Javamossa - lite tips och idéer!

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Javamossa - lite tips och idéer!

Inlägg av RicardH » 29 aug 2008, 07:54

Javamossan är väldigt användbar på många olika sätt. Själv har jag använt javamossa under 25 års tid i killi-akvarier och här är några saker jag har fått med mig ...
  • - om du har en mindre tuss och vill ha spridning så klipp den i tusen bitar och sprid ut över det tänkta området. Det tar inte lång tid innan den etablerar sig och börjar växa!

    - om du vill täcka en vägg (eller del av) så gör så här för etablering där just du vill ha den! Ta grönt insektsnät/skadedjursskydd i plast och klippa ut i den form du har på den glasvägg du vill ha täckt med mossan. Sedan lägger du ditt sönderklippt mossa, eller hel om du har sådan volym. Sedan tar du en nätbit till som är indentisk i storlek med den första och lägger över. Det hela sys ihop med fiskelina. Sedan skaffar du ngr små sugproppar (exv. de som är till för termometrar) och sätter i varsitt hörn och ev. ngn mitt i. Sedan är det bara att vänta några månader så har du en mossvägg som går att ta bort, om man är lite pysslig. Under vatten är detta allt du behöver göra. Om det är i ett terrarium behöver du se till att installationen vattnas regelbundet alt. att terrariet har hög rh.

    - en annan sak gällande javamossa: de vill gärna ha något att "växa på" - javamossan behöver ngn form av näring. Som jag började denna tråd har jag använt javamossa under 25 års tid i killi-akvarier och då utan någon som helst annan inredning, inte ens sand. För att få riktig fart på mossan tog jag en liten tuss naturtorv och stoppade in i mitten av mossklumpen. Detta gav humus och annat matnyttigt.
Lycka till och välkommen med dina erfarenheter och tips!

Filmen är inte min men visar javamossa i paludarium och en kille som älskar sin zoomfunktion!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Javamossa - lite tips och idéer!

Inlägg av RicardH » 29 aug 2008, 08:32

ps. undrar du hur man lägger in film? gå till denna tråd: forum/viewforum.php?f=11ds.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
muffinlove
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 aug 2013, 08:07
Började med grodor år: 2008
Ort: Falun, Dalarna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Javamossa - lite tips och idéer!

Inlägg av muffinlove » 26 nov 2013, 12:48

jag ber så mycket om ursäkt att jag drar upp en så gammal tråd. men jag vill börja med att säga tack så mycket för ditt tipps det var verkligen super bra, så enkelt!!! Min lilla erfarenhet av den här mossan är att jag har plantera den rakt på stenar runt vatten fast jag har haft fin konikt sand från sjön som är precis utan för. jag kan tänka mig att det var väldigt mycket näring i det för min mossa har växt så det knakar. och jag har redan lyckats rensa ut till ett nytt kar.

där jag plantera mossan rakt på samma typ av sand och den har tagit sig med, där har jag bara en vanlig skriv bords lampa men håller det lilla karet varmt.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster