Ventlation

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 21 apr 2019, 22:39

FrankD skrev:
20 apr 2019, 20:36
T.ex. 380 spänn här: http://www.herperschoise.se/product.htm ... gory_id=76. Men som sagt betvivlar jag att det blir bra om du måste värma upp det med 10 grader. Om du har värmekabel i bottenmaterialet blir det alldeles för varmt (och torrt) där innan luften värms med 10 grader. Har du värme på något annat ställe blir det för varmt där och för kallt på andra ställen. Jag kan ha fel eftersom jag själv aldrig har varit i en sådan situation men det känns osannolikt att det kan bli bra på det viset.
Det med styrningen, ställer jag bara in tex 23 grader så pluggar jag in alla värmekällor så håller den sen tempen i burken ?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ventlation

Inlägg av FrankD » 21 apr 2019, 22:56

Nej, den häller tempen vid sensorn. Det är det jag försökte säga tidigare. Om det utanför terrariet är 10-15 grader kallare innebär det att du i närheten av värmekällan kan ha 30 grader och på andra ställen 15 grader eller så. Frigolit under terrariet och vid sidorna/bakom kan hjälpa lite men inte i den utsträckningen.

Var någonstans läste du att de behöver UV-A? Det gör de inte (möjligen med undantaget att vissa Oophagaarter mår bättre av UV men det är ett ständigt diskussionsämne), och dessutom tränger UV inte genom täckglaset.

Hål som är 1 dm i diameter är inte små, de räcker mer än väl om inte karet är ordentligt stor, men det måste också finnas motsvarande öppningar längst ner under framrutan för att luften kan ta sig både in och ut.

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 22 apr 2019, 01:06

FrankD skrev:
21 apr 2019, 22:56
Nej, den häller tempen vid sensorn. Det är det jag försökte säga tidigare. Om det utanför terrariet är 10-15 grader kallare innebär det att du i närheten av värmekällan kan ha 30 grader och på andra ställen 15 grader eller så. Frigolit under terrariet och vid sidorna/bakom kan hjälpa lite men inte i den utsträckningen.

Var någonstans läste du att de behöver UV-A? Det gör de inte (möjligen med undantaget att vissa Oophagaarter mår bättre av UV men det är ett ständigt diskussionsämne), och dessutom tränger UV inte genom täckglaset.

Hål som är 1 dm i diameter är inte små, de räcker mer än väl om inte karet är ordentligt stor, men det måste också finnas motsvarande öppningar längst ner under framrutan för att luften kan ta sig både in och ut.
Burken är 270 l och har en frigolit skiva under med frigolit på tre sidor. Så där kan jag inte göra jätte mycket. Sen blir det svårt att ha en öppning nere på ett akvarium. Så just nu har jag fläkten neråt riktande och suger in luft från hålet.

Det med UV-a ljus så lästa jag det på ett annat inlägg på terrariedjur men det var några år gammalt inlägg om ledljus.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ventlation

Inlägg av FrankD » 23 apr 2019, 06:56

Hm, ja, akvarium brukar inte vara optimalt. I det långa loppet kommer du nog att vilja skaffa ett riktigt terrarium. Men man kan ju borra ventilationshål. Det räcker ju med 3 stycken på 5 cm. Ett avlopp brukar man också vilja borra. Fast för att borra bör ju karet vara tomt, så det hade man behövt göra innan. :(

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 23 apr 2019, 09:41

Jo, fast kanske kan klämma in en slamsug sen. Men får se hur länge jag håller på med hobbyn. Men säkert kommer jag vilja byta till ett riktigt terrarie sen.

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av LarsÖ » 27 apr 2019, 23:29

Hur högt är ditt terrarium? Dina temperaturuppgifter är rätt konstiga. Med lysrör placerade ovanför täckglasen, och skaplig höjd (dvs minst 50 cm) så kan det bli rätt varmt överst, men inte så varmt vid botten. Men några liter vatten i burken så utjämnas ju temperaturen.
Jag använder inte värmemattor eller -kabel. Har man en liten fläkt som rör runt luften för att rutorna ska vara torra (en rent estetisk fråga), så kyls innandömet rätt bra därav. Man kan balansera temp, fuktighet, och ljus med 'rätt' inställning på tiduren.
Kyla (ner mot några plusgrader) tål grodorna mycket väl; hetta (dvs 28 grader och uppåt) är farligt Är burken inte för liten, men rätt inredd, så flyttar grodorna sig till ställen med lämpliga förhållanden.När ljuset går på på morgonen går dom ut i ljuset; när det blir för varmt går dom ner i skuggan.
/Lars

Black&Yellow
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 mar 2019, 17:29
Började med grodor år: 2019
Ort: stenhamra
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 8 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ventlation

Inlägg av Black&Yellow » 28 apr 2019, 13:22

LarsÖ skrev:
27 apr 2019, 23:29
Hur högt är ditt terrarium? Dina temperaturuppgifter är rätt konstiga. Med lysrör placerade ovanför täckglasen, och skaplig höjd (dvs minst 50 cm) så kan det bli rätt varmt överst, men inte så varmt vid botten. Men några liter vatten i burken så utjämnas ju temperaturen.
Jag använder inte värmemattor eller -kabel. Har man en liten fläkt som rör runt luften för att rutorna ska vara torra (en rent estetisk fråga), så kyls innandömet rätt bra därav. Man kan balansera temp, fuktighet, och ljus med 'rätt' inställning på tiduren.
Kyla (ner mot några plusgrader) tål grodorna mycket väl; hetta (dvs 28 grader och uppåt) är farligt Är burken inte för liten, men rätt inredd, så flyttar grodorna sig till ställen med lämpliga förhållanden.När ljuset går på på morgonen går dom ut i ljuset; när det blir för varmt går dom ner i skuggan.
/Lars
Jag fick till tempen när jag fick in led rör istället för T5 lysrör. Så nu håller tempen 19 grader i skuggan och 20-21 grader öppet och då är det med värme matta sammtidigt

Skrev ett inlägg om svett och tårar om att göra om ett akvariumet till ett terrarium.

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster