Lite frågor innan jag börjar.

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av FrankD » 06 jun 2017, 12:36

Classemann skrev:
06 jun 2017, 09:07
FrankD skrev:
06 jun 2017, 00:52
Sedan tycker jag personligen att det för vuxna djur är på tok för litet (det är djurförvaring istf. djurhållning att ha 9 st. amazonica i en 30-kub) men L80 ger ju ingen rekommendation utan bara lagens minimikrav.
Det är en helt annan femma, jag påpekade bara vad det stod i texten ifrån JBV. ;)
Javisst, det var inte riktat mot dig. Jag ville bara säkerställa att ingen skulle tolka mitt inlägg som om jag skulle tycka att det var OK med så många. Det var bara lagens korrekta tolkning jag avsåg, inte vad jag tyckte var lämligt.

Oavsett tycker jag att 30x30x30 inte är en bra storlek eftersom det är för svårt att inreda det på ett både tilltalande och anpassat sätt. Erfarenheten visar att det inte beror på terrariets storlek om man inte ser grodorna så länge man inte har 2 amazonica i ett växthus. ;)

Om man har arter som är lite skyggare och man ändå vill se grodorna finns det två tillvägagångssätt. Antingen erbjuder man grodorna inga möjligheter att gömma sig, vilket är nästan omöjligt även i en liten burk och är inte bra i varje fall, eller så inreder man terrariet som en halvmåne den öppna sidan längst fram i mitten. Med andra ord, det finns gömställen och insynsskydd vid sidorna och längst bak, med en förhållandevis öppen area längre fram i mitten där det i stort sett bara finns lite löv och sådant. Det kräver lite erfarenhet att få till det men om man gör så finns det mig veterligen ingen pilgiftsgroda som man inte ser ganska ofta.

Problemet med terrarier med ett djup på bara 30 cm är att det är näst intill omöjligt att få till det, framför allt om det dessutom bara är 30 cm brett och högt. Det finns inte många växter som man kan använda då, och även annan inredning tar ganska fort för mycket plats. Rent allmänt är djup och höjd viktigare än bredd eftersom bakgrunden är viktigast för att grodorna ska kunna dra sig tillbaka och de flesta växter har den otrevliga vanan att nå taket på nolltid.

Men var och en får förstås själv prova sig fram och kanske komma till andra in- och åsikter än jag. Vad man i slutändan kommer fram till beror ju bl.a. på den egna talangen som "inredningsexpert" och vad man anser vara estetiskt.

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av MarcusL » 06 jun 2017, 12:41

FrankD skrev:
Classemann skrev:
06 jun 2017, 09:07
FrankD skrev:
06 jun 2017, 00:52
Sedan tycker jag personligen att det för vuxna djur är på tok för litet (det är djurförvaring istf. djurhållning att ha 9 st. amazonica i en 30-kub) men L80 ger ju ingen rekommendation utan bara lagens minimikrav.
Det är en helt annan femma, jag påpekade bara vad det stod i texten ifrån JBV. ;)
Javisst, det var inte riktat mot dig. Jag ville bara säkerställa att ingen skulle tolka mitt inlägg som om jag skulle tycka att det var OK med så många. Det var bara lagens korrekta tolkning jag avsåg, inte vad jag tyckte var lämligt.

Oavsett tycker jag att 30x30x30 inte är en bra storlek eftersom det är för svårt att inreda det på ett både tilltalande och anpassat sätt. Erfarenheten visar att det inte beror på terrariets storlek om man inte ser grodorna så länge man inte har 2 amazonica i ett växthus. ;)

Om man har arter som är lite skyggare och man ändå vill se grodorna finns det två tillvägagångssätt. Antingen erbjuder man grodorna inga möjligheter att gömma sig, vilket är nästan omöjligt även i en liten burk och är inte bra i varje fall, eller så inreder man terrariet som en halvmåne den öppna sidan längst fram i mitten. Med andra ord, det finns gömställen och insynsskydd vid sidorna och längst bak, med en förhållandevis öppen area längre fram i mitten där det i stort sett bara finns lite löv och sådant. Det kräver lite erfarenhet att få till det men om man gör så finns det mig veterligen ingen pilgiftsgroda som man inte ser ganska ofta.

Problemet med terrarier med ett djup på bara 30 cm är att det är näst intill omöjligt att få till det, framför allt om det dessutom bara är 30 cm brett och högt. Det finns inte många växter som man kan använda då, och även annan inredning tar ganska fort för mycket plats. Rent allmänt är djup och höjd viktigare än bredd eftersom bakgrunden är viktigast för att grodorna ska kunna dra sig tillbaka och de flesta växter har den otrevliga vanan att nå taket på nolltid.

Men var och en får förstås själv prova sig fram och kanske komma till andra in- och åsikter än jag. Vad man i slutändan kommer fram till beror ju bl.a. på den egna talangen som "inredningsexpert" och vad man anser vara estetiskt.
Håller med Frank. Dessutom tror jag att ETs 30x30 är yttermått inte innermått och då hamnar man under 0.09kvm i sådana fall och får enligt JBV inte hålla grodor där.

Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av classemann » 06 jun 2017, 16:47

Ok.
Det gällde L80 och vad som då gäller, nu har vi klarlagt det och Zhes har därmed att terrarium som klarar sig galant. ;)
Det enda hon bör tänka på är att inte göra bakgrunden för tjock och därmed förlora yta.
Gor for it, Zhes !!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av LarsÖ » 06 jun 2017, 23:29

Classemann skrev:
06 jun 2017, 16:47
Det gällde L80 och vad som då gäller, nu har vi klarlagt det och Zhes har därmed att terrarium som klarar sig galant. ;)
"Galant" ?? - Knappast.
Jordbruksverkets byråkrater vet inget om pilgiftsgrodor. Reglerna är till för att okunniga kontrollanter med en tumstock ska kunna avgöra om en grodägare ska kunna bötfällas - INTE om grodor far illa.
Bestämmelserna har varit på remiss hos SDS och därmed har de mest extrema knasigheterna kunnat undvikas.

Det är så mycket annat än bottenytan som avgör om grodorna mår bra. Minimimåtten är därför inte något som vi som ansvarsfulla djurägare ska ha med i planeringen; för att djuren ska må bra krävs att man anpassar HELA miljön till deras behov. Ett exempel: när jag föder upp en kull smågrodor som just gått upp på land, kan jag ha 8-10 st i en godislåda, Då kan jag kontrollera att dom alla har hoppstjärtar att tillgå, och att dom växer som dom ska. Senare, när dom blivit rörligare och behöver större yta för att utvecklas, är jordbruksverkets minimimått alldeles otillräckliga. Revirhävdande blir dom först efter 6 till 12 månader.

Ju större ett terrarium är, desto lättare är det att se till att det finns olika mikro-miljöer däri, och därmed kan grodorna själva välja temperatur, fuktighet osv som är optimalt. Den erfarne terraristen vet vad som är bra, och kan klara sig med mindre terrarier.
/Lars

Zhes
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jun 2017, 21:20
Började med grodor år: 2017
Ort: Norsborg
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lite frågor innan jag börjar.

Inlägg av Zhes » 07 jun 2017, 00:34

FrankD skrev:
06 jun 2017, 12:36
...så inreder man terrariet som en halvmåne den öppna sidan längst fram i mitten. Med andra ord, det finns gömställen och insynsskydd vid sidorna och längst bak, med en förhållandevis öppen area längre fram i mitten där det i stort sett bara finns lite löv och sådant.
FrankD skrev:
06 jun 2017, 12:36
Problemet med terrarier med ett djup på bara 30 cm är att det är näst intill omöjligt att få till det, framför allt om det dessutom bara är 30 cm brett och högt. Det finns inte många växter som man kan använda då, och även annan inredning tar ganska fort för mycket plats. Rent allmänt är djup och höjd viktigare än bredd eftersom bakgrunden är viktigast för att grodorna ska kunna dra sig tillbaka och de flesta växter har den otrevliga vanan att nå taket på nolltid.
Tack FrankD ska absolut ha med det i beräkningarna när jag inreder terrariet. Tipset i ett tidigare inlägg om att måla baksidan kommer jag också ta hänsyn till.

Och tack till er andra för era input. Mycket matnyttigt att läsa om i den här tråd. :D

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster