Mat till gråsuggor

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Mat till gråsuggor

Inlägg av Carlsson » 14 apr 2016, 20:37

Som rubriken antyder så tar jag tacksamt emot förslag till mat för gråsuggeodlingar. Jag har provat med diverse olika torrfoder avsedda för fisk, sköldpaddor, hoppstjärtar, katter etc. Det känns som om inget passar, antingen så vill inte suggorna ha det eller så bildas det mögel.
Hur gör ni andra?

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mat till gråsuggor

Inlägg av FrankD » 14 apr 2016, 22:42

Grönsaker, t.ex. någon potatisskiva, potatisskal, lite morrot, e.dyl. Vilka gråsuggor handlar det om? De vita äter långsamt och behöver inte mycket. Det räcker att mata dem en gång i månaden. Det snabba bruna äter också snabbare men självklart beror det på hur många djur som finns i odlingen. I början får man ta det lugnt.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Mat till gråsuggor

Inlägg av PatrikNo » 15 apr 2016, 10:21

Jag har gjort en blandning av Banangröt, torrjäst och spirulina (för att jag hade det hemma). Skivar i morötter. Morötterna tar lång tid att förbrukas. Har också en blandning av kokosflingor och blad som de bor i.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Mat till gråsuggor

Inlägg av BengtO » 15 apr 2016, 12:23

Det verkar skilja sig mellan olika arter. Har 2 olika dels den lilla snabba "Panama" och en som i storlek och form liknar den vita men är normalfärgad. Panama rör inte löv som jag lägger in i odlingen medan den andra äter rent omgående. Torrjäst funkar dock för båda.

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Mat till gråsuggor

Inlägg av Cloud » 27 mar 2017, 13:33

Som nybliven gråsuggeodlare undrar jag också vad som är lämpligt. Har hittills bara kört på torrjäst till hoppstjärtar och det kanske funkar även till gråsuggor, men frågan är hur nyttiga de blir då? Innehåller det någon nämnvärd näring?
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Mat till gråsuggor

Inlägg av MarcusL » 27 mar 2017, 15:10

Suggorna har högre kalciumhalt än övriga foder vi använder därför kan man mata då och då med sånt som har mycket kalcium i sig t ex persilja och vissa frukostflingor. Jag matar annars med olika skal från t ex äpple, morot och gurka, ekologiskt naturligtvis. Basen hos alla mina suggor är dock löv från äppleträd och vinbärsbuskar. Har precis börjat experimentera med vällingpulver och tycker de funkar riktigt bra både till hoppstjärtar och suggor. Redan efter 2 veckor med vällingpulver har hoppstjärtarna ökat i antal.

Användarvisningsbild
Fredde_C
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 okt 2013, 19:23
Började med grodor år: 2008
Ort: Bålsta
Har gillat: 32 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mat till gråsuggor

Inlägg av Fredde_C » 27 mar 2017, 19:19

MarcusL skrev:Suggorna har högre kalciumhalt än övriga foder vi använder därför kan man mata då och då med sånt som har mycket kalcium i sig t ex persilja och vissa frukostflingor. Jag matar annars med olika skal från t ex äpple, morot och gurka, ekologiskt naturligtvis. Basen hos alla mina suggor är dock löv från äppleträd och vinbärsbuskar. Har precis börjat experimentera med vällingpulver och tycker de funkar riktigt bra både till hoppstjärtar och suggor. Redan efter 2 veckor med vällingpulver har hoppstjärtarna ökat i antal.
Någon speciell välling? Min dotter kanske får offra lite av sin fullkornsvälling för ett test..

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: RE: Re: Mat till gråsuggor

Inlägg av MarcusL » 27 mar 2017, 19:28

Fredde_C skrev:
MarcusL skrev:Suggorna har högre kalciumhalt än övriga foder vi använder därför kan man mata då och då med sånt som har mycket kalcium i sig t ex persilja och vissa frukostflingor. Jag matar annars med olika skal från t ex äpple, morot och gurka, ekologiskt naturligtvis. Basen hos alla mina suggor är dock löv från äppleträd och vinbärsbuskar. Har precis börjat experimentera med vällingpulver och tycker de funkar riktigt bra både till hoppstjärtar och suggor. Redan efter 2 veckor med vällingpulver har hoppstjärtarna ökat i antal.
Någon speciell välling? Min dotter kanske får offra lite av sin fullkornsvälling för ett test..
Tror de kvittar men vi har Semper fullkorn iaf.

Användarvisningsbild
Fredde_C
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 okt 2013, 19:23
Började med grodor år: 2008
Ort: Bålsta
Har gillat: 32 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: RE: Re: Mat till gråsuggor

Inlägg av Fredde_C » 27 mar 2017, 19:34

MarcusL skrev:
Fredde_C skrev:
MarcusL skrev:Suggorna har högre kalciumhalt än övriga foder vi använder därför kan man mata då och då med sånt som har mycket kalcium i sig t ex persilja och vissa frukostflingor. Jag matar annars med olika skal från t ex äpple, morot och gurka, ekologiskt naturligtvis. Basen hos alla mina suggor är dock löv från äppleträd och vinbärsbuskar. Har precis börjat experimentera med vällingpulver och tycker de funkar riktigt bra både till hoppstjärtar och suggor. Redan efter 2 veckor med vällingpulver har hoppstjärtarna ökat i antal.
Någon speciell välling? Min dotter kanske får offra lite av sin fullkornsvälling för ett test..
Tror de kvittar men vi har Semper fullkorn iaf.
Tack då ska jag prova.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster