Eftersom jag har mina mått (större botten än tak) är taket 50c50 o botten 50x60. Det är bottenyta som skall belysas som jag har i fokus och då skulle en 20x50-panel vara aktuell. Är de dimbara?JMild skrev:Måtten är topp yta.
För mina 40×50 burkar har jag kört 10×30 panelen och för 60×50 burkarna 20x50 panelen. Kommer bilder strax.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Belysning
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Belysning
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Christian77
- Började med grodor år: 2016
Jag visste inte att den var enkel faktiskt. Läst tvärtom faktiskt. Så du sänker ingen stämning. Jag har aldrig haft otur med den så det ligger kanske något i det du säger. Men jag har bara haft pumila i terrariet på 45 cm höjd. Då använt exoterra ramp med natural light 25w då har det växt som in i hel... men i min 90 cm burk inte så bra. Det är ändå fuktigt som det alltid varit. Men den tog fart när jag satt dit dessa led.
Provar med Lars. Tack för tipset.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Har precis kollat priser och får lämna dessa tankar. För dyrt med tanke på att jag skall dra igång 12 burkar. Inte en. För mig som skall lägga ljuset på burken o därför behöver fötter kostar varje panel 1990:- vilket ger 1990:-x12 terrarier=23'880:- (720W)
Synd för din burk ser verkligen "upplyst" ut!
Synd för din burk ser verkligen "upplyst" ut!
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Hoppas du hittar vad du säker. Panelerna verkar ge bra skjut hela vägen ner på botten. Blir nog toppen!Christian77 skrev:Jag visste inte att den var enkel faktiskt. Läst tvärtom faktiskt. Så du sänker ingen stämning. Jag har aldrig haft otur med den så det ligger kanske något i det du säger. Men jag har bara haft pumila i terrariet på 45 cm höjd. Då använt exoterra ramp med natural light 25w då har det växt som in i hel... men i min 90 cm burk inte så bra. Det är ändå fuktigt som det alltid varit. Men den tog fart när jag satt dit dessa led.
Ang vattenfikus är det nog en art många värjer sig för efter att ha provat regnskogsterrarier några gånger. Den har för vana att på ett år helt fylla terrariet med bladmassa.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Belysning
Hoppas du hittar vad du säker. Panelerna verkar ge bra skjut hela vägen ner på botten. Blir nog toppen!Christian77 skrev:Jag visste inte att den var enkel faktiskt. Läst tvärtom faktiskt. Så du sänker ingen stämning. Jag har aldrig haft otur med den så det ligger kanske något i det du säger. Men jag har bara haft pumila i terrariet på 45 cm höjd. Då använt exoterra ramp med natural light 25w då har det växt som in i hel... men i min 90 cm burk inte så bra. Det är ändå fuktigt som det alltid varit. Men den tog fart när jag satt dit dessa led.
Ang vattenfikus är det en art många nog värjer sig för efter att ha provat regnskogsterrarier några gånger. Den har för vana att på ett år eller två helt fylla terrariet med bladmassa. Därför är ett tips att inte plantera den i bakgrund du byggt utan försöka se till att den växer på grenar och detaljer du kan plocka ut. En dold kruka är definitivt en hit.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Hur det kan bli. Ändå har jag klippt bort kilovis.

Som ni ser är det ca 10cm djupt.

Som ni ser är det ca 10cm djupt.

/Patrik
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Jag skulle rekommendera sticks, 2 st. à 10 W per burk borde faktiskt räcka, vilket blir 545 kr per terrarium om du vill ha ett drivdon per burk, billigare om du tar ett stort fett drivdon för alla. Om du vill ha mycket ljus tar du 10+20 W per burk som kostar inte så mycket mer.RicardH skrev:Har precis kollat priser och får lämna dessa tankar. [...]
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Hej igen Christian och Frank och alla!
Jag hoppas inte det upplevs som att jag kapar denna tråd, men här kommer några tankar. Tack Frank för input. Kommer till LED-stickorna också.
Finns massor att välja bland men här är något av det jag tittat på:
Om man skall rangordna sätter Dusks LED-panel standarden gällande flås rätt ner i burken! En panel som mäter 50x20cm ger galna 6600 lumen! Jag vet inte hur man skall tänka här. Skall man tänka krona/lumen/watt eller hur gör man? Utan tvekan är nyss nämnda paneler bäst på ljusleverans mätt i lumen, men de blåser också ur plånboken mest effektivt. Att lägga 2000SEK/burk på ljus är kanske kul om man har en. Har man några stycken blir det rätt saftigt ...
Vad tycker Du?
Jag hoppas inte det upplevs som att jag kapar denna tråd, men här kommer några tankar. Tack Frank för input. Kommer till LED-stickorna också.
Finns massor att välja bland men här är något av det jag tittat på:
- LED-lister
Dessa är stabila. Bra med extern drivare (trafo) som gör att man kan lägga en del av värmeenergin någon annan stans än på burkarna. En del har inte bekymmer med varma sommardagar och då spelar detta ingen roll, men för min del var det bra. Andra fördelar var storleken. Den bygger bara ca 15mm. på höjden så den kan enkelt gömmas bakom en trälist etc. - LED-lysrör
Denna lösning är dimbar och kan vridas så man kan rikta röret. Den behöver ingen drivare vilket gör installationen enklare. Däremot är den mer klumpig än de nyare lösningarna. Samma dimension som de gamla T8-lysrören. Alltså de gamla "hederliga" lysrören. - LED-parlampor
Tycker på många sätt att dessa lampor skapar fantastisk stämning och ger naturlig look till terrariet. Vår förenings främste användare av denna lösning är Tobbe, varför jag lånar några bilder från hans tråd för att visa. Döm själva: - LED-paneler
- LED-stickor
Om man skall rangordna sätter Dusks LED-panel standarden gällande flås rätt ner i burken! En panel som mäter 50x20cm ger galna 6600 lumen! Jag vet inte hur man skall tänka här. Skall man tänka krona/lumen/watt eller hur gör man? Utan tvekan är nyss nämnda paneler bäst på ljusleverans mätt i lumen, men de blåser också ur plånboken mest effektivt. Att lägga 2000SEK/burk på ljus är kanske kul om man har en. Har man några stycken blir det rätt saftigt ...
Vad tycker Du?
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Jag tänker främst lumen/watt och då var det när jag köpte mina panelerna som gällde. Numera ger ju stickorna en hel del mer än panelerna, så jag skulle nog i dag välja dem. De kostar dessutom bara en bråkdel. Sedan hävdar Dusk att deras spektrum är anpassat, och jag har hittills gjort erfarenheten att man kan lita på det. Många andra ger ju inga uppgifter om spektret alls, så där vet man inte.RicardH skrev:Skall man tänka krona/lumen/watt eller hur gör man? [...]
Vad tycker Du?
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Just det, en tanke till: För mig har panelerna fördelen att deras ram kan lägga på glaset så att inget damm, inga flugor och annat tar sig in. Annars brukar det alltid bli en massa skräp förr eller senare som försämrar ljuset. Med stickorna blir det inte automatiskt så men det borde inte vara svårt att se till att det också blir tätt.