Adams grodor

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Adams grodor

Inlägg av PatrikNo » 07 jun 2017, 11:36

Jag har testat att ha flera yngel i samma vatten. Så länge de inte har brist på mat så låter de andra vara. Det är min observation.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Adams grodor

Inlägg av tegnér » 07 jun 2017, 12:51

BengtO skrev:
07 jun 2017, 09:43
tegnér skrev:
07 jun 2017, 08:01
TobiasP skrev:
06 jun 2017, 22:14
Ja, det är (väll?) alla i släktet Ranitomeya?
Inte äggätarna (vanzolinii, flavovittata & imitator).
Är du säker på det?
I terrarier har jag iaf aldrig hittat mer än 1 yngel tillsammans av de arterna + sirensis. Då menar stora yngel. Däremot tex fantastica, reticulata o amazonica har det hänt att fler än 1 yngel klarat sig tillsammans.
Inte säker på hur de beter sig i fångenskap, utgick från de vetenskapliga artiklar som jag har läst och ifrån det som jag har observerat i naturen. De äggätande ynglen ser annorlunda ut i mundelarna än de som kannibaliserar. Anledningen att dom bara deponerar ynglen en och en har sannolikt att göra med att det är större överlevnadschans om dom utfodrar dem separat istället för i samma phytotelmata. Har du bevittnat att sirensis utfodrar med ägg? Det är väldigt spännande isåfall, vet inte om det gjorts några observationer på det i naturen.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Adams grodor

Inlägg av FrankD » 07 jun 2017, 13:19

Som en av våra föredragshållare på en groddag berättade om (minns inte vem det var, men en av holländarna) funkar det utan problem att ha ynglen i grupp i lite större behållare (typ godislådor) om de bara får tillräckligt med mat. Det är så jag jag håller mina amazonicayngel, säg upp till 8 stycken tillsammans, och det har aldrig lett till problem. De är kannibaler när de sitter i sina vanliga små vattensamlingar men det verkar snarare bero på att de känner sig tvungna att slåss om resurser (plats och mat). Har inte försökt göra samma sak med t.ex. Dendrobates men det skulle förvåna mig om det skulle vara annorlunda.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Adams grodor

Inlägg av LarsÖ » 07 jun 2017, 15:08

FrankD skrev:
07 jun 2017, 13:19
De är kannibaler när de sitter i sina vanliga små vattensamlingar men det verkar snarare bero på att de känner sig tvungna att slåss om resurser (plats och mat). Har inte försökt göra samma sak med t.ex. Dendrobates men det skulle förvåna mig om det skulle vara annorlunda.
Din förmodan stämmer. Det går utmärkt att ha t ex D.auratus tillsammans i större vattensamlingar (godislådor och akvarier). En sak man kan observera är deras 'triangel-dans' dvs att dom faktiskt håller små territorier genom att simma aggressivt för att hålla inkräktare ute. Yngel som på så sätt inte får plats halkar efter i utvecklingen och kan duka under, vilket naturligtvis gör att dom blir uppätna.
/Lars

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1808
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Adams grodor

Inlägg av BengtO » 07 jun 2017, 15:23

tegnér skrev:
07 jun 2017, 12:51
BengtO skrev:
07 jun 2017, 09:43
tegnér skrev:
07 jun 2017, 08:01


Inte äggätarna (vanzolinii, flavovittata & imitator).
Är du säker på det?
I terrarier har jag iaf aldrig hittat mer än 1 yngel tillsammans av de arterna + sirensis. Då menar stora yngel. Däremot tex fantastica, reticulata o amazonica har det hänt att fler än 1 yngel klarat sig tillsammans.
Inte säker på hur de beter sig i fångenskap, utgick från de vetenskapliga artiklar som jag har läst och ifrån det som jag har observerat i naturen. De äggätande ynglen ser annorlunda ut i mundelarna än de som kannibaliserar. Anledningen att dom bara deponerar ynglen en och en har sannolikt att göra med att det är större överlevnadschans om dom utfodrar dem separat istället för i samma phytotelmata. Har du bevittnat att sirensis utfodrar med ägg? Det är väldigt spännande isåfall, vet inte om det gjorts några observationer på det i naturen.
Sirensis är väldigt duktiga på att mata upp sina yngel. Ynglen har ju tom en signalfläck på nosen som ju knappast kan ha nån annan funktion än att kunna upptäckas (av föräldrarna?). Lär ju ofta använda vattenfylld bambu som deponeringsplatser. Så de skulle ju kunna finnas på ganska mörka platser, långt ner i ett bamburör.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1808
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Adams grodor

Inlägg av BengtO » 07 jun 2017, 15:26

Finns ju teorier på att bla amazonica lägger "foderyngel". Dvs lägger flera yngel i varje vattenbehållare. Tryter maten äter den starkare upp dom svagare. Så fungerar dom oxå i mina terrarier om jag inte flyttar ut dom.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Adams grodor

Inlägg av FrankD » 07 jun 2017, 15:54

BengtO skrev:
07 jun 2017, 15:26
Finns ju teorier på att bla amazonica lägger "foderyngel". Dvs lägger flera yngel i varje vattenbehållare. Tryter maten äter den starkare upp dom svagare. Så fungerar dom oxå i mina terrarier om jag inte flyttar ut dom.
Japp, samma sak här. Men om de gör det med flit är förstås högst oklart. Någon bör fråga dem. ;)

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 324
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 210 gånger
Blivit gillad: 175 gånger
Grodor Arter/varianter: 11
Växter till salu: 0

Re: Adams grodor

Inlägg av AdamEGL » 08 jun 2017, 20:02

Det är nu bara 1 yngel i krukan.

Bild

AdamEGL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 324
Blev medlem: 19 feb 2017, 22:11
Ort: Nyköping
Har gillat: 210 gånger
Blivit gillad: 175 gånger
Grodor Arter/varianter: 11
Växter till salu: 0

Re: Adams grodor

Inlägg av AdamEGL » 11 jun 2017, 19:06

Flytta idag 3ägg till en burk med lite alkottevatten.

Hoppas ja inte förstörde nått nu! d blir första gången ja flyttar ägg.
2 ser man ju att det är yngel i. det 3 är väl inte befruktat.

Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Adams grodor

Inlägg av tegnér » 15 jun 2017, 10:23

BengtO skrev:
07 jun 2017, 15:23
tegnér skrev:
07 jun 2017, 12:51
BengtO skrev:
07 jun 2017, 09:43

Är du säker på det?
I terrarier har jag iaf aldrig hittat mer än 1 yngel tillsammans av de arterna + sirensis. Då menar stora yngel. Däremot tex fantastica, reticulata o amazonica har det hänt att fler än 1 yngel klarat sig tillsammans.
Inte säker på hur de beter sig i fångenskap, utgick från de vetenskapliga artiklar som jag har läst och ifrån det som jag har observerat i naturen. De äggätande ynglen ser annorlunda ut i mundelarna än de som kannibaliserar. Anledningen att dom bara deponerar ynglen en och en har sannolikt att göra med att det är större överlevnadschans om dom utfodrar dem separat istället för i samma phytotelmata. Har du bevittnat att sirensis utfodrar med ägg? Det är väldigt spännande isåfall, vet inte om det gjorts några observationer på det i naturen.
Sirensis är väldigt duktiga på att mata upp sina yngel. Ynglen har ju tom en signalfläck på nosen som ju knappast kan ha nån annan funktion än att kunna upptäckas (av föräldrarna?). Lär ju ofta använda vattenfylld bambu som deponeringsplatser. Så de skulle ju kunna finnas på ganska mörka platser, långt ner i ett bamburör.
Kul info Bengt! då har man lärt sig något nytt :)

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster