Fogskum och hygrolon

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Fogskum och hygrolon

Inlägg av Gusaverhed » 18 nov 2020, 21:36

Hej,
Jag hade tänkte använda fogskum och hygrolon till mitt terrarium. Anlägger ni fogskummet direkt på glaset och sen på med hygrolon duken? Eller ska man göra det utanför terrariet på en skiva och sen stoppa in i terrariet? Eller behöver det limmas fast? Hade tänkte ha det på kortsidorna också, men då ser man ju skummet när man ser terrariet från sidorna.
Har ni nått tips på vad man kan bakom fogskummet så det ser trevligare ut, om ni förstår vad jag menar 🤔🙂.
Tackar på förhand (ny i gamet)
Gustav

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Fogskum och hygrolon

Inlägg av tropfrog » 18 nov 2020, 22:43

Fogskummet fäster av sig själv på glaset, så spreja det direkt och forma med kniv när det härdat. För att dölja har jag satt svart plastfilm på utsidan.

Hygrolon har jag ingen aning om.

Mvh
Magnus

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Fogskum och hygrolon

Inlägg av HåkanP » 22 nov 2020, 14:48

Antingen plastfilm på utsidan - enkelt att ta bort. Måla på insidan, tips från Magnus på Herpers från hans föredrag på föreningens träff där, ser snyggt ut utifrån. Eller om det inte är jätte petigt, svart fogskum.

Torka av glaset med isopropanol innan du applicerar fogskum så fäster det bättre. Fogskum sväller upp mer och härdar bättre vid högre fuktighet, så en väldigt lätt och fin dusch med blomsprutan ger ett "fylligare" resultat med mindre bubblor i fogskumet.
Beroende på terrariestorlek och glastjocklek får man vara försiktig om man har fogskum från sida till sida och hela baksidan. ev. göra det i flera omgångar. Finns de som spräckt glass då skummet expanderat.

Skaffade hygrolon många år sedan men aldrig använt det i ett terrarium tillsammans med fogskum (än) men sett två olika metoder användas. En del trycker fast hygrolonen i skummet innan de lämnar det att härda, andra skulpturerar i det härdade bulliga fogskumet först och penslar/smetar på svart silicon och fäster hygrolonen i det. Jag skulle nog använda det andra alternativet då jag föredrar att mixa större grenar, xiaxim, kork, och fejk stenar typ Back to Natures (allt fäst med silicon först), för sedan fylla mellanrummet och förankra större grenar framförallt med fogskum sist.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster