Vart får jag tag på.....?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Simonh
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 nov 2014, 16:37
Började med grodor år: 2009
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Vart får jag tag på.....?

Inlägg av Simonh » 30 nov 2014, 13:28

Tjaa!

Har precis flyttat upp till Stöten i Sälen pga jobb.

Och undrar vart kan man köpa lämpliga växter till ett terrarium? Finns det någon bra blomsterbutik inom 15 mil från Sälen? alternativt vet ni någon som skickar fortfarande trots att det är vinter.

Finns det någon djuraffär i närheten av sälen där de håller och säljer pilgift? alternativt att de har ett bra utbud av akvarieväxter.

Jag är mest intresserad av "vanliga" växter av typ ficus pumilia, rankor, kallor och akvarieväxter. så även en ica med bra sortiment skulle kanske fungera......

Har inga grodor just nu!

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vart får jag tag på.....?

Inlägg av porcelain » 01 dec 2014, 14:11

Jag beställde en gång från terra jungle när det var höst (var nog inte minusgrader, men inte många plus heller) och valde frigolitlåda och värmepack. När paketet kom fram 2-3 dagar senare var det fortfarande liiiite värme från värmepacken. Så två värmepack och lite frigolit kan fungera ;) Lokala butiker har jag tyvärr inga tips om men vet att flera av dessa butiker som brukar rekommenderas när det gäller terrarie/regnskogslevande växter har värmepacken och frigolitlådor som alternativ.

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Vart får jag tag på.....?

Inlägg av MattiasS » 01 dec 2014, 19:25

Eftersom jag bor i närheten så kan jag lugnt säga att det inte finns ett skit här uppe till terrarie, finns väl diverse vattenväxter i Mora/malung typ anubias och svärdplantor som trivs i terrarium. Annars är det ju helt klart tyskland jag beställer ifrån och det har då fungerat prickfritt även fast det har varit kallt (nu är det ju knappt minusgrader).

Orren
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 jun 2014, 12:08
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Vart får jag tag på.....?

Inlägg av Orren » 02 dec 2014, 23:49

Beställde förra veckan från http://bromelien-westermann.eu
Kom välpaketerat i tjock frigolitlåda och med en värmepåse som fortfarande var ljummen trots 5 dagar i DHL's händer. Förvisso leverans till skåne med plusgrader, men nog borde det väl gå även norrut.

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster