Oophaga belysning

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Oophaga belysning

Inlägg av LarsÖ » 06 mar 2022, 17:23

Oophaga får bättre färg om dom föds upp med UV. (Källa: En av mina gamla pilgiftsvänner i Montana. Jag ska maila honom för att höra hur mycket, och hur hans belysningsschema ser ut). Jag skaffade en UV-armatur för 10+ år sedan, men slutade använda den då jag misstänkte den för skador på växterna. Jag använder alldeles vanliga lysrör i grupper i rampen så jag kan byta styrka och ljustemp med tidur. På den tiden då man hade magnetiska reaktorer, placerade jag dessa under terrariet så att jag fick värmen "gratis" där (på vintern; hade en andra omgång reaktorer ovanför på sommaren).
Den finessen bortfaller med elektroniska reaktorer, som har andra fördelar.
Lysrör är bra. Och billiga, om man gör ramperna själv, vilket är mycket lätt, och delarna är billiga!
Dom ger faktiskt ifrån sig en svag UV; jag har inga siffror tillgängliga, men jag antar att man kan googla fram sådant. Hade vi inte en artikel i Pilgiftaren om detta?
/LarsÖ

Gusaverhed
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 nov 2020, 22:33
Började med grodor år: 2020
Ort: Uppsala
Har gillat: 24 gånger
Blivit gillad: 37 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Oophaga belysning

Inlägg av Gusaverhed » 04 maj 2022, 21:10

Tack för bra svar Lars! Har du mailat din bekant i Montana? Skulle vara intressant att få lite råd i hur länge man bör ha på uv ljuset i tanken. Sen är det såklart väldigt viktigt att de själva kan reglera hur mycket och när de vill ha uv-ljus.

Gustav

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster