Grod-ID?

Fotografering av terrarium och grodor
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Grod-ID?

Inlägg av tony » 19 mar 2010, 17:33

I förmiddags kom jag hem från en två veckor lång resa till Costa Rica. Naturligtvis blev det en del regnskogsvandringar, jag hann beta av en runda i molnskogen i Santa Elena (nära det mer välkända Monteverde) samt en rejäl tvådagarsmarsch i låglandsregnskogen i Corcovado. Tyvärr såg jag inga pilgiftsgrodor alls, förmodligen eftersom det dels var ganska torra dagar, och dels hann jag inte leta i de områden de är vanligt förekommande i (vandrandet tog många fler timmar än planerat). Jag hittade dock några andra grodor, bland annat denna sötnos.

Såvitt jag kan bedöma är det en rödögd trädgroda (Agalychnis callidryas).
Bilagor
Corcovado_Patos_RETF1.JPG
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Grod-ID?

Inlägg av LarsÖ » 19 mar 2010, 19:49

Snälla Tony,

Vi är många som vill höra mer om din resa och dina upplevelser. Förmodligen tackar redaktören dig psbk
för en fyllig reseberättelse (med bilder). Själv vill jag gärna höra mer om Corcovado...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Oddball
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Grod-ID?

Inlägg av Oddball » 19 mar 2010, 20:06

Håller med Lars, berätta. :)
Funderar på att åka nästa år, så all info är välkommen.
Funderar på att ta knodden med mig, så om någon gjort den resan med barn så vill jag ha lite feedback på det ( har inga illusioner om att kunna göra några hysteriska strapatser med en fem och ett halvttåring).
Ber om ursäkt för att det är off topic, men läget var ju bra för frågeställningen :oops:

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Grod-ID?

Inlägg av tony » 20 mar 2010, 12:23

Ni får ursäkta mig, jag håller naturligtvis på att förbereda en mycket mer uttömmande redovisning (jag går igenom bilder och filmer). :)

Oddball; Corcovado går att genomföra på enklare sätt än jag gjorde, det är mest en kostnadsfråga. Man kan t.ex. betala en privatpilot eller båttaxi för att ta sig direkt till Sirena-stationen som ligger mitt i reservatet. Sedan kan du bo på stationen (boka i god tid, minst två-fyra veckor innan, om du vill ha en sängplats i en barack, annars går det bra att tälta också). Utrymmena på stationen har inte luftkonditionering så det är möjligt att barnen tycker att det är jobbigt med värmen (det är väldigt varmt även på nätterna). I anslutning till stationen finns flera kortare stigar på några kilometer, där det ska vara goda chanser att se Pumilio (jag såg inga men då var det väldigt torrt och jag hann inte leta). Dessutom finns det mycket goda chanser att se tapirer och vilda papegojor (röd ara) inom promenadavstånd från stationen. Vissa jag träffade där hade t.o.m. sett en jaguar samma dag (vilket dock kräver en hel del tur).

Har du fler frågor så kan du skicka ett PM, jag svarar gärna!
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Grod-ID?

Inlägg av tony » 20 mar 2010, 17:47

Nu ska ni nog få ert lystmäte, jag har lagt ut en lång och detaljerad berättelse, med bilder, i "Övrigt"-delen. Mycket nöje! :D
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Fotografering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster