Val av vivarum

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Magiskvilja
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 sep 2021, 12:24
Började med grodor år: 2021
Ort: Strömsund
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Val av vivarum

Inlägg av Magiskvilja » 18 sep 2021, 13:24

Har SÅ länge jag kan minnas alltid haft en större kärlek för växter och givetvis djur, har en hel djungel hemma med krukväxter men börjat tycka dom är så förbaskat tråkiga, snubblade in på detta med regnskogs vivarium (terrarium) och blev så inspirerad av att skaffa mig ett. Har sen några år tillbaka också haft ett sug på att skaffa just pilgifts grodor. Tänkte först att jag skulle bygga ett själv, men är osäker att det blir på tok för fel med mina ikke kunskaper gällande vivarium och grodor. Detta är en hel vetenskap och jag tänker att jag måste börja i någon ände. Val av terrarium/vivarium måste väl ändå vara ett första steg? Har suttit och kikat runt på några sidor på nätet men jag tycker att dom är små och dyra. Jag skulle vilja ha ett högt terrarium. Vart köper jag ett terrarium via nätet som både är funktionellt och fint? Tips på länkar tar jag mer än gärna i mot 🥰 tänker att allt går liksom hand i hand, har inte ens kommit så långt att jag valt vilken sort jag ska bjuda in i vivariumet, fastnade för ranitomeya varabilis, fruktansvärt fina men vet liksom inte mer än så? hur stort vivarium får jag för 2000 - 3000:-? Tusen tack på förhand 💚🙏

Har inga grodor just nu!

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Val av vivarum

Inlägg av tropfrog » 18 sep 2021, 19:39

Åk till en mässa i din närhet och välj ut en burkdu gillar. Köpa glas online är ingen bra idé. Du får burk som är säkert 3-4 ggr stor som variablis behöver för de pengarna.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Val av vivarum

Inlägg av Kalle_G » 20 sep 2021, 20:19

Det mest sansade är nog att börja med ett hyfsat "ordinärt" vivarium, går ganska lätt att hitta begagnat via köp/sälj. Där kan du lära dig tekniken och börja odla upp växter. Vill du uppgradera till större så har du rätt mycket gratis genom att ha börjat med mindre. Eller så kan du göra som jag och direkt hoppa på ett jättebygge haha! Ibland måste man bara följa lusten och inte förnuftet.
För 2-3000 får du rätt mycket för pengarna men det är lätt att glömma bort allt förutom själva glasburken. Belysning, bakgrundsbygge, substrat, inredning, växter, ev duschsystem, etc.
Jag skulle rekommendera ett beg helglasterrarium som en första prova-på-det-burk. Har du tur så kan du få med (eller köpa till) rätt mycket teknik.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster