Exo-terra 90x45x90, behöver råd kring växter och utformning.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Pfadfinderei
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 jun 2014, 11:39
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Exo-terra 90x45x90, behöver råd kring växter och utformning.

Inlägg av Pfadfinderei » 05 jun 2014, 08:54

Nybliven grodentusiast. Min pojkvän har hållt på med giftormar ett bra tag men nu tycker vi att pilgift (och allt det medför) verkar vara en mer givande hobby. Så vi försöker få ut så mycket som möjligt av det hela.

Plockade upp ett väldigt tätat Exo-terra inkl. regnsystem, epiweb/bakgrund, pumpar, vattenfall och några (förvisso majoriteten döda) växter. Vi har försökt städa det lite och konstanterat att ljuset på 1200-något lumen är för lite och satsar på 7000+ lumen UV-ljus. Tips på billiga alternativ?

Målsättning med burken är pilgift, växter och kanske en hoppstjärtkoloni med gråsuggor. Jag vill gärna ha en orkidé och funderar på andra fina växter som kan rekommenderas. Köpte en jungfrusko igår för en billig slant men har inte mycket hopp för den eftersom den a) såg risig ut och b) kanske inte alls trivs. Blev tipsade att hitta en vild-orkidé istället för sådana man köper till trädgård & hem.

Så lite konkreta frågor som tl;dr:

1. Epiweb - mossan var inte speciellt levande. Kommer den gro vid bättre ljussättning eller behöver vi köpa nytt "pulver" (?) att plantera med?
2. Vad för orkidé eller andra blommor lämpar sig för denna typ av vivarium och var kan den köpas från?
3. Hur mycket plats behöver mindre guppys i ett paludarium? Tror vattenslingan lämpar sig bäst för äggläggning om sånt sker, men det är ändå 10 liter eller mer i vattenområdet. Kan vi ha fisk där?
4. Kan man trimma Ficus Pumila utan hämningar eller måste jag se för mig var jag klipper?
5. Fick ett par blad av något slag att lägga in i transportlådorna för grodorna. Dessa blad skulle tydligen slå rot i ett vattenglas och kunna planteras i burken. Efter en vecka har de inte slått ut nåt och blivit bruna i kanterna. Kan detta åtgärdas?
6. Kan man/hur hålls vattendelen med mangroveroten klar och icke-gul?

Tror det var allt. Har bara en halvtaskig instagrambild över på instagram.com/imschafhauser

Tack på förhand!

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Exo-terra 90x45x90, behöver råd kring växter och utformn

Inlägg av BengtO » 05 jun 2014, 11:07

Några försök till svar:

1. Vet ej. Använder inte och förstår inte poängen med Epiweb. Nån annan vet sähert.
2. Finns ju hur mycket orkideer som helst. Tror nog att de förekommande som "krukväxter" är betydligt enklare än de "vilda". Vet inte var du bor, men ett eller flera hembesök hos andra grodnördar brukar innebära påfyllning av bra o beprovade växter som lämpar sig bra för regnskogsterrarier.
3. 10l funkar för många fiskar. Skulle dock välja mindre fisk än guppy för att få det lite mer skalenligt. Boraras nevus är en favorit. Personligen skulle jag hellre torrlägga för att öka ytan för grodorna.
4. Kan klippas hur mycket som helst. Se upp, den tar lätt över hela burken.
5. Svårt att säga då du inte vet vad det är för växt.
6. Nej blir nog svårt och egentligen inte önskvärt.

Pfadfinderei
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 jun 2014, 11:39
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Exo-terra 90x45x90, behöver råd kring växter och utformn

Inlägg av Pfadfinderei » 05 jun 2014, 12:28

BengtO skrev:4. Kan klippas hur mycket som helst. Se upp, den tar lätt över hela burken.
Är väl det som skett i princip, ville bara vara säker innan jag tog fram saxen.

Tack så mycket!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster