Flugor i handeln - hur mycket brukar man få?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Flugor i handeln - hur mycket brukar man få?

Inlägg av Azul Oso » 08 sep 2023, 15:22

Är ju som sagt grön på flugor och levande foder vilket såklart medför att man kanske köper grisen i säcken…

Handlade hoppstjärtar av en butik, en startkultur och fick liten burk som sades skulle ”explodera” med lite matning.
När jag senare handlade nya hoppstjärtar på Södermalms Akvarieaffär ursäktade sig denna fina herre över en mängd som var typ 5 gånger så stor som första burken. Och fick PRO tip om att låta den mängden gå en månad innan första skattning!

Något jag litar mer på än första butiken :roll:

—————-

Den första butiken har även sålt mig flugor, lite dyrare än en annan butik jag handlat av. Och bemötandet har verkligen varit super. Men enligt säljaren var det mycket flugor.

Men när jag matade var det typ 50 flugor… hajar att man kan sätta en kultur på 50 flugor så det är väl ok för en start kultur. Men hur många brukar det vara ungefär :?

// Färsking

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flugor i handeln - hur mycket brukar man få?

Inlägg av FrankD » 08 sep 2023, 17:23

Azul Oso skrev:
08 sep 2023, 15:22
Men när jag matade var det typ 50 flugor… hajar att man kan sätta en kultur på 50 flugor så det är väl ok för en start kultur. Men hur många brukar det vara ungefär :?
Du menar när man sätter en kultur eller när man köper? Jag burkar pytsa in kanske 30 flugor när jag startar en ny kultur, men räknar förstås inte. När man köper kulturer är det ju kanske viktigare att den har ordentligt med larver. Är det en bra kultur så kryllar det av larver i den.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flugor i handeln - hur mycket brukar man få?

Inlägg av Azul Oso » 08 sep 2023, 17:25

FrankD skrev:
Azul Oso skrev:
08 sep 2023, 15:22
Men när jag matade var det typ 50 flugor… hajar att man kan sätta en kultur på 50 flugor så det är väl ok för en start kultur. Men hur många brukar det vara ungefär :?
Du menar när man sätter en kultur eller när man köper? Jag burkar pytsa in kanske 30 flugor när jag startar en ny kultur, men räknar förstås inte. När man köper kulturer är det ju kanske viktigare att den har ordentligt med larver. Är det en bra kultur så kryllar det av larver i den.
Ja men brukar kulturerna i butik göra det?

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flugor i handeln - hur mycket brukar man få?

Inlägg av Azul Oso » 08 sep 2023, 17:33

Såhär va…

Jag var svinglad att ha hittat en butik i närheten som säljer flugor!

Gjorde att jag (innan jag kom på tekniken för att mata med kompostfluga) kunde sova gott om natten med mätta grodor.

Men nu känner jag mig rätt snuvad när det visade sig att jag fick hem de 50 sista flugorna i en annars förpuppad kultur… och butiken sa, ”här finns det massor”…

Blir inte särskilt sugen på att gå tillbaka dit. Då åker jag hellre en timma till en annan handlare om mina satta kulturer kraschar…


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flugor i handeln - hur mycket brukar man få?

Inlägg av FrankD » 08 sep 2023, 19:07

Brukar ändå hända ganska sällan att flugkulturerna kraschar. Kanske i början när man är oerfaren, eller på sommaren ifall man inte lyckas hålla värmen under 30 grader, men annars är ju bananflugor som bekant snarare svåra att bli av med. ;) Själv har jag under mina 15 år med grodor aldrig råkat ut för nämnvärda problem.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flugor i handeln - hur mycket brukar man få?

Inlägg av Azul Oso » 08 sep 2023, 19:09

Längtar! Handlar om 2 dagar innan mina kickar igång


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster