Ljus

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Ljus

Inlägg av Dashivas » 18 sep 2019, 18:27

Tjena
Nån som har koll på hur mycket ljus man behöver igentligen?
Har 100 PAR på botten av mitt terrarie i alla fall där det inte finns rötter osv som skymmer sikten.
Räcker detta eller behövs mer?

Har igentligen inget att relatera till i terrarievärlden.
Men i mitt akvarie så här jag 270 PAR på botten vilket är bra och skall räcka vid hightech växtkar.

Så är det nån som har koll på ljusbehovet i terrarier

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av HåkanP » 18 sep 2019, 22:19

Vad mäter du PAR med? Har inte någon aning om vad det motsvarar, trodde det enbart var för riktiga spottar och effekten på lampan?

Här har det diskuterats främst lumen och kanske lux tidigare. Både i våra burkar men även regnskogarna och om grodor behöver allt detta ljus eller ej. Har man en högra burk kan man slänga upp en eller flera riktade starka ljuskällor som når ned till botten där grodorna kan välja om de vill eller inte vill sitta och för att växter längre ned ska få lite chans att skapa klorofyll.
I övrigt är det mer fråga om lagom för växterna, ser okey ut och med rätt färgspektrum. För mycket och grodorna kommer dra sig undan.

Eftersom du känner till växtakvarium och allt jox där så vet nog vad mer blått, rött eller rätt/normalt balanserat spektrum gör med växter. Skillnaden här ar att i hightech akvariet göder man på, inte riktigt samma sak med bromelior, orkidéer och andra växter om de sitter i ett terrarium.
Odlingsskåp ger lite annorlunda förutsättningar, mer som växtakvariet..
Men jag har tre moderplantor vanliga 'bas'-bromelior som skjuter fullt med skott och börjat blomma just i dagarna, i ett fönster mot N/Ö, stort bokträd utanför för att garanterat inte få in nått ev. sent solsken (på sommaren) och lite strö ljus från terrarierna, i övrigt inget mer än en handdusch om dagen med sprayflaskan ifall jag inte glömmer det.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av Dashivas » 19 sep 2019, 07:18

PAR är de ljusspektra som växter tar upp ungefär som lumen är för mänskliga ögat.
Kort sagt ju högre par ju ljusare tycker växterna det är precis som ju mer lumen ju ljusare uppfattar mänskliga ögat ljuset.
Sen slänger vi in ordet PUR också.
Det är hur mycket % av PAR som växterna kan ta upp dvs hur balanserat ljuset är.
Går tex inte att vräka på med enbart blått och räkna med perfekt ljus.
Jag mäter med seneye reef den är igentligen till att ha i akvariet och hålla koll på ljus Ph temp amonium osv.
Men jag med många andra har den enbart till att mäta ljuset då det är så pass bra och billig jämnfört med renodlade ljus mätare för dubbla priset.

Har märkt att grodorna blir något skyggare med starkt ljus (lumen) likaså blir fisken detta också i alla fall vissa arter , har dock märkt att omman kör andra färger inblandat så får ljuset en mer dämpad look men ändå hög par och fisken blir inte lika skygg då bör det vara samma för grodor.

Idagsläget kör jag med 4st 75w dsuny och kan justera färgerna hyffsat via app .
Även ställt in det så det blir molnigt (dunklare) då och då i perioder under dagen för att minska stressen samt elräkning.
Köpte på mig lite spontant AI Hydra prime freshwater som jag använder till akvariet och planen var att byta ut dsuny men är osäker samt man hade ju kunnat lägga till då dessa har högre PAR och lumen per watt dvs rätt stor skillnad.

Min fråga var lite vad terrarie växter kräver och/eller mår bra av.
Sen får man ju väga in det för grodorna mående.

Mvh
HåkanP skrev:
18 sep 2019, 22:19
Vad mäter du PAR med? Har inte någon aning om vad det motsvarar, trodde det enbart var för riktiga spottar och effekten på lampan?

Här har det diskuterats främst lumen och kanske lux tidigare. Både i våra burkar men även regnskogarna och om grodor behöver allt detta ljus eller ej. Har man en högra burk kan man slänga upp en eller flera riktade starka ljuskällor som når ned till botten där grodorna kan välja om de vill eller inte vill sitta och för att växter längre ned ska få lite chans att skapa klorofyll.
I övrigt är det mer fråga om lagom för växterna, ser okey ut och med rätt färgspektrum. För mycket och grodorna kommer dra sig undan.

Eftersom du känner till växtakvarium och allt jox där så vet nog vad mer blått, rött eller rätt/normalt balanserat spektrum gör med växter. Skillnaden här ar att i hightech akvariet göder man på, inte riktigt samma sak med bromelior, orkidéer och andra växter om de sitter i ett terrarium.
Odlingsskåp ger lite annorlunda förutsättningar, mer som växtakvariet..
Men jag har tre moderplantor vanliga 'bas'-bromelior som skjuter fullt med skott och börjat blomma just i dagarna, i ett fönster mot N/Ö, stort bokträd utanför för att garanterat inte få in nått ev. sent solsken (på sommaren) och lite strö ljus från terrarierna, i övrigt inget mer än en handdusch om dagen med sprayflaskan ifall jag inte glömmer det.

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av tropfrog » 19 sep 2019, 08:32

Jag har dsuny 54 cm panel till mitt 60*40*60. Kör på den förprogrammerade åtstidcyklen, så den lyser bara fullt 2 timmar på sommaren, aldrig på vintern. Kört så i ett drygt år. Solälskande epyfyter går bra ganska så långt ner. En de orkidéer rodnar i rött under sommaren. Man kunde kört lägre egentligen.

För grodorna är det för mycket ljus. De uppehåller sig normalt inte på de platser med ostört ljus. Så skuggning av botten bör man ha ordentligt av. Jag har satt in flera epifytgrenar för att skugga av botten. Men det är ju bara kul, massor av nya planteringställen ju:).

Visst kan man optimera vidare när det gäller ljus. Men man måste ändå inse att det finns tydliga gränser. Optimerat växtljus är inte vackert. Fördelen med dsuny enligt mig är inte hur du kan maximera tillväxt. Fördelen är att man kan skapa en dygnscykel så att du har det ljuset som du tycker ser absolut bäst ut vid den tiden du oftast tittar in i det. Det är en rejäl belysning så växterna kommer att växa oavsett.

Mvh
Magnus

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av Dashivas » 19 sep 2019, 08:56

tropfrog skrev:
19 sep 2019, 08:32
Jag har dsuny 54 cm panel till mitt 60*40*60. Kör på den förprogrammerade åtstidcyklen, så den lyser bara fullt 2 timmar på sommaren, aldrig på vintern. Kört så i ett drygt år. Solälskande epyfyter går bra ganska så långt ner. En de orkidéer rodnar i rött under sommaren. Man kunde kört lägre egentligen.

För grodorna är det för mycket ljus. De uppehåller sig normalt inte på de platser med ostört ljus. Så skuggning av botten bör man ha ordentligt av. Jag har satt in flera epifytgrenar för att skugga av botten. Men det är ju bara kul, massor av nya planteringställen ju:).

Visst kan man optimera vidare när det gäller ljus. Men man måste ändå inse att det finns tydliga gränser. Optimerat växtljus är inte vackert. Fördelen med dsuny enligt mig är inte hur du kan maximera tillväxt. Fördelen är att man kan skapa en dygnscykel så att du har det ljuset som du tycker ser absolut bäst ut vid den tiden du oftast tittar in i det. Det är en rejäl belysning så växterna kommer att växa oavsett.

Mvh
Magnus

Personligen tycker jag dsuny ger lite för kallt ljus gillar varmare ljus och dsuny har för mycket blått.
Min burk är 120x140x80cm sen kör jag inte heller max mer än på kanal 3 resten maxar 70% nån timme mitt på dagen sen är det lägre.

Men oavsett är det lovande att det inte krävs nån mängder ljus.

Fördelen med AI Hydra prime freshwater är att de ger mycket varmare ljus samt bättre möjligheter att justera färgerna .
Sen är det kraftigare chip vilket är en fördel på högre burkar som min

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av tropfrog » 19 sep 2019, 10:47

Dashivas skrev:
19 sep 2019, 08:56


Personligen tycker jag dsuny ger lite för kallt ljus gillar varmare ljus och dsuny har för mycket blått.
Min burk är 120x140x80cm sen kör jag inte heller max mer än på kanal 3 resten maxar 70% nån timme mitt på dagen sen är det lägre.

Men oavsett är det lovande att det inte krävs nån mängder ljus.

Fördelen med AI Hydra prime freshwater är att de ger mycket varmare ljus samt bättre möjligheter att justera färgerna .
Sen är det kraftigare chip vilket är en fördel på högre burkar som min
Om den ger för mycket blått så är det bara att skruva ner den blå kanalen. Om du har grönt i din så kan det hjälpa att skruva upp den kanalen också. Det gör inget för växterna men för dig.

100 par är troligtvis tillräckligt för de växter som lever på marken i regnskogen. Inte mycket ljus som når ända ner. Mer interresant är vad du har för par/lumen vid mitten och längst upp så att inga växter bränns.

Mvh
Magnus

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av Dashivas » 19 sep 2019, 18:24

tropfrog skrev:
19 sep 2019, 10:47
Dashivas skrev:
19 sep 2019, 08:56


Personligen tycker jag dsuny ger lite för kallt ljus gillar varmare ljus och dsuny har för mycket blått.
Min burk är 120x140x80cm sen kör jag inte heller max mer än på kanal 3 resten maxar 70% nån timme mitt på dagen sen är det lägre.

Men oavsett är det lovande att det inte krävs nån mängder ljus.

Fördelen med AI Hydra prime freshwater är att de ger mycket varmare ljus samt bättre möjligheter att justera färgerna .
Sen är det kraftigare chip vilket är en fördel på högre burkar som min
Om den ger för mycket blått så är det bara att skruva ner den blå kanalen. Om du har grönt i din så kan det hjälpa att skruva upp den kanalen också. Det gör inget för växterna men för dig.

100 par är troligtvis tillräckligt för de växter som lever på marken i regnskogen. Inte mycket ljus som når ända ner. Mer interresant är vad du har för par/lumen vid mitten och längst upp så att inga växter bränns.

Mvh
Magnus

2 kanaler innehåller blått vill jag minnas.
Kan mäta nån dag i mitten och högst upp för att se.

Man får ju ha växter efter ljuset

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av tropfrog » 19 sep 2019, 20:40

Jag väljer inte växter efter ljuset. Jag skaffar de växter jag vill ha och placerar dem på det bästa stället i burken för dem. Olika höjd beroende på ljuskrav, olika långt från dysor beroende på bevattningskrav, olika långt ifrån värmekällan beroende på temperaturkrav.

Egentligen är pur mätningar ganska så orelevanta i ett terrarium där ljuset styrs med dygnscykel. Går liksom inte att jämföra med något annat. I akvaristiken kommer man undan med x antal pur i x antal timmar som en hygglig jämförelse mellan olika burkar. Men det låter sig inte göras lika enkelt med dimmrade ljus.

Mvh
Magnus

Dashivas
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 aug 2017, 10:28
Började med grodor år: 2017
Ort: Svedala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av Dashivas » 20 sep 2019, 09:15

tropfrog skrev:
19 sep 2019, 20:40
Jag väljer inte växter efter ljuset. Jag skaffar de växter jag vill ha och placerar dem på det bästa stället i burken för dem. Olika höjd beroende på ljuskrav, olika långt från dysor beroende på bevattningskrav, olika långt ifrån värmekällan beroende på temperaturkrav.

Egentligen är pur mätningar ganska så orelevanta i ett terrarium där ljuset styrs med dygnscykel. Går liksom inte att jämföra med något annat. I akvaristiken kommer man undan med x antal pur i x antal timmar som en hygglig jämförelse mellan olika burkar. Men det låter sig inte göras lika enkelt med dimmrade ljus.

Mvh
Magnus
Hänger inte riktigt med.
PAR PUR är väl alltid relevant dock är olika mängder viktigt .
Hade inte par/pur varit relevant hade man kunnat skippa ljuset helt.


Vad jag menar med att välja växter efter ljuset är precis som du nämner att du väljer en växt på detta halvskuggiga området för den mår bäst av detta lika så med regn osv sen nästa nära lampan för den är soldyrkare osv

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Ljus

Inlägg av tropfrog » 20 sep 2019, 13:36

Vad jag menar är inte att ljus är orelevant. Jag menar att par information är orelevant för att jämföra burkar sins emellan när man har varierande ljus över dagen. Växter är främst intresserade av att tillgodose sitt totala belysningsbehov över tid.

Dessutom så skiljer olika växters behov av ljus avsevärt. Och information om de behoven specificeras sällan i pur/par för våra växter. Oftast hittar man bara referenser på lumen/lux. Även om de mätetalen inte är fullständigt korrekta rent vetenskapligt, så är det good enough så länge ljuset är fullspektrum och fint att titta på. Allt annat är optimering på en nivå som inte går att använda till något annat än möjligtvis för att spara en krona på elräkningen, men då blir det estetiska i ljuset lidande.

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster