Hypertufa, mina erfarenheter så långt

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Hypertufa, mina erfarenheter så långt

Inlägg av Kalle_G » 01 nov 2021, 21:34

Jag tänkte komplettera min byggtråd med detta inlägg speciellt om hypertufa. Det kom någon fråga om recept på groddagen så här kommer recept och lite erfarenheter.

Nygjuten torr hypertufa
Bild

Samma hypertufa efter ca ett år
Bild

Hypertufa började användas i hortikulturellt syfte strax efter att cement uppfanns. Syftet var att skapa konstgjord tufasten som är en väldigt hålig och porös kalksten som användes i trädgårdar med alpina växter bland annat.

Det vanligaste receptet på hypertufa består av portlandcement, torv, och vermiculite el perlit. Sand tillförs ibland för att göra den mer frostsäker och andelarna av respektive ingrediens kan variera.
Receptet jag använde är något slags "standardrecept" man ofta ser

1 del cement
1.5 delar torv (jag använde någon torvbaserad substratmix för terrarier jag hade hemma som också innehöll en del kokosfiber och lite annat)
1.5 delar vermiculite (detta finns i olika fraktioner och man kan få olika karaktär på hypertufan genom att välja större eller mindre fraktion). Perlit kan också användas istället för vermiculite. Eller så använder man 50/50. Eller 70/30. Det är inte så noga och helt upp till var och en.

Syftet med torven var traditionellt att denna skulle förmultna snabbt och lämna efter sig porer och håligheter i stenen likt riktig tufa har. Använder man coir istället tar denna process längre tid.

De torra ingredienserna mixas tillsammans och väts sedan med vatten. Som alltid när man blandar betong så är det viktigt att man tar det sakta och försiktigt med vattentillförseln så att man inte tillför för mycket. Tillsätt lite, mixa ordentligt, tillsätt lite till, osv. Målet är en typ av grötliknande konsistens som faller sönder och är lite smulig i spannen men om man kramar ihop en boll av massan så håller den ihop. Ganska torr alltså. Har man blandat betong tidigare så har man nog en bra känsla för det här för det är i princip betong man blandar men med annat aggregat än sand och sten.

Till vänster färsk, våt hypertufamix applicerad i sin form, till höger något härdad hypertufa som bearbetats med kniv och stålborste.
Bild

När mixen är helt färsk är den ganska mjuk och vibrerar man den kan man få den att flyta ut ganska bra, precis som betong. Så i detta skede är det en grövre detaljering som kan göras. Efterhand som hypertufan härdar så blir den hårdare och man kan börja bearbeta den med diverse verktyg. Man kan använda typ en kniv eller murslev för att skära bort bitar, dra linjer, sprickor, etc, etc. För att få en grövre färdig yta med frilagd ballast (vermiculiten) som när den är härdad påminner om en väldigt vittrad sten så kan man gå över ytan med en stålborste när den fortfarande är våt men några timmar gammal. Den här processen är väldigt rolig och tillfredställande. Det underlättar om man har någon form av målbild framför sig, lite referensbilder på någon riktig klippvägg osv om det är det man vill skapa. Olika bergarter beter sig olika när de åldras och får olika karaktär på sprickor m m. Men generellt kan man säga att de flesta större sprickor har ungefär samma riktning och sen kan man ofta se mindre sekundärsprickor i en annan vinkel mot huvudsprickorna så att säga.

För att hålla ner vikten ytterligare (hypertufa är av sig själv relativt lätt pga vermiculiten/perliten) använde jag en kärna av frigolit som jag täckte med hypertufa. Man kan även använda fogskum såklart för detta. Jag skulle rekommendera en minimitjocklek på hypertufan ovan en sådan kärna på ca 2cm. Nu råkade min hypertufa ha lite naturlig armering i form av kokosfiber men generellt tror jag inte någon armering är nödvändig i terrarier då det varken är någon stor belastning på hypertufan eller några stora temperaturrörelser.

Kärna av frigolit samt yttre form av silvertejp vikt dubbel.
Bild

Hypertufa är på grund av cementen väldigt basisk med högt pH när den är nyhärdad. Detta sjunker av sig själv naturligt men kan ta ett tag (några veckor). Man kan snabba på det här genom att behandla ytan med en syra (ättika t ex) i omgångar samt med vattenbad. Syrabehandling är också ett sätt att "vittra" ytan och få fram aggregaten/ballasten i ytan genom att cementen fräts bort i ytan. Men man kan nog räkna med att pH kommer ligga runt 8,5 nåt sånt när den har stabiliserat sig. Så fortfarande något basisk.

Vad kan man då använda hypertufa till? Ja framförallt är det väl till bakgrunder eller delar av bakgrunder men jag har även sett någon föra fantastiskt realistiska lösa stenar som hen har använt som dekoration i sitt terrarie. Man kan även experimentera med annan ballast istället för perlit och vermiculite eller torv. Lavakross, korkgranulat, kokoscoir, etc, etc. Cementen är bara ett bindemedel, det vi blandar det med är vad som bestämmer vad det får för karaktär. Det finns ju andra varianter på samma tema inom hobbyn som latextorv, trälim med substrat/torv, etc. Dessa får ju snarare karaktären av jord i en jordslänt t ex, medan hypertufan får en stenliknande karaktär.

På grund av att hypertufa har en porös struktur så håller den också mer fukt än en slät yta gör och den är generellt sett lätt att få mossor och annat att växa på. Jag blandade lite finkrossad biokol med osmosvatten och lite ustpädd orkidénäring som jag sedan penslade på hypertufan i terrariet för att på nåt sätt "ladda" porerna med lite näring och löst näringshållande "damm". Det snabbade antagligen på etableringen av mossor och alger men det hade funkat bra utan någon sådan behandling också.

Jag valde att ge lite extra karaktär på min stenvägg genom att använda lite uspädda akrylfärger i olika mörka nyanser samt lite fusk lavar. Detta är inte heller alls nödvändigt, det var bara jag som var lite otålig och tyckte att hypertufan såg lite småtrist ut när den kom ur formen. Men den åldras väldigt fint på egen hand om man ger den tid.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hypertufa, mina erfarenheter så långt

Inlägg av FrankD » 01 nov 2021, 23:15

Tack, Kalle. Det här är otroligt inspirerande och lärorikt!

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Hypertufa, mina erfarenheter så långt

Inlägg av Gusaverhed » 02 nov 2021, 05:35

Intressanta. Detta måste testas...tack för att du delar med dig 👍

Jockson
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 jul 2012, 18:03
Började med grodor år: 2010
Ort: Ljungby
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hypertufa, mina erfarenheter så långt

Inlägg av Jockson » 27 dec 2022, 15:13

Nu ångrar jag mig genast att jag inte gjorde detta i min nya tank 🙃

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster