Få tag på grodor

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Få tag på grodor

Inlägg av emanuelkarl » 20 jun 2020, 15:06

Tjenare! Har en liten fråga.

Jag ser väldigt få individer till salu av vissa vanliga arter, typ vittatus, auratus Costa Rica, amazonica Franska Guyana och till och med vanliga Santa Isabels (som dock finns några på terrariedjur just nu), till salu från privatpersoner. Jag vill helst köpa från just privatpersoner, istället för alla dessa tyskar som står på mässor och säljer grodor som fåt åka runt på många mässor innan de blir sålda. Är det så att folk inte tar vara på ägg och yngel på t.ex dessa arter för att marknaden är för liten? Måste man be någon dra upp några yngel åt en ett halvår innan köp för att man ska få tag på några? Eller är det bara så att folk inte annonserar ut så ofta fastän de har? Jag går inte på fliken grodor till salu, det verkar inte vara så uppdaterat där. Däremot har jag ständigt koll på terrariedjur.se och köp och sälj här på forumet.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Få tag på grodor

Inlägg av FrankD » 20 jun 2020, 20:53

Tror att många inte annonserar ut, eller bara i samband med groddagar. Själv gör jag så eftersom det inte är lönt annars om man bor häruppe. Men man brukar kunna få tag på det mesta om man frågar runt lite. Grodförteckningen uppdaterar ju inte alla så bra, men om du går in där och skickar PM till folk som verkar ha de arter du är ute efter kan du ha tur.

Miia
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 mar 2019, 20:20
Började med grodor år: 2019
Ort: swe
Har gillat: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Få tag på grodor

Inlägg av Miia » 22 jun 2020, 07:39

emanuelkarl skrev:
20 jun 2020, 15:06
Tjenare! Har en liten fråga.

Jag ser väldigt få individer till salu av vissa vanliga arter, typ vittatus, auratus Costa Rica, amazonica Franska Guyana och till och med vanliga Santa Isabels (som dock finns några på terrariedjur just nu), till salu från privatpersoner. Jag vill helst köpa från just privatpersoner, istället för alla dessa tyskar som står på mässor och säljer grodor som fåt åka runt på många mässor innan de blir sålda. Är det så att folk inte tar vara på ägg och yngel på t.ex dessa arter för att marknaden är för liten? Måste man be någon dra upp några yngel åt en ett halvår innan köp för att man ska få tag på några? Eller är det bara så att folk inte annonserar ut så ofta fastän de har? Jag går inte på fliken grodor till salu, det verkar inte vara så uppdaterat där. Däremot har jag ständigt koll på terrariedjur.se och köp och sälj här på forumet.
Har känt lite lika dant när man försöker hitta, men haft lite tur genom att göra egen förfrågan, men nu är det lite trögare - dels att groddagen och mässor blivit inställda och utöver det är ju vårt land så avlångt så det är svårt att åka också många gånger pga avstånd.
Även haft lite otur & inte fått det jag köpte (skulle ha en könsbestämd hane & fick hona. Säljaren glömde även uppf.cert & lovade skicka men efter att jag efterfrågat det ett par gånger ignorerar denne mina meddelanden).
Men tror som FrankD skriver att fråga de som verkar ha det du söker om inte annat kanske de kan hänvisa dig rätt.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster