Det jag söker är: 1) En art bra förnybörjare, 2) en tyst art (för min makes skull), 3)En art som finns gott om chanser att se/observera (Jag kan själv tänka mig blygare arter men för mina barns skull vill jag gärna ha en modig sort).
Jag är själv mest förälskad i utseendet på Auratus, men det lutar mot Tinctorius pga. att de ska vara modigare. Så mina frågor är:
1) Stämmer det att Auratus är signifikant blygare än Tinctorius. Eller kan barnen komma att finna även auratus intressanta? Finns det några andra faktorer som skiljer dem åt? Har förstått att de båda är tysta och att tinctorius är mer aggressiv, men det spelar ju ingen roll om jag bara ska ha ett par.
2) Hur ska man tänka vid val av morf (bortsett från att man så klart vill att utseendet ska tilltala en)? Angående Auratus är jag helt inne på El Cope. Min favoritfärg är blå. Men vad gäller Tinctorius är det mer oklart - jag gillar "Brazil"; "Azureus", "Koetari" och "Blue Sipaliwini" bäst av dem som finns i förteckningen och jag har börjat kolla upp dem närmare. När jag tittar på grodförteckningen finns det väldigt många av "Azureus", medan det finns mittemellan av "Brazil" och väldigt få av de andra två. Förstår då att det är absolut lättast att få tag på "Azureus", men finns det något värde i att välja någon av de ovanligare morferna? Brukar det uppmuntras till att fler skall hålla de morfer som inte lika många har. Skulle t.ex. "Brazil" kunna vara något - den är lite ovanligare än A, så det kanske finns ett extra värde i att hålla den (?) men samtidigt finns inte så få att det bara finns ett par i landet. För finns det extremt få exemplar är det ju för det första svårt att få tag i dem, och för det andra väldigt tråkigt om jag skulle misslyckas på något sätt som nybörjare och ha mer ovanliga grodor.
Hur tycker ni att man ska tänka kring morfer som nybörjare - ska man helst bara ta en väldigt vanlig sort som man gillar utseendet på?

Man ska ju ändå ha djuren i förhoppningsvis många år, så det finns mycket att tänka på!