Vattendel!

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Vattendel!

Inlägg av emanuelkarl » 20 okt 2019, 16:05

Hejsan hejsan folket!

Jag hade tänkt bygga en vattendel i mitt exo terra 90*45*90. Planen är att ha någon form av bäck/ström (i framkant på terrariet) eftersom auratus (jag tänkte ha Costa Rica, kanske någon annan) och vittatus som jag tänkt ha i burken (särar såklart på arterna om det inte fungerar) lever runt strömmande bäckar ofta i naturen. Kommer även ha 1.2 Hemidactylus platyurus (en husgecko från asien, liknar frenatus som är invasiv i stora delar av Syd och Centralamerika) samt den övre halvan/tredjedelen med högre temperatur lämpligt för dom (26-32 grader någonstans) och den undre delen lite/mycket kallare (blir väl typ 24 grader eller något sedan massa microklimat). Mycket växtlighet, vill täcka hela bakgrunden med massa bromelior, gullranka, ficus pumila och ett antal andra växter som täcker bakgrunden.

Först hade jag en tanke att jag skulle sätta upp glas så att det blir som en separat vattendel. Men eftersom att bäcken kommer vara såpass "lång" (tänkte ha som ett vattenfall fast nästan liggande, som en bäck alltså, som leder till en liten vattensamling, går från ena sidan till den andra av terrariet) tänkte jag att det kanske är lättare att bygga upp en landdel över vattendelen med något och fylla hela botten med vatten (skippa lecakulor etc). Ungefär såhär: https://www.youtube.com/watch?v=PVRlXXhdD7U&t fast mindre vattendel och grundare, vet inte hur simkunniga dom är. Kommer även göra en så snygg och otydlig övergång mellan vattendel och landdel så möjligt för utseendet. Skippar dock fogskummet utan kör frigolit (kanske den dyrare som inte är så mycket bollar och som antagligen är lättare att karva).

Vad behöver jag, mer än en pump (behövs ju någon sorts slang också som drar vattnet från ena sidan till den andra) och massa inredning för att det ska se snyggt ut (silikon+något substrat, frigolit etc för utseendet), samt vilken skötsel ska jag göra hur mycket/hur ofta. Krävs det doppvärmare och sånt?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vattendel!

Inlägg av RicardH » 20 okt 2019, 16:16

Hej och välkommen!
Har sett Serpas klockgrodeburk förut. Vet att jag då tänkte: bra till klockgrodor (mer eller mindre akvatiska) men inget vidare för dendrobatidea som lever efter mottot torra fötter men fuktig rygg. För att få temperaturskillnaderna krävs en rätt stor burk. Detta gäller även för att inte burken skall bli för blöt.

En pilgiftsfroda sitter helst där det är torrt. Alltså en gren eller sten (de torkar snabbt) istället för i mossa, ett skvalande vattenfall eller så ...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Vattendel!

Inlägg av emanuelkarl » 20 okt 2019, 16:29

RicardH skrev:
20 okt 2019, 16:16
Hej och välkommen!
Har sett Serpas klockgrodeburk förut. Vet att jag då tänkte: bra till klockgrodor (mer eller mindre akvatiska) men inget vidare för dendrobatidea som lever efter mottot torra fötter men fuktig rygg. För att få temperaturskillnaderna krävs en rätt stor burk. Detta gäller även för att inte burken skall bli för blöt.

En pilgiftsfroda sitter helst där det är torrt. Alltså en gren eller sten (de torkar snabbt) istället för i mossa, ett skvalande vattenfall eller så ...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Okej. Tänkte nog inte att dom skulle sitta i vattendelen, mer för det estetiska samt att vittatusyngel kan vara i den lilla vattensamlingen. Tror det blir en väldigt smal bäck. Också för att härma deras naturliga levnadsförhållanden. Nu när jag tänker efter så känns det ju egentligen onödigt att ha vatten i hela botten för att det ska vara en några centimeter djup bäck som mynnar ut i en mindre vattenpöl. Har ju hört det där med torra fötter innan så ek eller boklöv samt saker att sitta på kommer finnas.

Finns det fler lösningar än att silikona glas för att vattnet ska hålla sig på den (mycket lilla) ytan? Jag funderar på dammduk och sedan att vattendelen får bli av (ett akvarium liksom, sedan ett filter och en slang som drar upp vattnet till början på bäcken.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vattendel!

Inlägg av RicardH » 21 okt 2019, 00:26

Hej!
Latextorv är bra grejer. Det kan du lägga på frigolit och annat som du vill jobba i. Det finns en Youtube-spellista (du hittar länken i denna tråds sidhuvud, centrerat) där vi sparar alla grejor som har med föreningen och hobbyn att göra. Där finns en film du kan se. Lycka till!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vattendel!

Inlägg av tropfrog » 23 okt 2019, 11:29

Jag är lite osäker på om det där med torra fötter och våt rygg är ett måtto som funkar på alla dendrobatider. Skulle kunna vara en generalisering som inte passar på alla arterna. För trädlevande arter, för all del. Men för andra, njae. Jag har ingen vattendel i mitt terrarium, men det finns några ställen där grodorna kan komma åt dränneringsvattnet. De ställena är de populäraste platserna att hänga på under dagtid. Det har också förekommit bråk mellan individerna om de fuktigaste platserna.

MVH
Magnus

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Vattendel!

Inlägg av RicardH » 24 okt 2019, 15:12

tropfrog skrev:
23 okt 2019, 11:29
Jag har ingen vattendel i mitt terrarium, men det finns några ställen där grodorna kan komma åt dränneringsvattnet. De ställena är de populäraste platserna att hänga på under dagtid. Det har också förekommit bråk mellan individerna om de fuktigaste platserna.
Du har ingen vattendel, och ganska bra ventilation med tanke på din förkärlek för växter. Detta sammantaget ger förmodligen ett relativt sett torrt klimat, kanske tom för torrt. Vi som har vattendel, kan se grodorna gå ner och ställa sig ibland. Samma sak gäller om man inte har vattnat på ett tag för att man har torrperiod eller teflonhjärna. Då kan man se grodorna söka sig till vatten, och stå och suga till sig, som en azaleakruka på fatvattning. :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vattendel!

Inlägg av tropfrog » 24 okt 2019, 16:53

Jag har regnsystem som går på 6 gånger om dagen och styr luftfuktigheten med fläkt 85% på dagen och 95 på natten (sommar). På vintern 70% på dagen och 85% på natten. Det är fuktigare i luften än deras naturliga miljö. Bottensubstratet dränerar sämre än den vanligaste lösningen med bark. Självklart med torra löv på ytan.

Nej jag tror inte på teorin om att jag har för torrt.

Mitt inlägg var främst menat att jag tror torra fötter fuktig rygg är en generalisering som inte gäller alla arter. Ursäkta resterande utsvävningar.

Mvh
Magnus

Mvh
Magnus

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster