Frågor ang Ny burk

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
wesslan
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 sep 2014, 12:56
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Frågor ang Ny burk

Inlägg av wesslan » 01 mar 2021, 12:32

Hallå på er! Jag har kommit över 2 gamla akvarium som jag tänkte konvertera till vivarium, ca mått 75cm lång 40cm bred och 40cm djup.

Min fråga är till att börja med, borde jag göra dom på höjd dvs 75 högt eller är det mer fördelaktigt att ha dom i den amerikanska modellen att ha dom i samma utförande som ett akvarium fast man fixar lock mm ?

Tacksam för ert input 😊

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av HåkanP » 01 mar 2021, 16:17

Finns väl inget borde eller måste oavsett om du tänkte ha enbart växter eller även pilgiftsgrodor i dem.

Däremot vill jag påstå att det blir betydligt svårare att göra både val av växter och pilgiftsgrodor till ett liggandes 75x40x40 än ett ståendes 40x40x75.
Möjligen någon salamander, Humlepaddor eller vissa av de mindre, nästintill marklevande pilgiftsgrodorna skulle fungera den låga höjden. Även med ett rätt minimalt bottenskikt och bottendränering får du räkna bort några centimeter på höjden för substratet. Lite nivåskillnader i inredningen och det blir genast väldigt lågt.

Har du kunskap eller någon som kan hjälpa dig att ta isär och foga ihop dem till ståendes, kör på det. Dessutom var de 2 och de blir oftast lättare att möblera med ståendes på höjden om du inte har någon dedikerad hylla /-or för terrarium.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

wesslan
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 sep 2014, 12:56
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av wesslan » 01 mar 2021, 18:49

Okej, då blir det ståendes 😊 tänkte på en annan sak, när man kör med hoppstjärtar och gråsuggor i bottensubstratet, är det ingen risk att man har dom i hela kåken sen? Tänker att dom kanske förökar sig snabbt och"rymmer" genom springor i dörrar/ventilation.

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av HåkanP » 01 mar 2021, 19:38

Det är ingen risk och jag har aldrig hört någon säga att det inträffat.
Flugor och allt annat större som man matar med är en annan sak, det kan nog alla intyga. ;)
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

wesslan
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 sep 2014, 12:56
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av wesslan » 01 mar 2021, 20:52

Haha okej, nån enstaka fluga kan jag nog leva med tror jag 😜 eftersom det blir en rätt hög burk så tänkte jag kolla vilka arter som är att föredra i burkar som är högre och har lite mindre markyta, tänker på L80 så blir det ju väldigt få grodor om man utgår ifrån 40*40 botteyta

Håller på att vattentesta burken just nu (kommer naturligtvis att silikona extra även om det håller tätt)

Kommer nog inte att bli nån bakgrund av skum eller så eftersom jag då tappar massa yta 😔

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av tropfrog » 01 mar 2021, 20:58

Jag har hoppstjärtar i jorden i princip alla krukväxter. Har inte planterat in dem medvetet så på något sätt har de tagit sig dit. Men det skall nog till ett ganska så fuktigt och skitigt hem om de skall leva och föröka sig ute i hemmet. Torkar ihjäl på några timmar.

Flugor har vi lite här och var i huset. Jag tror att det bara är rymmlingar och inte avkomma från dem.

Mvh
Magnus

wesslan
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 sep 2014, 12:56
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av wesslan » 01 mar 2021, 21:20

Jag må ha skitigt ibland men inte sååå skitigt hoppas jag och det är ju inte speciellt fuktigt heller 😜

Magnus,
Vad tycker du att jag bör satsa på för att om man ser till måttet på burken

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av HåkanP » 01 mar 2021, 22:39

tropfrog skrev:
01 mar 2021, 20:58
Jag har hoppstjärtar i jorden i princip alla krukväxter. Har inte planterat in dem medvetet så på något sätt har de tagit sig dit. Men det skall nog till ett ganska så fuktigt och skitigt hem om de skall leva och föröka sig ute i hemmet. Torkar ihjäl på några timmar.


Mvh
Magnus
De finns naturligt i vår natur och rätt ofta nu med all ekologisk och giftfri jord i alla dess sorter att man får både med det ena och det andra.
Skulle vilja påstå att några hoppstjärtar är inget mot sniglar och mask man hittat. Fast jag har inte hittat en endaste hoppstjärt någonsin i blomkrukorna ett par meter ifrån de närmaste terrarierna.
Däremot i de blomsterkrukor sambon ställer ut på altanen varje sommar. Där samlas både hoppstjärtar, sorgmyggor och annat smått som påminner en i månader om att de stod ute under sommaren och beroende på hur de månaderna var vädermässigt, fullkomligt invaderade i bland.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av HåkanP » 01 mar 2021, 22:57

wesslan skrev:
01 mar 2021, 20:52
Haha okej, nån enstaka fluga kan jag nog leva med tror jag 😜 eftersom det blir en rätt hög burk så tänkte jag kolla vilka arter som är att föredra i burkar som är högre och har lite mindre markyta, tänker på L80 så blir det ju väldigt få grodor om man utgår ifrån 40*40 botteyta

Håller på att vattentesta burken just nu (kommer naturligtvis att silikona extra även om det håller tätt)

Kommer nog inte att bli nån bakgrund av skum eller så eftersom jag då tappar massa yta 😔
Ranitomeya inkl. R.imitator samt O.Pumilio erbjuder mycket lämpligt då de flesta hålls lämpligen i par eller 1.2.0,
Vissa Ranitomeya går även i grupp. Bara du har tillräckligt med gömslen för dem så är de inget problem.

Skulle själv mixat med en bakgrund av fogskum och xaxim. Fogskum fungerar utmärkt att fästa rötter och grenar med och du skär och bearbetar ner fogskumet och efterbehandlar det så det bygger inte mer än vad du önskar. Se här t.ex.

Beroende på hur de ska placeras kan man även fundera på att dra ut lite på en eller båda sidorna så du får mer att fästa växter på och grodorna mer gömslen = blir inte lika skygga.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

wesslan
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 sep 2014, 12:56
Började med grodor år: 2014
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Frågor ang Ny burk

Inlägg av wesslan » 02 mar 2021, 07:03

Okej, jag tänkte köra cocosfibermatta som bakgrund, då har ja ju möjlighet att fästa eventuella fejkstenar mm o det också.

Ja jag har kikat på ranitomeya, måste läsa mer om dom bara

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster