Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av RicardH » 07 feb 2017, 20:46

Hej!

Mossa. Det är fint det. Mångas dröm. Mossa och vattenfall. Lägger här in två filmer, som jag båda gjort. Den ena handlar om när jag släpper in några nyinförskaffade (väldigt tunna) Ranitomeya imitator 'Varadero'. I den andra filmar jag en Ranitomeya vanzolini som kämpar runt i mosskogen. Lär av mitt misstag. Om du skall ha mossa, använd art som inte är så högväxande.

Kände mig tvungen att lägga till en film när mina 'Varadero' hade ätit på sig lite. Dessutom i en mer anpassad miljö utan "mossträd" runt sig.


Nylevererade tunnisar som skulle komma att växa till sig ...


R. vanzolini


Efter att ha bott hos mig ett tag, med mindre mossa och en hel del måltider senare ...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
matt.is
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 03 feb 2013, 02:43
Började med grodor år: 2013
Ort: Falun
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av matt.is » 08 feb 2017, 19:43

Vilken mossa ska man välja då. Funkar erect el south american moss tex ?

Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 08 aug 2011, 08:53
Började med grodor år: 2009
Ort: Ludvika
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av Jonny » 08 feb 2017, 21:31

Grejen är ju den också att det här med mossa i våra grodterrarium har blivit lite utav en fix idé. Nu har jag själv aldrig varit på pilgiftslokaler men jag har varit i andra regnskogar, och där finns inte mossa på det sätt som många strävar efter att få det i sina terrarier.

Googla på artnamnet på valfri pilgiftsgroda och lägg till "habitat" efter artnamnet. Tryck därefter på bildresultat så får ni se att lokalerna för våra grodor snarare består av bruna löv än grönskande mossa.

Många terrarium man ser på nätet liknar mer en bit natur som hämtats från en molnskog, och så vitt jag vet lever inte särskilt många pilgiftsarter (om någon alls?) på dessa platser. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag menar verkligen inte att vara någon besserwisser här, men jag anser att mossa är överskattat i dessa sammanhang.

Jättebra Ricard att du lyfter detta och visualiserar det på ett jättebra sätt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av RicardH » 08 feb 2017, 23:09

Jonny skrev:Jättebra Ricard att du lyfter detta och visualiserar det på ett jättebra sätt!
Tack broder från en annan moder. :) Det är i allafall en sak man kan fundera på som nybörjare. Jonny ger ett bra handgripligt tips - att bildgoogla arten och habitat. Det räcker egentligen.

Den mossa jag hade i dessa terrarier var mossa jag hittat ute. Det finns mossa av tropiskt ursprung som är mycket mycket mindre och lägre växande. Det är en annan sak, men återigen, det är bara på enstaka platser det skall vara så fuktigt som mossor i regel kräver. Torra fötter, fuktig rygg. Gyllene regel för oss grodnördar ---

Tack igen Jonny!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: RE: Re: Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av MarcusL » 09 feb 2017, 10:26

RicardH skrev:Torra fötter, fuktig rygg
Amen

Naturligvis finns det mossa i grodornas habitat men inte på marken som många nybörjare verkar tro. Finns tom dom som har spagnum i botten av burkarna.

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av Bosse P » 09 feb 2017, 11:29

Hej alla!

Jag är i byggartagen och jag har kommit fram till efter att läst en del och kommentarer från
olika håll och annat, till ideen om "Indian almond leaves (IAL)". Jag tänkte använda IAL för att
skapa min botten på mitt terrarium. Det ger en blad miljö som grodorna lätt kan röra sig på.
Bladen används dessutom som man skriver "Poor mans water cleaner" alltså avrinning från dessa
blad orsakar lite om någon föruttnelse och de håller i fukt LÅNG tid. Jag har använt dem i akvarier förut.

Tänkte att jag smular ner några blad ( de är STORA ) till en typ bädd.. och lägger andra ovanpå och låter
regn och väta göra resten. Jag hoppas att gråsugorna kommer klara sig med detta och att även hoppstjärtar
klarar sig länge nog för att hålla grodorna lyckliga.

Har ni några ideer som kan fungera i samaband med denna ide eller kanske som en ersättning till min ide?

Kanske någon har data från att någon försökt med dessa blad ?

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: RE: Re: Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av MarcusL » 09 feb 2017, 11:34

Bosse P skrev:Hej alla!

Jag är i byggartagen och jag har kommit fram till efter att läst en del och kommentarer från
olika håll och annat, till ideen om "Indian almond leaves (IAL)". Jag tänkte använda IAL för att
skapa min botten på mitt terrarium. Det ger en blad miljö som grodorna lätt kan röra sig på.
Bladen används dessutom som man skriver "Poor mans water cleaner" alltså avrinning från dessa
blad orsakar lite om någon föruttnelse och de håller i fukt LÅNG tid. Jag har använt dem i akvarier förut.

Tänkte att jag smular ner några blad ( de är STORA ) till en typ bädd.. och lägger andra ovanpå och låter
regn och väta göra resten. Jag hoppas att gråsugorna kommer klara sig med detta och att även hoppstjärtar
klarar sig länge nog för att hålla grodorna lyckliga.

Har ni några ideer som kan fungera i samaband med denna ide eller kanske som en ersättning till min ide?

Kanske någon har data från att någon försökt med dessa blad ?

Mvh Bosse
Så gör jag Bosse men med ek, boklöv och/eller kakaoblad överst. Lagret under tar jag lite blandat helst löv från äpple eller päronträd men även vanliga lövträd. Detta till fördel för microfaunan.

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: RE: Re: Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av Bosse P » 09 feb 2017, 11:59

MarcusL skrev:
Bosse P skrev:Hej alla!

Jag är i byggartagen och jag har kommit fram till efter att läst en del och kommentarer från
olika håll och annat, till ideen om "Indian almond leaves (IAL)". Jag tänkte använda IAL för att
skapa min botten på mitt terrarium. Det ger en blad miljö som grodorna lätt kan röra sig på.
Bladen används dessutom som man skriver "Poor mans water cleaner" alltså avrinning från dessa
blad orsakar lite om någon föruttnelse och de håller i fukt LÅNG tid. Jag har använt dem i akvarier förut.

Tänkte att jag smular ner några blad ( de är STORA ) till en typ bädd.. och lägger andra ovanpå och låter
regn och väta göra resten. Jag hoppas att gråsugorna kommer klara sig med detta och att även hoppstjärtar
klarar sig länge nog för att hålla grodorna lyckliga.

Har ni några ideer som kan fungera i samaband med denna ide eller kanske som en ersättning till min ide?

Kanske någon har data från att någon försökt med dessa blad ?

Mvh Bosse
Så gör jag Bosse men med ek, boklöv och/eller kakaoblad överst. Lagret under tar jag lite blandat helst löv från äpple eller päronträd men även vanliga lövträd. Detta till fördel för microfaunan.
TACK!! Super ide, det skall jag pröva.. har egna äppelblad och lövträd i skogsmiljö utan gifter!! Tack så mycket.
Man blir ju lite fartblind när man läser om alla djungelarter :-)

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
matt.is
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 03 feb 2013, 02:43
Började med grodor år: 2013
Ort: Falun
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: RE: Mossa är inte ALLTID bra. Välj rätt sort!

Inlägg av matt.is » 10 feb 2017, 06:53

RicardH skrev:Hej!

Mossa. Det är fint det. Mångas dröm. Mossa och vattenfall. Lägger här in två filmer, som jag båda gjort. Den ena handlar om när jag släpper in några nyinförskaffade (väldigt tunna) Ranitomeya imitator 'Varadero'. I den andra filmar jag en Ranitomeya vanzolini som kämpar runt i mosskogen. Lär av mitt misstag. Om du skall ha mossa, använd art som inte är så högväxande.

Kände mig tvungen att lägga till en film när mina 'Varadero' hade ätit på sig lite. Dessutom i en mer anpassad miljö utan "mossträd" runt sig.


Nylevererade tunnisar som skulle komma att växa till sig ...


R. vanzolini


Efter att ha bott hos mig ett tag, med mindre mossa och en hel del måltider senare ...
Skägglav kanske går bättre. Bara att klippa av Richard o fästa vid nåt vattenfall. Du har väl rätt mycket. På med nån skäggolja så blir det utrett o fint. Men det kanske är fridlyst ?? BildBild

He he. Fick lov
Trevlig fredag på er Bild

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster