Föreningsaktiviteter

Frågor om sidan eller föreningen
Användarvisningsbild
frogman
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 jan 2008, 16:48
Började med grodor år: 1980
Ort: Skåne
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Föreningsaktiviteter

Inlägg av frogman » 20 okt 2011, 14:10

Intressanta ideér.
Kanske kan man utveckla Grodinventeringen mer?
För som det står i Pilgiftaren Nr 44 2009 sidan 4 :
Finns en tydlig inriktning med föreningsverksamheten och i stadgarna står det i paragraf 2 att föreningens mål är
* Att underlätta effektivt avelssamarbete inom terrariehobbyn för att få lämpliga avelsgrupper, undvika inavel och behålla arterna och deras färgvarianter rena.

”Att åka till Hamm är inte trassligt, mest bara mysigt”

I samma nummer av Pilgiftaren står det också:
Grodresan.
Vi är stolta över att kunna erbjuda våra medlemmar denna exklusiva förmån! I länder som Holland,Tyskland och Danmark finns intressanta groddagar att besöka, för att inte tala om Europas största reptilmässa i Ham! Du som medlem får åka med på dessa resor till ett starkt reducerat pris. Föreningen hyr en minibuss och resenärerna delar på själva bränslekostnaden. Vi utgår från huvudstaden och plockar upp medlemmar som möter upp längst hela E4:an ner till Malmö ( Norrköping/Linköping/Jönköping/Värnamo) varifrån vi sedan fortsätter söderut mot Danmark,Tyskland eller Holland.

Har detta någonsin hänt under SDS regi på de 20 år som gått? eller är det en framtidsdröm?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av FrankD » 20 okt 2011, 17:21

Ja, att utveckla grodinventeringen skulle verkligen vara mycket värdefullt, men det vettigaste vore då troligen att programmera ett helt nytt skräddarsytt phpBB-tillägg, vilket jag fick inse att jag inte hade tid till. Inte hittills i alla fall, men erfarenheten är ju att man i framtiden snarare kommer att säga att "det var bättre förr". :( Men kanske någon annan vill engagera sig i ett sådant projekt? Det vore jättekul.

Den SDS-finansierade grodresan var, om jag inte minns fel, något årsmötet i Stockholm 2010 röstade emot.

Användarvisningsbild
frogman
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 jan 2008, 16:48
Började med grodor år: 1980
Ort: Skåne
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av frogman » 21 okt 2011, 20:27

Ok, då tolkar jag det som att trots SDS är stolta över att kunna erbjuda våra medlemmar denna exklusiva förmån! ( Grodresan.) så har man under de 20 åren som har varit aldrig någonsin gjort en grodresa i SDS´s regi. Och sedan grusar ”framtidsdrömmen” på ett års möte.
Kan verkligen intresset för en grodresa vara så svagt?
Tycker det verkar märkligt då jag upplever att det finns ett stort intresse med en grodresa bland medlemmar.

Har inga grodor just nu!

poisonfrog
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av poisonfrog » 21 okt 2011, 20:43

Hej alla

Jag tycker det är synd att inte Drews webmaster har inte tid som han skriver i sitt svar. :shock:

Till utveckling av SDS Hemsida !!!! :cry:

Vi måste växa och utvecklas Eller vad tycker ni alla ??

Bussresan har varit på tal så länge jag minns .

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1604
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Planerad uppfödning

Inlägg av jsl » 21 okt 2011, 23:35

Det är inte helt enkelt rent tekniskt att få till en grodinventering som hänger ihop med forumet och dess användare om vi ska utgå ifrån den vi har idag. Möjligen kan man skapa något helt på sidan om forumet där man kan mata in vad man har. Sen presenteras resultatet på en separat sida. Det borde kunna gå att få till. Dock har det nackdelen att man måste lita på att den som skriver är den som den utger sig att vara. Men vi gör detta på vår fritid och gör så mycket vi kan och hinner med.

Diskussion om grodresan bör vi ta i en egen tråd.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av RicardH » 22 okt 2011, 08:26

frogman skrev:Ok, då tolkar jag det som att trots SDS är stolta över att kunna erbjuda våra medlemmar denna exklusiva förmån! ( Grodresan.) så har man under de 20 åren som har varit aldrig någonsin gjort en grodresa i SDS´s regi. Och sedan grusar ”framtidsdrömmen” på ett års möte.
Kan verkligen intresset för en grodresa vara så svagt?
Tycker det verkar märkligt då jag upplever att det finns ett stort intresse med en grodresa bland medlemmar.
Det där vill jag svara på. Det handlar inte om att intresset för grodresan är lågt, bland våra medlemmar, som du ju konstaterat. :) Det handlar om hur vi använder föreningens pengar. Resonemanget handlade om att hur man än gör så är det bara ett litet fåtal av föreningens medlemmar som kommer att åka på en sådan resa och få del av de medel föreningen förfogar över. Därför gick samtalen under årsmötet i linje med att visst kan och kanske skall vi också arrangera resa, men den bekostas av medlemmarna för att föreningens medel skall kunna användas till bra groddagar, tidskrift och annat som når fler. Ungefär så.

Jag var den som drev tanken om subventionerad resa, men årsmötet var av en annan uppfattning varför det blev så här. Dock finns i vår förening medlemmar som åker på i princip allt i Hamm och det kanske kan bli så att vi kan få återkomma med ett förslag på en Hammresa i september, utifrån föreningen men på medlemmars egna bekostnad men med hjälp av den erfarenhet som finns.

Trevlig helg!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Adamanteus
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 20 jan 2009, 19:34
Började med grodor år: 2008
Ort: Jönköping
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av Adamanteus » 22 okt 2011, 14:17

Hulteke skrev:
frogman skrev:Ok, då tolkar jag det som att trots SDS är stolta över att kunna erbjuda våra medlemmar denna exklusiva förmån! ( Grodresan.) så har man under de 20 åren som har varit aldrig någonsin gjort en grodresa i SDS´s regi. Och sedan grusar ”framtidsdrömmen” på ett års möte.
Kan verkligen intresset för en grodresa vara så svagt?
Tycker det verkar märkligt då jag upplever att det finns ett stort intresse med en grodresa bland medlemmar.
Det där vill jag svara på. Det handlar inte om att intresset för grodresan är lågt, bland våra medlemmar, som du ju konstaterat. :) Det handlar om hur vi använder föreningens pengar. Resonemanget handlade om att hur man än gör så är det bara ett litet fåtal av föreningens medlemmar som kommer att åka på en sådan resa och få del av de medel föreningen förfogar över. Därför gick samtalen under årsmötet i linje med att visst kan och kanske skall vi också arrangera resa, men den bekostas av medlemmarna för att föreningens medel skall kunna användas till bra groddagar, tidskrift och annat som når fler. Ungefär så.

Jag var den som drev tanken om subventionerad resa, men årsmötet var av en annan uppfattning varför det blev så här. Dock finns i vår förening medlemmar som åker på i princip allt i Hamm och det kanske kan bli så att vi kan få återkomma med ett förslag på en Hammresa i september, utifrån föreningen men på medlemmars egna bekostnad men med hjälp av den erfarenhet som finns.

Trevlig helg!
Man måste minnas att ett årsmötes beslut inte är något definitivt, ett årsmötes beslut kan ändras på ett annat årsmöte. Det är fritt för varje medlem att motionera till kommande årsmöte om det man vill och tycker att föreningen ska göra.

Vi syns på groddagen!

Har inga grodor just nu!

Adamanteus
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 20 jan 2009, 19:34
Började med grodor år: 2008
Ort: Jönköping
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av Adamanteus » 22 okt 2011, 14:22

poisonfrog skrev:Hej alla

Jag tycker det är synd att inte Drews webmaster har inte tid som han skriver i sitt svar. :shock:

Till utveckling av SDS Hemsida !!!! :cry:

Vi måste växa och utvecklas Eller vad tycker ni alla ??

Bussresan har varit på tal så länge jag minns .
Ja vi som förening utvecklas och det gör den inte bara genom sin hemsida. Drews gör ett bra jobb med hemsidan på sin fritid och det är nog alla vi medlemmar glada över. Vill man förändra något eller driva några frågor i föreningen så är det bara att bli medlem och jobba för sin sak.

Har inga grodor just nu!

poisonfrog
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av poisonfrog » 23 okt 2011, 00:06

Det där vill jag svara på. Det handlar inte om att intresset för grodresan är lågt, bland våra medlemmar, som du ju konstaterat. Det handlar om hur vi använder föreningens pengar. Resonemanget handlade om att hur man än gör så är det bara ett litet fåtal av föreningens medlemmar som kommer att åka på en sådan resa och få del av de medel föreningen förfogar över. Därför gick samtalen under årsmötet i linje med att visst kan och kanske skall vi också arrangera resa, men den bekostas av medlemmarna för att föreningens medel skall kunna användas till bra groddagar, tidskrift och annat som når fler. Ungefär så.

Jag var den som drev tanken om subventionerad resa, men årsmötet var av en annan uppfattning varför det blev så här. Dock finns i vår förening medlemmar som åker på i princip allt i Hamm och det kanske kan bli så att vi kan få återkomma med ett förslag på en Hammresa i september, utifrån föreningen men på medlemmars egna bekostnad men med hjälp av den erfarenhet som finns.

Trevlig helg!


Vill svara dig genom detta du skrev att Föreningens kassa skall gå till vad då ? Till att bekosta er där uppe till Groddagar som kostar vad ??
Och dom andra som bor här nere i Skåne vad finns det för utbud av det
Det kostar ju en slant att ta sig upp till er alla Groddagar !!!

Och tidskriften fungera väl mkt sämre nu än det gjorde när Tommy som var ordförare och då fanns det ju inte som nu . Tittar man på vad som skrivs så är det mkt om Godtycklig beundrad av Hulteke, Drews, och ngr fler

Jag har funderat flera gånger på att gå med i SDS . Men blir besviken när man läser det som är 100 % sant det som Frogman skriver.

Det är då bättre att ta bort sådant som inte är sant i erat Reklamblad ang vad man får som Medlem i SDS och vad som man kan tänkas få uppleva med SDS.

Ha en nice helg själv

P&S Hoppas nu inte att detta blir bortaget .

poisonfrog
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Planerad uppfödning

Inlägg av poisonfrog » 23 okt 2011, 00:17

Ja vi som förening utvecklas och det gör den inte bara genom sin hemsida. Drews gör ett bra jobb med hemsidan på sin fritid och det är nog alla vi medlemmar glada över. Vill man förändra något eller driva några frågor i föreningen så är det bara att bli medlem och jobba för sin sak.
---------------------------------------------------------------------

Vill besvara vad du skrev.

Och mitt svar är följande.

Drews gör ett bra jobb med hemsidan på sin fritid ?
Han behöver väl inte betala för sin medlems avgift ?
Skulle det verlkigen ta så mkt tid med det som han förklarade i sitt svar
Tror inte det ??

Och visst kan jag bli medlem och jobba för min sak t.e.x Bussresan ochatt
ha Grodagen lite närmare än där det brukar hålla till !!

Har tidigare varit medlem och skickat in Motioner . Men då måste man ju vara på plats för att få sin röst hörd.

Dom tidigare Motionerna som jag skickade in dom lades bara ner !!

Men jag tycker ändå att det blir för mkt Grodagar uppe i Sthlm, omnejd

Varför inte hålla det här nere i Skåne.

Ha en nice helg

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster