Ventilation i växtvivarium?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Fredric
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jun 2022, 17:08
Började med grodor år: 2025
Ort: Nusnäs
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Ventilation i växtvivarium?

Inlägg av Fredric » 19 jun 2022, 17:50

Tjenare,

Jag ska börja med att säga att jag är ny på den här fronten men intresset har alltid funnits.
Nu har jag dock dragit igång ett projekt - badrums vivarium.
Det ska stå på bänken mot ett hörn och gå hela vägen upp till taket. Botten är 54x44cm och höjden är 150 cm.
Min plan är att det inte ska bo några grodor där till en början (sedan så får vi se 😏) utan mest vara en prydnad full med växter och mossor. Regnsystem och lite rinnande vatten.

Det jag dock inte hade tänkt igenom riktigt när jag ritade och började limma ihop vivariumet var det här med ventilation. Just nu finns ingen ventilation alls utöver ett hål i bakkant om 65x65mm som jag planerat för att dra slangar och kablar genom.

Tror ni att det kan gå bra ändå? Eller ska jag skära ner glasen på en gång och göra rätt?
Hur mycket ventilation behövs i sådana fall?
Hoppas att ni kan hjälpa mig 🙂
/Fredric

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ventilation i växtvivarium?

Inlägg av FrankD » 19 jun 2022, 22:10

Mina 5 öre: Definitivt är det bättre med ventilation, men om du installerar en fläkt inuti för att skapa luftrörelse kan det möjligen gå bra. Dock tror jag i så fall inte på regnsystem och rinnande vatten. Det blir mest sannolikt för alldeles för blött även med fläkt. Ett till problem är måtten som gör det knepigt att installera en fläkt på ett strategiskt bra sätt. Däremot skulle nog måtten fungera mycket bra med ventilation. Du skulle kunna ha en remsa så långt ner som möjligt på framsidan och en i taket längst bak. Då borde höjden skapa en skorstenseffekt som ger bra ventilation. Mitt tips vore i så fall att kanske ha remsor på 5 cm över hela bredden, med finmaskigt nät, och skaffa en lika stor glasbit som du lägger på den övre ventilationsöppningen för att täcka den mer eller mindre. På så sätt kan du justera luftflödet eftersom det är svårt att veta från början hur stora öppningarna behöver vara.

Som sagt, mina 5 öre.

Fredric
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jun 2022, 17:08
Började med grodor år: 2025
Ort: Nusnäs
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ventilation i växtvivarium?

Inlägg av Fredric » 21 jun 2022, 19:18

Tack, ja jag tror att det är lika bra att skära upp sidan på burken och fixa en spalt uppe och en spalt under luckan.
Det blir inte så mycket att göra om ändå 🙂

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster