Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hulteke 2.0

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Re: Hulteke 2.0

Inlägg av PatrikNo »

Jag gjorde ett par små burkar som är 60cm djupa. Skitjobbigt. Så om du ska ha små burkar också gör de inte för djupa.
/Patrik
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

PatrikNo skrev:Jag gjorde ett par små burkar som är 60cm djupa. Skitjobbigt. Så om du ska ha små burkar också gör de inte för djupa.
Tack för tipset. De är inte sådana dom skall göras utan står tomma o skriker: "ta med mig heeeeem!" De är bara 30 djupa o tänka som barnkammare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

RicardH skrev:Denna pump klarar 80 dysor, eller 2-50 liter/minut.
:o "Rotary pump" var alltså ditt fullaste allvar. Rejäla grejor, samt hängslen och livrem. Jag tar allt tillbaka och hävdar numera motsatsen. :)
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hahahahaha! Du är rolig! "... och HÄVDAR nu motsatsen!"

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

RicardH skrev:Regnsystem 2.0.1 - schema.png
Sitter här och försöker planera och budgetera.
Du kan spara några kronor på att ta bort backventilerna som sitter lägre än än första Y-kopplingen och bara ha en före första Y-koppling.

Sen undrar jag, 3st 6mm dysor vs 1st 4mm? Skulle kör 2st i de stora burkarna, längre 'regn' med en justerbar 8mm kran du sedan monterar på 'stora' eller 'lilla' hyllsystemet, där det blir blötast först. Så du kan justera upp tiden på andra hyllan samtidigt som du stryper av på på blöta sidan så det inte blir aqua terrarium.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

HåkanP skrev:Du kan spara några kronor på att ta bort backventilerna som sitter lägre än än första Y-kopplingen och bara ha en före första Y-koppling.
Det jag funderar på Håkan är hur jag får så korta starttider som möjligt på dysorna. Alltså från pumpstart till vatten ur dysorna. Antar att det görs genom att ha vatten stående i slangen från pump fram till dysa, eller så nära dysa som möjligt? Du får gärna hjälpa mig tänka här. Har också en annan fråga om backventilier etc. men skriver den i en post med uppdaterad skiss.
HåkanP skrev:Sen undrar jag, 3st 6mm dysor vs 1st 4mm? Skulle kör 2st i de stora burkarna, längre 'regn' med en justerbar 8mm kran du sedan monterar på 'stora' eller 'lilla' hyllsystemet, där det blir blötast först. Så du kan justera upp tiden på andra hyllan samtidigt som du stryper av på på blöta sidan så det inte blir aqua terrarium.
Dumt. Skulle ha skrivit med det, men planen är att styra det lilla systemet med en kran. Framfår av svar jag ger Frank tidigare här idag, men nu är det inritat och kommer på skiss i nästa post.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Regnsystem 2.0.2
Regnsystem 2.0.2
I denna skiss skulle jag vilja göra er uppmärksamma till vad som händer längst till höger i bild.

Tanken bygger på en ide om att cirkulera vattnet i tryckdelen så som exv. Mistking gör. Lånar en bild av dem här:
Bild
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

RicardH skrev:
HåkanP skrev:Du kan spara några kronor på att ta bort backventilerna som sitter lägre än än första Y-kopplingen och bara ha en före första Y-koppling.
Det jag funderar på Håkan är hur jag får så korta starttider som möjligt på dysorna. Alltså från pumpstart till vatten ur dysorna. Antar att det görs genom att ha vatten stående i slangen från pump fram till dysa, eller så nära dysa som möjligt? Du får gärna hjälpa mig tänka här. Har också en annan fråga om backventilier etc. men skriver den i en post med uppdaterad skiss.

Du tänker rätt Richard men om du har kvalitativa dysor som inte droppar när de är trycklösa, behövs inte backventilerna som sitter lägre än första Y-förgreningen om du har en backventil där.
Fast med den nya skissen på de små burkarna och returflödet vet jag inte riktigt hur tanken är? Backventil både innan och efter dysor är bortkastade pengar. Dessa tycker jag du ska ta bort.
Regnsystem 2.0.2 - schema.png
Sätter de sedan Y-fördelaren högre än dysorna kan du även ta bort de 2 översta innan dysorna, endast ha en backventil före Y-fördelaren och sedan de 3 på returen som bestämmer cirkulations riktningen.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

HåkanP skrev:Sätter de sedan Y-fördelaren högre än dysorna kan du även ta bort de 2 översta innan dysorna, endast ha en backventil före Y-fördelaren och sedan de 3 på returen som bestämmer cirkulations riktningen.
Tack för input! :)
Fråga: tror du min sk retur gör någon nytta? Eller är det bara trams och lullull?
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av HåkanP »

RicardH skrev:
HåkanP skrev:Sätter de sedan Y-fördelaren högre än dysorna kan du även ta bort de 2 översta innan dysorna, endast ha en backventil före Y-fördelaren och sedan de 3 på returen som bestämmer cirkulations riktningen.
Tack för input! :)
Fråga: tror du min sk retur gör någon nytta? Eller är det bara trams och lullull?
Det har diskuterats för om att ha loopar/slingor för att 'tryckutjämna' för jämnare effekt och inga vibrerande slangar. Minns jag inte helt fel var det någon av norrläningarna som körde/talade för den tekniken?

Har själv gjort ett halvhjärtat försök som avbröts rätt omgående. Dels kopplade jag med vad som fanns hemma i lådorna och det varierade mellan 4 & 6mm's slang och dysor. Vart tvungen att ha en slang uppe i taket för att nå runt då det inte räckte för att dra samma väg tillbaka. Den sprattlade som en hal ål på torra land och hoppade till slut loss ur kabelklammerna. Hade redan innan en äldre variant av denna fast med ett fint rostfritt nät i som gör en viss skillnad i tryckutjämning. Mesta av slangen här hänger bara förutom min första Y-förgrening med backventil innan och jag har inga slag/sprattel på slangarna annat än lätt vibrerande. Men bäst för att slippa slående slangar är nog att fästa dem ordentligt, d.v.s. tätt mellan 'vad-man-nu-fäster-med'.

Förutsättningen om det ska fungera är nog samma slangdimensioner på allt i loopen och samma sort och antal dysor i varje burk. Så jag tror den hylla med stora burkarna har bättre förutsättningar om du kopplar ihop hyllplanen till en loop kontra hyllan med småburkarna där du har både 8, 6 och 4 mm's slang.
Låst

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"