppstigningsburk av modellen som Lars brukar ha med sig...

Men det är sant som du säger Jörgen, att det är utställningen som boostas och inte att hålla grodor som hobbydjur, och det känns faktiskt lite dumt att vi håller på och tjatar om något som mest handlar om mina personliga preferenser istället för att hålla fokus på det som är bra med inslaget, som Ludde lyfte fram. Det är bra med publicitet, och för oss ju mera ansvarsfull hållning av groddjur som syns i media, desto bättre. Och det var enbart detta som min kritik riktades mot (förstås kunde jag ju skrivit något positivt också)... Psst har förresten nån funderat på att fixa en gemensam tripp till Skansen för SDS, jag kunde iaf hänga på isf? och är det nån som vet hur länge utställningen håller på? försökte hitta slutdatum, men på skansens sidor så gick det inte att se längre än till slutet av maj. Tänkte om vi skulle komma över med finska föreningen i juni om den ännu går då.

Min personliga inställning är tummarna ner för att lyfta fram dem på bordet. Det än nog showmanship, men i mina ögon ligger det något av 1800-tals freakshow över sådant och KAN ge fel bild av vad man kan göra med sina grodor (tänk om terribilisen fakiskt skulle fått för sig att "Nu fan, Nu har jag chansen!" och hoppat i reporterns famn, DET skulle säkert ha blivit jätte bra tv) :D En onödig risk i mina ögon helt enkelt, detta oberoende av hur van man är att handskas med djur, för oberäkneliga äro grodornas vägar som vi alla vet.

Det vanligt folk mest frågade (förutom om de är giftiga ) var åtminstone på utställningen i Finland om man kan leka med dem och klappa dem.

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av PittoresktMangel » 19 apr 2014, 13:27

Jolo skrev:
PittoresktMangel skrev: Vår hobby hänger på en skör tråd och all god publicitet behövs.
Jag har inte hängt med här. Vad handlar det om?
http://www.dght.de/index.php?option=com ... Anewsflash

Bland annat. Varit mycket prat på senaste. Förslagen som läggs fram inom EU skulle innebära att vi inte kommer få ha mässor längre.
Sen är det bara att kolla på våra grannländer. I Norge är allt förbjudet. I Danmark är giftiga djur förbjudna. Motståndsgrupperna lobbar hårt och hobbyn behöver verkligen visa en sida som är bra i allmänhetens ögon.

Jag håller med dig till viss del Mats! Det finns alltid bättre sätt att visa djur på. Men som Jörgen säger, i en morgonsoffa är det nog svårt att visa djur i burk. Som vi alla vet gömmer de sig och vill absolut inte bli visade. Även på våra groddagar och mässor så sitter de och trycker under de enda lövet i 1dl-burkarna.
Så jag tyckte att det var ett bra inslag. Speciellt eftersom Axel också satte på sig vinylhandskar innan han hanterade P. terribilis. Det skulle gå att göra utan. Men med handskarna blev inslaget genast mer seriöst.

Det är min sida av slanten!

Glad påsk alla!
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av Jolo » 19 apr 2014, 13:59

Det vore riktigt tragiskt om det blev så. Vad görs i Sverige? Vilka är det som lobbar för ett förbud?
/ Johan

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Pilgift i Gomorron Sverige

Inlägg av mats_wikstrom » 19 apr 2014, 18:01

nån som hittat hur länge utställningen håller på än?

jo, vi slåss som bäst mot positivlista även i Finland och Jörgen har hjälpt mig genom att skicka remiss-svaret som skrevs när det var på tapeten i Sverige förra året. nästa vecka skall jag som sagt lägga fram vår sak för finska jord- och skogsbruksministeriets grupp som förbereder lagförslaget.

Njae, alltså jag framhärdar nog ännu i att grodorna syntes riktigt bra och hoppade omkring i sin burk och käkade flugor i finsk tv utan någon som helst blygsel både på fältet och i studion. :D tom benedictorna visade sig riktigt snällt i utställningsterrariet på mässan, och fastän jag nu inte menade att man skulle ha grodorna i filburkar till sändning så nu är det väl lite överdrivet provokativt är det väl att säga att de bara sitter gömda under löven på mässor? riktigt snällt var så gott som alla framme och visade upp sig på mässan i finland fastän de hade löv i filburken.

Det jag lärt mig med tv-sändningar under åren är att man tydligt skall berätta hur man kommer att ha djuren (eller vad slags annat tjafs man nu måste stå och visa upp i tv) och inte ta nåt lull-lull av varken kameracrew eller reporter. När kameragubben och än viktigare programledaren vet vad hen har att vänta så hinner de fundera ut vinklar och linser och ljus och annat tjaft på förhand. Vilket underlättar att få bra bild även av grodor på burk även i tv. och är det ett terrarium med bara bakvägg och hyfsat tvättade sidofönster så är det inget problem.

Men nu tycker jag att vi skall återgå till den viktiga frågan, ett föreningsbesök skulle väl vara kul?

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster