Det stora projektet... del2

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 24 jul 2009, 21:44
Började med grodor år: 2008
Ort: Göteborg
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Det stora projektet... del2

Inlägg av sm6xvz » 04 jan 2010, 14:37

Jag startar en Del 2 i detta projekt för nu är det äntligen igångsatt 8-)

Byggde om min ljusramp så den gav mer mycket mer ljus. (uppdaterar tråden om LUXmätning ang detta)
Skaffade mig ett regn/duschsystem. Så efter en del glasborrning så sitter det tre munstycken i taket slanag e dragna och pumpen e monterad under hela burken, pumpen tar vatten ifrån dubbelbotten . I burken så har jag även en 80mm fläkt super silet som vevar runt lite luft däri.

Jo det har tagit riktigt långtid att få igång systemet och alla delar att samverka med varandra, framför allt en fet plånbok och massor med tid....

Först råkade jag ut för en mikrosopisk läcka i dubbelbotten, Hade vatten i burken i par dar och allt "verkade" tätt, men nej nej.
Körde en test period i ett par veckor me en pump som verkade lovande och såg sen att det läckte ner till den riktiga botten. Nån matsked bara men det vart jag inte nöjd me så blev att bryta upp allt igen och fixa nytt glas (har nu mer rabatt hos glasmästaren ;) )
Sen fick hela burken stå i par veckor me vatten så dubbelbotten va helt täckt för att se så det inte läckte igen.
så när detta va klart så monterades det in en Back to nature slimline i vatten delen och gjorde i ordning en kammare för filter till Ehem pumpen, samt pumpen...

Nu när allt fungerar perfekt och vattnet cirkulerar som det skall, så låter jag det gå en vecka me timers osv... JAG E SUPER NÖJD.......
Kletar på mossmixen och allt verkar frid och fröjd:) drar igång systemet vatten cirkulerar och upptäcker med fasa att en jäkla massa skit åker ner i vattnet och är då glad att jag har min filterkammare :)
MEN där bedrog man säg, filtret stoppar inte mycket trots att jag tycker jag valt ett fint filter. Strilröret geggar igen rätt fort. Det e bara att riva ner alla rör och göra rent det. Fick riva en del av pumphuset och tillverka en ny tillfällig filterkammare med en jäkla massa filtermatta i och köra igång systemet igen... Nu verkar det funka iaf. Tyvärr har min pump börjat krångla och verkar som att det kommer in luft i impellern efter ett tag den vart igång så den låter massa :twisted: skall undersöka detta när jag får mer tid. Lägger in par bilder....

Bild

Bild

Bild

Har inga grodor just nu!

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster