Här kommer en liten uppdatering på lite som skett i terrariet. Såhär såg det ut när vi kom hem efter nyår, grönt och fylligt men tyckte det det var lite för övervuxet.. så stora ormbunken fick flytta samt en agleonema pictum tricolor som växt sig minst dubbelt så stor på nån månad.

I samband med det tog jag även tag i prop boxen och planterade upp en massa småplantor i nät krukor för att he det lite smidigare och snyggare. Där passade även dottern på att vara med o "hjälpa" nånstans hoppas man ju att hon ska växa upp och även ha detta intresse som så hennes mor inte kan säga nej för fler burkar

Innan vi åkte iväg på jul och nyårs firande så planterade jag Masdevallia triangularis som inköptes i sthlm på Ullriksdals slottsträdgård. Tog bort den från korkbiten och delade på den så det blev en stor och en lite mindre klump den större sitter monterad på en gren med hygrolon under och en massa christmas mossa runt. Denna planta knöts fast med ståltråd medans den andra lindades in i spaghnum och klämdes fast mellan två grenar.
På samma gren som den lilla planta sitter som jag tidigare klätt med hygrolon använde jag en liten bit hygrolon 3d för att förlänga den lite och göra den bredare upptill där den okända plantan sitter fäste även denna del med ståltråd som lindades runt och se täcktes med mossa. Ökade även på vattenflödet till denna gren genom en 4 mm slang som jag strypt till önskat flöde med en knut.

Även planterat in lite nya växter
Däribland petrocosmea barbata

Marcgravia sp. och pellionia repens som syns bak till höger.

Även den oidentifierade pipern som möjligtvis är en piper ribesioides

Sist men inte minst så fick 2 nya gren flytta in i burken samt 2 klumpar av torv den ena som marcgravian & pellionia växer på samt en på backan bakom ju el orkidén, s. rayii och pilea cadierei med förhoppning om att mossan i sinom tid intar dom.

En liten video på hur flödet är i terrariet nu
https://www.instagram.com/reel/CnMrS7pK ... MyMTA2M2Y=
Skickat från min iPhone med Tapatalk