Nybörjare

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Hellgren
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2014, 21:05
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Nybörjare

Inlägg av Hellgren » 03 jun 2014, 00:29

Hej!

Så då tänkte jag skaffa mig några grodor.

Har införskaffat ett exo-terra 45*45*60 (LBH), har förstått att det ändå ska duga?
Det har stått igång nu med växter och så för att kolla att fukt och temperatur hålls nått sånär stabilt och det verkar det göra. Har några småsaker till att rixa innan det blir dags att skaffa hem grodor, men jag har också några frågor.

Här läst runt en del på forumet mm. och funnit makalöst mycket info, men det är några saker som ni säkert ser som självklara, men jag inte riktigt får grepp om.

Först, tänkte börja odla hoppstjärtar snart så man har en stabil tillgång och är säker på att det funkar som det ska. Räcker hoppstjärtar som foder eller bör man kompletera med bananflugor? Hur fungerar själva matningen? Jag försökte läsa på om odlandet, men det skrivs om nått som läggs in i burken och sen skakas av i terrariet? Jag förstod inte vad det var. Hur mycket bör dom äta per dag? Räcker en odling?

Hur ofta och mycket behöver ni fukta era terrarium? Förstår att det varierar, men jag kör med en vanlig blomspruta (kanske 1 liter??) och den går åt ganska snabbt ändå. Vattnar ni nått utöver själva sprayandet? Jag kör lekakulor i botten, en liten film som avskiljare och sen cocostorv. Hr stor är chansen att det blir för blött? Tycker jag vattnar på lite här och där dagligen men ändå känns torven torr?

Jag har inte bestämt vilken art jag ska ha i terrariet än heller. Men går det att kombinera, säg, 2 auratus och 2 ranitomeya? Har förstått att ranitomeya är små och klättrande, tänker om dom väljer lite olika nischer pga det? är mitt terrarie för litet för det? Skulle gärna ha lite större arter, men tar nog hellre fler mindre om det inte funnkar! Hr ör ranitomeya? Är det två som gäller om man vill undvika fight?

Hmm, jag har nästan helt säkert fler frågor, men det här får duga så länge.
Ber om ursäkt om det kom under fel kategori, men det innefattar så mycket att jag inte kunde välja :)

Tack på förhand!

/Kim

Ursäkta alla stavfel, skriver på Ipad vilket lätt blir mycket frustrerande.

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare

Inlägg av BengtO » 03 jun 2014, 15:58

Ska försöka ge några svar.
Om du odlar hoppstjärtar på torv kan du lägga in små block av fuktad oasis som du lägger ovanpå torven. Hoppstj sätter sig på undersidan och du kan skaka av dem i terrariet.
Skulle aldrig ge enbart hoppstjärtar. All variation är bra. Tror heller inte att 1st kultur räcker oavsett vilka grodor du skaffar.
Har aldrig sett ett terrarie för pilgiftsgrodor som är för torrt, däremot ofta för blött. Mina duschas 3x 1min per dygn.
Det går att kombinera vissa arter men kräver en viss erfarenhet för att "läsa av" hur det funkar. Skulle inte ge mig på att kombinera 2 Ranitomeya arter. Möjligen i ett riktigt stort terrarium. Arterna inom Ranitomeya har väldigt olika beteende. En del håller man bäst parvis, andra i mindre grupper.

Hellgren
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2014, 21:05
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare

Inlägg av Hellgren » 03 jun 2014, 22:04

Hej!

Tack för ditt svar! Några följdfrågor om det är ok.

Vad är oasis? Inte superlätt att googla, verkar ha funnits någon form av rockband med samma namn ;)
Ok, men bananflugor och hoppstjärtar kanske då? Hur många flugor respektive hoppstjärtar äter en groda i veckan? Om vi omformulerar så. Förstår naturligtvis att det varierar mellan art och även individer, men du vet. Mellan tummen och pekfingret så där.

Dusch, ok, men du vattnar inget extra då?

Finns det kanske någon i gbg trakten som har grodor så man kunde fått komma på ett litet studiebesök? Vore väldigt uppskattat.

Vet att jag stället mycket och eventuellt dumma frågor, men det är helt enkelt för grodornas bästa.

mvh
Kim

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare

Inlägg av BengtO » 03 jun 2014, 23:18

He he, funkar bättre med den oasis som används inom blomsterhandeln för att sätta snittblommor i. OBS, den gröna sorten.
Har aldrig räknat flugor och hoppstjärtar som jag matar med. Det får man lära sig av erfarenhet. Se på grodorna och se till att det alltid blir lite foderdjur kvar i terrariet ibörjan innan du lärt dig.
Nej jag vattnar aldrig i terrarierna.
Borde gå att få till nåt hembesök. Finns mycket duktigt grodfolk på västkusten.

Finnw
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 880
Blev medlem: 13 feb 2012, 04:40
Började med grodor år: 2012
Ort: Bollebygd
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare

Inlägg av Finnw » 03 jun 2014, 23:25

Hellgren skrev:Hej!

Tack för ditt svar! Några följdfrågor om det är ok.

Vad är oasis? Inte superlätt att googla, verkar ha funnits någon form av rockband med samma namn ;)
Ok, men bananflugor och hoppstjärtar kanske då? Hur många flugor respektive hoppstjärtar äter en groda i veckan? Om vi omformulerar så. Förstår naturligtvis att det varierar mellan art och även individer, men du vet. Mellan tummen och pekfingret så där.

Dusch, ok, men du vattnar inget extra då?

Finns det kanske någon i gbg trakten som har grodor så man kunde fått komma på ett litet studiebesök? Vore väldigt uppskattat.

Vet att jag stället mycket och eventuellt dumma frågor, men det är helt enkelt för grodornas bästa.

mvh
Kim
Om det inte blir för långt för dig att åka så är du välkommen till mig i Bollebygd och titta på mina burkar och grodor.
Fd Parachanna.

Hellgren
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2014, 21:05
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare

Inlägg av Hellgren » 05 jun 2014, 07:45

Så jävla trevligt forum det här är! Jag har nu blivit inbjuden av 3 st att komma och kolla :D
Ber om ursäkt att jag inte svarat snabbare. Mycket med skolan nu. Men jag återkommer med PM så fort jag bara kan.
Tack igen!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
pelleg
Inlägg: 294
Blev medlem: 04 apr 2017, 19:31
Började med grodor år: 2017
Ort: Skillinge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 84 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare

Inlägg av pelleg » 13 maj 2017, 09:40

Vet inte om detta är rätt tråd att tipsa om en bok?

Denna boken tycker jag är rätt bra om man har tankar på att börja med pilgiftgrodor. Jag har själv haft nytta av den.
Poison Dart Frogs: A Guide to Care and Breeding(2011)
av Jason Juchems @ 98 sidor
Språk: Engelska
ISBN: 9780615422176

Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare

Inlägg av classemann » 13 maj 2017, 18:22

Tackar pelle!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk


Användarvisningsbild
pelleg
Inlägg: 294
Blev medlem: 04 apr 2017, 19:31
Började med grodor år: 2017
Ort: Skillinge
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 84 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare

Inlägg av pelleg » 13 maj 2017, 18:26

Classemann skrev:
13 maj 2017, 18:22
Tackar pelle!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Varsågod !

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst