Hjälp har litet problem

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Allaspappa
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2018, 18:59
Började med grodor år: 2018
Ort: Överkalix
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Hjälp har litet problem

Inlägg av Allaspappa » 24 aug 2018, 19:11

Så idag när jag gick till jobbet var min luftfuktighet på 85%~ vilket det brukar vara på morgonen men ungefär runt 2 skriver min sambo till mig och frågar varför det är så lågt och den har krashat ner till 34%

https://gyazo.com/a22592ab8adaca56f33f462c6446b5e6

så där ser det ut just nu, och hygrometern visar 50% men det ser ut som att det är betydligt fuktigare då alla blad är blöta fullt av imma på fönstret osv

kan det vara fel på min hygrometer eller måste jag komma på något paniksätt att öka fuktigheten på?

Har inga grodor just nu!


Allaspappa
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2018, 18:59
Började med grodor år: 2018
Ort: Överkalix
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp har litet problem

Inlägg av Allaspappa » 24 aug 2018, 20:27

Åh tack du lungade mig sjukt mycket trodde jag skulle ha ihjäl mina grodor inom en vecka

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp har litet problem

Inlägg av FrankD » 24 aug 2018, 22:39

De två viktigaste råden man bör ge alla nybörjare är 1. att lägga pengarna en hygrometer kostar på några burkar öl istället och 2. slänga alla hygrometrar man hade köpt innan man fick råd 1. Om man sprayar regelbundet men inte överdrivet mycket (så att det inte jämt är blött) är det näst intill omöjligt att göra så fel att grodorna tar skada. Temperaturen är oändligt mycket viktigare att ha koll på. Hygrometrar är bara missvisande och går dessutom ändå fort sönder i det fuktigt varma klimatet.

Allaspappa
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2018, 18:59
Började med grodor år: 2018
Ort: Överkalix
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp har litet problem

Inlägg av Allaspappa » 24 aug 2018, 22:48

jo temperaturen håller jag koll på också, men var orolig då hygrometern började visa för torrt

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp har litet problem

Inlägg av FrankD » 24 aug 2018, 23:06

Allaspappa skrev:
24 aug 2018, 22:48
jo temperaturen håller jag koll på också, men var orolig då hygrometern började visa för torrt
Förstod det, men det är just därför man inte ska ha hygrometer. Man vet aldrig om den funkar och dessutom finns det i varje fungerande terrarium samtidigt ställen med 30 % och med 95 % luftfuktighet. För att ha koll på det skulle man behöva 5 eller fler garanterat fungerande hygrometrar på olika ställen i terrariet, och då är det fortfarande osäkert eftersom man inte vet om man har placerat dem på rätt ställen. Fullständigt värdelöst. Grodorna söker sig till ställen med rätt luftfuktighet.

Allaspappa
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2018, 18:59
Började med grodor år: 2018
Ort: Överkalix
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp har litet problem

Inlägg av Allaspappa » 24 aug 2018, 23:22

det här med värme dock, du fick mig att tvivla lite på mig själv, började googla igen om citronella för att hitta temperaturen men vissa sidor säger att jag har 2-3 grader för varmt på dagen medans andra säger att jag har det bra, håller en temp på typ 23-25 men vissa sidor säger jag ska toppa typ 23 och andra säger att jag nästan har för lite där det ska vara top 29 du råkar inte ha någon aning om vilket som är rätt? (zoopet säger 25 top några engelska sidor säger 23 top och hittat någon annan svensk sida som säger 29 top)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp har litet problem

Inlägg av FrankD » 24 aug 2018, 23:41

Det beror på tolkningen av 'topp'. Om någon skriver 29 grader topp så stämmer det nog i bemärkelsen "29 grader kan de överleva ett tag". Men om man avser den högsta temperaturen i en mer eller mindre optimal dygnsrytm är nog 25 grader rimligare. 1-2 grader åt det ena eller andra hållet är inga problem, och återigen beror det lite på var man mäter (dock inte så starkt som när det gäller fukt). Längst ner är det då kanske 23 grader och högst upp 28 grader (beroende på typen av belysning). På nätterna räcker 20 grader. Vad man bör akta sig för är sommarvärmen. De nämnda 29 graderna skulle jag inte vilja utsätta dem för allt för regelbundet eller länge, framför allt eftersom nätterna då inte blir så mycket svalare heller.

Deras "komfortzon" ligger nog någonstans mellan 20 grader på natten och 27 grader mitt på dagen, alltså borde man ligga någonstans inom dessa gränser.

Allaspappa
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2018, 18:59
Började med grodor år: 2018
Ort: Överkalix
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp har litet problem

Inlägg av Allaspappa » 24 aug 2018, 23:44

okej tack, då vet jag att jag inte fryser eller torkar ihjäl dom iallafall :D

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster