Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Övriga diskussioner.
wesslan
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 sep 2014, 12:56
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av wesslan » 26 sep 2014, 13:46

Hej!
Patrik heter jag och bor i nybro (kalmar län )
Jag har varit sugen på pilgiftsgrodor i flera år men har inte kommit till skott så nu är det nära att jag börjat bygga på mitt första vivarium :)

Jag har hållit reptiler i ca 12 år allt från ormar till ödlor.
Det skulle vara kul att komma i kontakt med nån i nybro/kalmar området som håller på med pilgiftsgrodor så man har backup om det behövs och naturligtvis för att lära sig av :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av FrankD » 26 sep 2014, 17:08

@alla: Tänk på att det helst borde vara med bild (se trådtitel), så att man på träffar kan känna igen varandra. Inget tvång förstås, men om man har en bild vore det trevligt.

Användarvisningsbild
Daltanius
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 okt 2014, 00:28
Började med grodor år: 2011
Ort: Saltsjö-Boo
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av Daltanius » 03 okt 2014, 22:29

Hej,

Jag heter Gabriel Ekman, 45 år, och är ny här på SDS.
Bor i Nacka (Björknäs) straxt utanför Stockholm.
Familj: fru och 2 tjejer (7 resp. 11 år).
Arbetar på Söderberg & Partners som finansiell rådgivare med inriktning tjänstepensioner.

Har haft en underbar Korallfingergroda i några år, men som tyvärr gick bort i somras.
Terrariet (70*37*55) har därefter stått tomt, men nu är arbetet med att besätta det med lite nya grodor är igång och mitt intresse har riktats mot Pilgiftsgrodor.
Håller därför på att samla så mycket info som möjligt innan inköp sker därav också mitt medlemskap i SDS.
Med kassör Lars hjälp har jag börjat inreda terrariet med bl.a. Bens Djungel då jag älskar mossa som ger en naturlig känsla av regnskog.

I övrigt har jag och min familj alltid älskat djur av alla dess slag. Vi har 2 st utekaniner, 4 st Koifiskar (byggde en damm på tomten för några år sedan), groda (men inte längre, men snart nya) och så funderar vi på att skaffa hund så småningom, men passar inte i livspusslet just nu.

Ser fram emot besättning av några fina Dendrobatider om några månader när deras framtida habitat är redo...
Tar gärna emot tips och trix på vilka grodor som är lämpliga i ett 70*37*55 terrarie. Ser gärna att försöka ha 4-5 st om det anses lämpligt. Har läst mig till att Tinctorius och Auratus är bra nybörjargrodor.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Hoggaforfan
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 okt 2014, 11:59
Började med grodor år: 2014
Ort: Karlshamn
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av Hoggaforfan » 22 okt 2014, 12:13

Hej

En till Gabriel här från Karlshamn.
Umgåtts med kompisar som haft terrarium i många år och varit lite småsugen sen hjälpt till att bygga upp Blekinge Exotisk Värld så var jag riktigt sugen på ett terrarium men inte exakt vad jag skulle ha i det.
Efter ett besök på Skansens Akvariums grodutställning så föll jag pladask för Phyllomedusa Sauvagii och bestämde mig att det skulle bli grodor.
Ett besök på Malmö tropikmässa så blev det ,2014, Phyllomedusa Hypochondrialis och därmed bestämt vilket land terrariumet skulle vara inspirerat av, Surinam. Då det blev lite tomt så bestämde jag mig för att testa med daglevande som var marklevande i samma terrarium så att djuren inte skulle störa varandra. Valet hamnade på Dendrobates tinctorius Azureus, den kommer från rätt land men också att om djuren störde varandra så kunde jag placera ut dem på tropikariet.
Till min glädje har det fungerat över förväntan och djuren går inte i närheten av varandra trotts att mina Azureus klättrar en del. Så blandning daglevande och nattlevande kan rekommenderas i större terrarium.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av FrankD » 22 okt 2014, 19:46

Hej!

Jag tycker att det är mycket trevligt att ni presenterar er men tänk på att det är trådskaparen som definierar hur en tråd ska användas. I det här fallet ville trådskaparen att man skulle känna igen varandra på träffar o.dyl., och därför skulle presentationerna innehålla en bild. Vill man inte presentera sig med bild så är det förstås OK. Då får man jättegärna skapa en egen liten tråd där man presenterar sig utan bild och säger hej till forumet, men här ska det alltså vara med bild. Jag låter de senaste inläggen stå som de är (de kan ju gärna kompletteras med en bild), men i fortsättningen måste jag radera bildlösa inlägg för att tråden inte ska tappa sitt syfte.

adam88
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 okt 2014, 10:17
Började med grodor år: 1998
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av adam88 » 27 okt 2014, 11:03

kort1.jpg
  • Hej!
  • Jag heter Adam.
  • Jag bor i Göteborg.
  • Jag har en hel hög med terrarier, dock står alla tomma och för tillfället befinner de sig uppe i Norrland.
  • Alltid varit fascinerad av groddjur och har genom åren haft många olika sorter. Har alltid haft som mål att hålla pilgiftgrodor, men eftersom jag har bott i en liten studentlya de senaste fem åren har det inte blivit av. Då jag och min sambo nu har bosatt oss i Göteborg och har mer tid och plats, hade jag nu tänkt glida tillbaka i hobbyn. Var för övrig på reptilmässan i Kungälv i helgen vilket ytterligare eldade på intresset. Hoppas på att kunna lära mig mycket här. :D

Har inga grodor just nu!

Fredrik Löf
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 29 dec 2013, 20:03
Började med grodor år: 1996
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av Fredrik Löf » 28 okt 2014, 08:25

Bild
En liten skämtbild, men ungefär så jag ser ut.
Började med ormar i tidiga tonåren, bla Tigerpyton på 2,70 ner till små Palmhuggormar.
Var då medlem i UHF.
Det var då man hade Gula Tidningen som lektyr.
Om jag inte missminner mig så var det där jag hittade "pil" intresset.
Mina första blev D.auratus (Tobago) från Umeå.
Sen blev det flytt utomlands under 7 år, inte mer exotiskt än Norge och Spanien.
Det var lite om mig och arterna ser ni löpande.

Hälsningar Fredrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Hoggaforfan
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 okt 2014, 11:59
Började med grodor år: 2014
Ort: Karlshamn
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av Hoggaforfan » 31 okt 2014, 10:30

@FrankD: My bad, tänkte bara på att presentera mig :-)
806_396484930431421_2080732168_n.jpg

Andreas
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 05 dec 2014, 17:00
Började med grodor år: 2014
Ort: Lund
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av Andreas » 06 dec 2014, 14:50

Hej

Jag heter Andreas och bor sedan två år tillbaka i Lund där jag läser till biolog. För närvarande har jag ett paludarium på 320 liter som inhyser tre Theloderma corticale.
Till dessa odlar jag kackerlackor av arten B. dubia men de får ibland även vandringsgräshoppor och buffalo worms som variation.
Bilagor
Gruppfoto_Vakö_Myr.jpg
Gruppfoto_Vakö_Myr.jpg (23.87 KiB) Visad 16069 gånger

TropicariumAdrian
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 jan 2015, 14:03
Började med grodor år: 2010
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Presentationstråd (med bild - för träffar etc.)

Inlägg av TropicariumAdrian » 28 jan 2015, 14:14

Tjena Adrian Heter Jag!
Norrköping!
Har en grupp på 6st Litoria caerulea
1.0 phyllomedusa sauvagii
0.0.4 Ranitomeya variabilis
0.1 Salamandra terrestris
0.0.5 tylototriton verrucosus
sedan artbetar jag med ett flertal olika amfibier samt övriga djurklasser på kolmårdens tropicarium !
Bilagor
1902023_848735181810014_244886478_n[1].jpg

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster