Minskat intresse?

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
StyrbjörnK
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 mar 2013, 20:07
Började med grodor år: 2012
Ort: Kungsbacka
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av StyrbjörnK » 04 okt 2014, 08:51

En fråga som kanske inte har med ämnet att göra men skulle det inte vara möjligt att tex skapa en "underrubrik" i säljes som heter typ säljes till Groddagen där alla som ska ha, eller kan ta med sig, grodor dit lägger upp sina annonser så att man får en sorts sammanställning av vad som kommer att finnas där, så att man slipper leta igenom alla annonser i säljestråden. Detta kan ju underlätta för alla köpare ifall man vill förboka eller veta om man ska beställa från Wauter. Skulle ju möjligtvis kunna leda till att fler köper de svenska, billigare grodorna. Bara en fundering...

/Styrbjörn

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 04 okt 2014, 10:08

Jag har en annan idé men ska diskutera den med styrelsen innan jag gör den publik.

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av mats_wikstrom » 04 okt 2014, 10:51

Frank, man kunde kanske där tänka mer på köp av individen, inte arten. Kanske mera för de utanför hobbyn. Dvs, det finns ju faktiskt dom som vill veta just hur MIN potentiella groda som jag skall köpa ser ut. ( tänk i banan att man går till djuraffären och tittar och väljer puppe kanin) men men, det var kanske mera ett sidospår.

Men, Azureus är att jämföra med ett bränd. Det finns redan folk tom utanför hobbyn som vet att nåt sådant existerar (blå grodor) . Sannolikheten att nån kommer in och letar efter den är större än tex Ameerega aff hahneli . MEN vet du Frank var jag hittar aff hahneli bilder? :) Jo hos wouter SOM säljer dem! :D Men det blev ju lite tji, för jag fick dom inte ändå... men jakten fortsätter...

Frogfarm.se tycker jag att är super. Tidigare så var det grodor och foder, Dennis Nilssons sida och där var det, där man kunde se BILDER på grodor till salu. Potentiella kunder funderar väl antar jag? Jag slog många lovar till grodor och foders sidor, tittade på bilder och funderade, för att sedan köpa en art som jag via mina besök till deras hemsida köpte pga att den blivit bekant för mig en gång i världen.

Man kan ju kalla det skyltfönstertaktiken. och det är kanske det jag är ute efter. Visst vi typer som håller på och samlar plastaskar och olika bananflugor och klipper eklöv osv osv, vi börjar rota i nätet och söker bilder osv när vi ser en annons. men det gör kanske inte normala människor. :D

Då är det ju enbart annonsen som ger impulsen till köp. Räcker inte enbart annonsen som impuls måste man på nåt sätt som säljare förbättra marknadsföringen och nå de som ännu inte har grodor ( om man följer tesen att man behöver nytt blod för att åtgången skall vara garanterad).

Jag säljer ju inte så ofta själv, men jag har stor respekt för de som stått vid borden sedan jag började med pilgift. De står ju där än idag.

Tänk! Nu finns det en annons med grodor till groddagen på forumet :D OCH jag har tom eventuellt en köpare på lut.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 04 okt 2014, 11:44

mats_wikstrom skrev:Frank, man kunde kanske där tänka mer på köp av individen, inte arten.
Jo, men det är ju just det jag anser vara allt för jobbigt. Då blir det ett heltidsjobb att sälja ett fåtal grodor eftersom man också måste hålla reda på vem som har bokat vilken individ. Annars är det ju helt meningslöst att lägga ut bilder på individer. Dessutom är det ju inte jag som klagar på att inte kunna bli av med grodorna. För mig är det en hobby som ska vara kul, inget som jag behöver tjäna pengar på.
mats_wikstrom skrev:MEN vet du Frank var jag hittar aff hahneli bilder? :) Jo hos wouter SOM säljer dem! :D Men det blev ju lite tji, för jag fick dom inte ändå... men jakten fortsätter...

Frogfarm.se tycker jag att är super. Tidigare så var det grodor och foder, Dennis Nilssons sida och där var det, där man kunde se BILDER på grodor till salu. Potentiella kunder funderar väl antar jag? Jag slog många lovar till grodor och foders sidor, tittade på bilder och funderade, för att sedan köpa en art som jag via mina besök till deras hemsida köpte pga att den blivit bekant för mig en gång i världen.
Varken Wouter eller Dennis har bilder på grodorna som är till salu. Eller om de har det så säljer de otroligt gamla grodor, för när jag började för 7-8 år sedan hade de redan samma bilder på sina sidor (förutom sådana arter som tillkom senare). Frogfarm.se är förstås suveränt men jag tycker ärligt talat att bilderna på min egen sida åtminstone är bättre än de som kan ses på t.ex. Wouters sidor – och till skillnad mot Wouters visar de verkligen föräldradjuren till ungarna jag säljer. Om det är för jobbigt för folk att följa länken i min signatur får det vara så. Jag är som sagt inte den som absolut vill sälja (fastän jag så klart blir glad om någon är intresserad).

Men jag håller med om att det kan vara en möjlighet (och kanske den enda) att satsa på skyltfönstertaktiken om man vill öka sin försäljning. Frågan om det är lönt för en hobbyodlare får var och en besvara själv. Jag besvarar den bara för mig.

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av HåkanP » 04 okt 2014, 13:25

Fick äntligen fatt på några juveler i mina ögon, förmodligen var det första pilgiftsgroda jag såg för mer än 25 år sedan. 3st 0.0.1 R.summersi från Aquwarehouse som levererades på Expon i väsby för 2 veckor sedan. Det var 3'dje gången jag försökt köpa dem inrikes/importerade på ca 2 år och Jörgen berättade att det hade hört av sig 8 andra intressenter efter att jag bokade dem!
Med facit av det kan man diskutera hur vida marknaden svalnat eller om det bara finns plats för X-antalet djur inom vår hobby innan intresset för en viss art eller släkte är mättat?

Alla är nybörjare någon gång och börjar ofta med en mer lätthållen och tålig art men senare ändras det till tycke och smak, intresse för viss lokal eller art. Personligen föredrar jag de som håller sig under 3 cm, intresserad av det mest från Madagascar som lokal, R.sirensis som art men även fått ett intresse för O.pumilio och nu köpt in ännu en art med affektionsvärde för mig.

Precis lika lätt och svårt det har varit att förvärva de olika arterna blir det förmodligen att sälja av avkomman på dem, min teori i.a.f. fast nu får jag inte uppleva om det stämmer eller ej till groddagen i Göteborg. Sommarens värme decimerade antalet R.sirensis kraftigt och tanken var att sälja av flera R.sirensis sp. är borta. Men samtidigt öppnade det plats för att köpa fler då ett terrarium vart helt tomt efter mördarvärmen.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av mats_wikstrom » 04 okt 2014, 20:02

Frank, men nu måste du ju igen sätta dig in i att titta med jungfrueliga ögon. Du kommer för första gången in i gamet och slår in "pilgift säljes" i google med bild (eller webcrawler eller vad det nu hette då när jag började och det var coolt med platåskor) :D jag nostalgiserar ju och härleder till den tid då vi jagade mammutar ihop. ( dart frog for sale sweden ger för övrigt Dennis sida den med som första hit om man är stackars finne och inte kan svengelska)

Fastän mammutar, 486:or och netscape är utdöda så får jag nog ännu in Dennis bilder i dags läge bland mina första hittar :) och en av dina. Det att man inte nödvändigtvis behöver bilder för att sälja är en sak, men som du även skriver så gäller väl tråden hur man bättre kunde sälja grodor? EDIT: (obs jag får ingen hit på de grodor som enligt diskussionen inte går åt när jag söker med googles hjälp, jag helt enkelt lyckas inte hitta dem, första sidan i google ger inga resultat till detta forum med "pilgiftsgrodor säljes som sökord" inte heller andra sidan, och själv slutar jag gå igenom google efter andra sidan)

Frågan är närmast att fungerar köparna som en själv? En grej vi lär ut på min kära arbetsplats är ju företagsverksamhet och marknadsföring (inte mitt gebit, men en del fastnar ju), och det är väl det som det främst är frågan om. Om man inte ser nåt så vet man inte att man vill ha det.

Det om det är gamla bilder kan man ju inte veta när man för första gången öppnar en sida. (det att det fanns en bild gjorde ju att jag petade lite mera på OM det möjligen skulle finnas att få)

VI vet att de är gamla bilder. Men nu är väl vi inte farligt potentiella kunder heller (fast det alltid finns plats för en hylla till...)
Senast redigerad av 1 mats_wikstrom, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av mats_wikstrom » 04 okt 2014, 20:04

psst. det är nu just nu åtminstone två i Finland som är intresserad av summersii, så du sitter nog i smöret Håkan :D grattis för fina djur!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 04 okt 2014, 22:26

Jo, Mats, jag håller ju helt och hållet med om din diagnos. Vill man sälja mer får man göra effektiv reklam. Jag säger ju bara att jag inte kommer att göra det och att jag är beredd att leva med konsekvenserna. Den som inte är det får väl helt enkelt marknadsföra sina grodor. Att t.ex. förbjuda kommersiell grodförsäljning på våra groddagar (vilket ju har föreslagits) skulle bara göra våra groddagar ointressanta och leda till att folk åker till Hamm istället.

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av mats_wikstrom » 04 okt 2014, 22:38

:) ville ju bara påvisa att jag inte är helt bakom flötet och går och tittar på gamla bilder :D

MEN! lite oroväckande är dock att forumet INTE dyker upp när man googlar efter pilgift säljes. finns det nåt vi kan göra åt det tro?

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av jsl » 04 okt 2014, 22:55

Hur googlar du? ;) Första träffen om man söker på " pilgift säljes" går ju till SDS. Inte till nån säljannons men ändå. Det går säkert att sökmotorsoptimera siten om vi vill för att få mer träffar.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster