Höja medlemsavgift?

Frågor om sidan eller föreningen
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Höja medlemsavgift?

Inlägg av RicardH » 11 feb 2011, 21:53

Thomas, det är med värme jag välkomnar dig in i föreningsgemenskapen. När du är på plats samtalar jag gärna medlemsavgift med dig. Jag hoppas verkligen få ha dig som nattgäst under Groddagen 2 april!


Ang. höjda medlemsavgifter är det en fråga för årsmötet. Om någon motionerar i frågan tas den upp. Om jag skulle motionera i frågan, vilket jag inte bestämt mig för om jag skall göra än, skulle jag ha en motivering i stil med:
När undertecknad tillsammans med Peter Nyman bestämde sig för att försöka lyfta SDS från upplösning, hade föreningen inte haft någon verksamhet på flera år. Det var svårt att komma i kontakt med SDS och LarsÖ var den man, om man hade tur, kunde nå. Vi startade upp med intentionen nyhetsblad, hemsida och forumsförankrat stytelsearbete. Vi var då en handfull medlemmar. Sedan dess har föreningen växt och noterade före nyåret historiebästa med 104 medlemmar.
- Aldrig förr har vi varit så många!
- Aldrig förr har föreningen varit så aktiv! (x antal inlägg varje dag)
- Aldrig förr har vi haft så frekventa träffar.

Med detta som bakgrund vill jag nu lyfta medlemsavgiften. Den är idag 150:-. Jag skulle vilja att vi höjer den till 200:-. En 50-lapp är för den enskilde medlemmen inte en stor sak, men med drygt 100 medlemmar kan den 50-lappen betala flyg, transport och hotell för en internationell talare av klass, samt dennes maka. Det skulle kännas tryggt att veta att vi täcker upp våra utgifter, och det är min fulla visshet att talare av den kalibern skapar värde som drar fler medlemmar och mer aktiva medlemmar. Därför föreslår jag SDS årsmöte att fastslå medlemsavgiften för 2012 till 200 i respektive lands valuta (200DKR, 200NKR, 200SEK - portot är dyrare till Nordiska länder än till Säffle).

Tack för mig
Ricard Hulteke
Vad tror ni om en sådan motion?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Höja medlemsavgift?

Inlägg av Simon » 12 feb 2011, 03:08

Jag ska också fundera över avgiften. Värt att notera är att avgiften brukar sättas med tanke på omkostnader för Pilgiftaren. Vill vi fortsätta att ge ut två nr per år och ha påkostade groddagar kan det vara värt att tänka över en höjning till 200 kr. Men som sagt, jag måste fundera igenom det lite..

Det är enklare att bestämma avgiften för utländska medlemmar i svenska kronor. Annars blir det lurigt för kassören med kurser som går upp och ned. Utländska medlemmar betalar nu 250 SEK för medlemsskap. Höjer vi för de svenska kan man ju iaf låta den vara oförändrad för de utländska :)
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Höja medlemsavgift?

Inlägg av RicardH » 12 feb 2011, 08:54

Hej Simon & Co.

Jag tänkte att eftersom DKR och NKR är av högre värde än SEK och så kommer vara under överskådlig tid (om vi inte hittar olja/gas etc.), täcker det överskottet porto, men låt oss göra det enkelt för kassören. :)

Avgiften står i relation till de utgifter vi har. Historiskt har det handlat om tryckning av PG, som förr var en mycket kostsam historia, men där vi idag har bättre teknik och just nu, ett bra avtal. Därför kan vi satsa på kvalitén utan att för den skull äventyra utgivning av PG.

Vi förra årsmötet fick styrelsen uppgiften att undersöka möjligheten att ge ut PG i A4. Detta arbete har gått trögt, inte minst för att vi inser att ett A4-nummer kräver en hel del mer artiklar, vilket vi inte är överhopade av. Men men. Vi får samtala om detta, på årsmötet, om motion så medger.


Trevlig lördag till alla och envar!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Adamanteus
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 20 jan 2009, 19:34
Började med grodor år: 2008
Ort: Jönköping
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Höja medlemsavgift?

Inlägg av Adamanteus » 12 feb 2011, 13:31

Apropå PG kanske vi kan börja med att försöka fylla två nr med material innan vi använder den som anledning till att höja medlemsavgiften eller ändra formatet på den... ;)

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Höja medlemsavgift?

Inlägg av RicardH » 12 feb 2011, 14:40

Adamanteus skrev:Apropå PG kanske vi kan börja med att försöka fylla två nr med material innan vi använder den som anledning till att höja medlemsavgiften eller ändra formatet på den... ;)
Precis Adamanteus. Utan medlemsskrivna artiklas, ingen tidning. Och i den snabba skiss till motionsförslag som postade precis använder jag heller inte PG som argumentation, utan bättre sammankomster.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster