Planerad uppfödning

Frågor om sidan eller föreningen
Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Planerad uppfödning

Inlägg av Carlsson » 02 okt 2011, 09:15

Här kommer en fundering/förslag som möjligen har varit uppe tidigare för diskussion men i så fall behöver det ändå lyftas fram igen.

För mig (och kanske andra) som planerar att utöka/förändra innehavet av djur så vore det en god hjälp att tidigt veta vad som kommer att finnas på marknaden framöver. För min del handlar det om att se till att det finns utrymme, tillräcklig foderodling, färdiga burkar etc (inte minst ekonomi) den dag det är dags att få djuren levererade. Helt enkelt tillräcklig planeringstid.
För uppfödare/säljare inbillar jag mig att det kan kännas behagligt att tidigt få avsättning för sina ungdjur eller åtminstone känna av marknaden.

Mitt förslag är alltså att det införs en "avdelning" i forumet där uppfödare tidigt kan varsko om vad som är planerat. Att slänga in en blänkare när äggen läggs är nog lite väl tidigt, men då djuren går upp på land vore kanske lämpligt. Det är då fortfarande ett antal månader till leverans så eventuella köpare får god tid på sig att planera/förhandsboka.

Vad tycker ni andra? Diskussion efterlyses!

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av FrankD » 02 okt 2011, 12:25

Tanken är god men frågan är ju om det kommer att vara tillräckligt aktuellt och fullständigt. Alternativt kan man ju alltid gå in i grodinventeringen och skicka PM till de som har arter man är intresserad av. Men vi får väl diskutera idéen i den här tråden. Framför allt vore det intressant att höra om de som regelbundet föder upp djur skulle använda sig av möjligheten och regelbundet uppdatera uppgifterna. Annars fyller det ju inget syfte.

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av Carlsson » 02 okt 2011, 12:32

drewes skrev:Tanken är god men frågan är ju om det kommer att vara tillräckligt aktuellt och fullständigt. Alternativt kan man ju alltid gå in i grodinventeringen och skicka PM till de som har arter man är intresserad av. Men vi får väl diskutera idéen i den här tråden. Framför allt vore det intressant att höra om de som regelbundet föder upp djur skulle använda sig av möjligheten och regelbundet uppdatera uppgifterna. Annars fyller det ju inget syfte.
En förutsättning är naturligtvis att de frekventa uppfödarna är med på det hela och ser en positiv vits med det, precis som du säger. De har ofta, men inte alltid, en egen websida där de lägger ut vad som händer. Den största nyttan är kanske för de grodhållare som då och då får upp kullar.
En nytta för köparna är att få en samlad bild av hur framtiden ser ut. Man kanske inte behöver trassla med att åka till Hamm när det ändå finns ett kommande utbud här hemma.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av LarsH » 02 okt 2011, 22:57

Att åka till Hamm är inte trassligt, mest bara mysigt........ :)

Inbillar mig att det kan bli svårt att få oss alla hobbyodlare att hålla en "uppfödar-tråd" aktuell.
Däremot håller jag mina grodor aktuella.
Kan det finnas möjlighet att införa en grodsammanställning kanske, där man ser hur olika grodarter växer till sig hos oss, alltså en sida som sammanställer våra arter typ:

7.4.9 Phyllobates terribilis "Orange"
17.24.105 Epipedobates anthonyi "Santa Isabel"

Sedan är det upp till oss själva, var och en att leta upp någon som har unggrodor av den art man letar efter via "Grodinventeringen".

På detta sättet låter vi forumet sammanställa "läget", vad säger webmaster? Vad tycks om idé?
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av tummen » 29 okt 2011, 15:49

LarsH skrev: Kan det finnas möjlighet att införa en grodsammanställning kanske, där man ser hur olika grodarter växer till sig hos oss, alltså en sida som sammanställer våra arter typ:

7.4.9 Phyllobates terribilis "Orange"
17.24.105 Epipedobates anthonyi "Santa Isabel"

Sedan är det upp till oss själva, var och en att leta upp någon som har unggrodor av den art man letar efter via "Grodinventeringen".

På detta sättet låter vi forumet sammanställa "läget", vad säger webmaster? Vad tycks om idé?
Det där verkar vara det enklaste sättet att göra det på, då är det bara webmasters uppgift att lyckas programmera det också, och om det är lika enkelt vet jag inte! :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster