Temperatur, Luftfuktighet och lite vitt mögel

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Robman
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2017, 07:15
Började med grodor år: 2017
Ort: Örebro
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Temperatur, Luftfuktighet och lite vitt mögel

Inlägg av Robman » 07 jul 2017, 16:46

Hej!
Jag har smugit runt här i bakgrunden på forumet och lärt mig otroligt mycket!

Jag har för lite över en vecka sedan införskaffat Exo-Terra 45,45,60, planterat lite växter och jobbar nu på att hålla en bra temperatur och luftfuktighet så att det förhoppningsvis kan flytta in lite fina Azureus.

Tre små frågor har det blivit nu och dessa är:
Exo-Terra Combometer, är den att lita på? min känns som att den är lite all over the place, speciellt med luftfuktigheten som ibland kan gå från 99% till 50% och sedan upp till 80% inom loppet av 2h utan att jag varit där och fuktat eller öppnat burken, är detta normalt? borde jag skaffa någon annan termometer och hygrometer?

Temperaturen! finns det något smidigt enkelt sätt att hålla den på en jämn temperatur, kör med Exo-terras armatur och har en Reptile UVB100 och Natural light lampa i den, temperaturen har under den vecka som allt stått igång pendlat emellan ~25-27 grader under dagarna och verkar ligga mellan 22-23 grader på nätterna, är detta okay eller bör jag försöka få upp tempen?

Och den sista frågan, det har under gårdagen dykt upp vad jag skulle gissa är någon form av vitt mögel, lite små fläckar här och där och sedan en större "klump" (inte särskilt stor, men märkbar) på en av kork bitarna som ligger i.
Är detta något att oroa sig för? Bör jag göra något aktivt mot det eller kommer hoppstjärtarna ta hand om det allt eftersom?

Det är mina grejer som jag tampas med just nu, om det skulle önskas någon bild på det så går det självklart att ordna!

Slutligen så vill jag bara säga att alla här på forumet verkar vara väldigt trevliga och hjälpsamma människor, var mycket längesedan jag stötte på ett forum som varit så trevligt och hjälpsamt mot varandra!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Temperatur, Luftfuktighet och lite vitt mögel

Inlägg av FrankD » 07 jul 2017, 19:06

I all korthet...

Temperatur/termometer: Skaffa en enkel termometer som du i början kan flytta runt lite för att få koll på hur temperaturen. Du verkar ju redan ha en? Sedan behövs ingen termometer längre utan under mycket varma perioder då det kan vara bra att kolla att det inte blir för varmt. Temperaturerna du har mätt är rätt så optimala.

Luftfuktighet/hygrometer: Glöm hygrometern, jag känner inte till någon som inte pajar efter ett tag i den höga luftfuktigheten, och dessutom är värdena du får meningslösa. Det beror på att luftfuktigheten i ett terrarium skiljer sig mycket i olika zoner som i första hand skapas av växterna. Bland växterna framför allt nära botten är det alltid hög luftfuktighet, på öppnare ställen går den lite upp och ner, och det ska också finnas ställen som är ganska torra största delen av tiden. Grodorna söker sig till de ställen de trivs på. De vill varken ha blöta hela tiden eller torka utan vill kunna byta när de känner för det. Lustigt nog är luftfuktigheten det man behöver bry sig om minst så länge man ser till att det inte är blött överallt i terrariet hela tiden.

Mögel: Det brukar inte vara någon fara. Om möglet inte försvinner av sig självt tyder det på att du behöver bättre ventilation, antingen genom en fläkt som blåser in eller ut luften (vilket du alternativt kan åstadkomma utan fläkt med skorstenseffekten) eller genom att installera en liten (!) fläkt inuti terrariet som rör om luften. Se i så fall bara till att du skyddar den så att inte grodorna kan sticka in sina ben e.dyl.

Robman
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2017, 07:15
Började med grodor år: 2017
Ort: Örebro
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Temperatur, Luftfuktighet och lite vitt mögel

Inlägg av Robman » 07 jul 2017, 19:57

Tack för det snabba svaret!
Då lägger jag tankarna på fukten och tempen åt sidan och håller lite kolla på möglet så får vi se om det försvinner av sig självt eller om det blir någon fläkt av något slag.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Temperatur, Luftfuktighet och lite vitt mögel

Inlägg av PatrikNo » 08 jul 2017, 08:37

Robman skrev:
07 jul 2017, 19:57
Tack för det snabba svaret!
Då lägger jag tankarna på fukten och tempen åt sidan och håller lite kolla på möglet så får vi se om det försvinner av sig självt eller om det blir någon fläkt av något slag.
Om du inte redan har det, så rekommenderar jag hoppstjärtar som äter mögel. Och är bra mat till grodorna.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Robman
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 jun 2017, 07:15
Började med grodor år: 2017
Ort: Örebro
Har gillat: 9 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Temperatur, Luftfuktighet och lite vitt mögel

Inlägg av Robman » 08 jul 2017, 10:30

Ja, har hoppstjärtar och tropiska gråsuggor där i så hoppas på att någon av dem tar det :)

Skickat från min D6503 via Tapatalk


Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster