Carlsson´s andra terrarium

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 14 apr 2009, 07:40

Hulteke skrev:Skall du borra ventilation i taket eller hur gör du med det?
På bilden ser det kanske ut att vara en glasskiva på taket, men det är det inte. Tanken är att sätta en aluminiumlist runt kanten på vilken ET compact sätts. I framkanten blir det en skiva (troligen Plyfa) med borrade hål för två fläktar och duschsystem. I bakkanten blir det också en skiva (Plyfa) med hål för frånluft-ventilation.
Varför skall pumpen ha "ett fack" i diket?
Diket i framkanten delas i tre delar, från vänster ett pumpfack avdelat med ett filter, i mitten en djupdel för att ev. yngel ska ha någonstans att ta vägen, till höger en del med sand/grus där bäcken ska mynna ut (fungerar också som ett enkelt filter).

Så går mina tankar för närvarande.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av PittoresktMangel » 14 apr 2009, 08:43

Ser intressant ut det här. Ska bli kul att följa.

Blir det Phyllobates vittatus nu?

Hur stort är diket egentligen? Det känns som om det kan bli väldigt små fack om du ska ha det delat i tre. Du har inte haft planer på att borra upp, koppla dit ett avlopp och ha en sump under? Det filtret tar ingen plats i terrariet och det är antagligen lättare att underhålla.

Vad blir det för bottenmaterial?
Grodor och huggormar

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av RicardH » 14 apr 2009, 08:48

Då förstår jag ... Det där med tak berodde på att reflektionen i bakstyckets övre högra hörn misstogs för att vara i takskivan. :)

Kommer avdunstning att stå för "dränering" av regnvatten eller kommer hål för det också? Eller du kankse inte kör regn när du har rinnande vatten?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 14 apr 2009, 10:38

Eftersom det tydligen blev lite funderingar på hur terrariet ska funka så drar jag lite om filosofin/tekniken bakom konstruktionen.

Generellt kan man säga att jag eftersträvar ett rent, ljust, grönt, mjukt och ganska öppet "landskap".

Terrariets inredning kommer att likna en amfiteater till formen, med olika etage. Tanken med detta är att jag inte vill ha mörka hörn och vinklar utan insyn där grodorna kan gömma sig helt. Gömställen kommer istället att ordnas mer artificiellt med nötskal, korkek etc. En bäck med flera "vattenfall" kommer att ta sig ner från övre delen till grusbädden vid framkant. Alla ytor, förutom bäckfåran, kommer att täckas med xaxim. På xaximen ympas mossor (i den mån det behövs) för att allt ska bli grönt och mjukt.

Alla växter kommer att vara epifytiska/litofytiska och monteras antingen direkt på bakgrunden eller på infällda rötter/lianer. Jag kommer alltså inte att ha någon jord eller torv någonstans, möjligen med undantag för en mindre kompost.

Befuktning kommer att ske via bäcken men också med ett regnsystem (en bredsprayande dysa). Allt vatten rinner så småningom ner till diket i framkant. Eftersom avlopp saknas måste jag vid behov tömma överskottsvatten manuellt även om jag tvivlar på att det kommer att behövas. Gissningsvis kommer avdunstningen att vara så stor att det snarare kommer att behöva fyllas på extra vatten till och från.
Ventilationen styrs av två tilluftsfläktar (datortyp) riktade mot frontrutan, luften går sedan vidare längs terrariets botten , upp efter bakgrunden och ut i toppens bakkant.
Den totala vattenmängden som cirkulerar i terrariet kommer inte att bli mer än 4-5 liter.

En värmematta läggs under den inre bottenskivan, resterande tomrum mellan de båda bottnarna fylls med cellplast.

Vilka grodor som kommer att gå där så småningom (det ska bli grönt först) är inte säkert bestämt men jag lutar för tillfället åt P.vittatus.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av RicardH » 14 apr 2009, 13:03

Du kan då verkligen skriva så man blir inspirerad! Jag håller ju på med ExoTerra men kommer så småningom att flytta dessa burkar till en butik här i stan. Detta för att visa hur ett ExoTerra går att ha som dendrobatesterrarium. När jag jobbar i butiken är det en del folk som frågar om grodor och pilgiftsgrodor. Jag skulle därför vilja visa två kompletta burkar med två olika lösningar på botten. Till detta behövs bara ett enkelt informationsblad om dendrobatider också, men det är en annan fråga.

Efter det kommer jag att dra igång ett byggprojekt här hemma och det kommer bli terrarier som har måtten 40x50x60 med lutande front. Om det blir ett Österdahlskt botten-v eller ej, återstår att se. Det som talar för hans konstruktion är att han har haft burkar igång så länge som 12 år! utan att behöva riva bottnen ... Det är inte dåligt! Som belysning kommer jag använda något av följande allternativ: T5 2x54W eller Dulux 2x80W men vi får se ... Förlåt att jag skvalade ut i mina grejor men när du skriver så där blir man ju alldelels ... inspirerad! Lycka till och gissa att jag kommer följa ditt arbete! Du är en sann estet med sinne för detaljer.

För att avslutningsvis återknyta till dina planer: du skall alltså ha Xaxim i hela burken, även på bottnen. Du är inte rädd att du får en ansamling av kväve (flugor/skit) eller litar du på din microfauna?

Du skriver om kompost - du gör enkelt en snygg burk för komposten av Xaximskivor, som kan agera avsatts i din amfiburk!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av PittoresktMangel » 14 apr 2009, 13:45

Xaxim i botten låter väldigt intressant. Du tror inte att det kan ta väldigt lång tid innan du kan släppa in grodorna om du vill ha marktäckande mossa?
Varifrån hade du tänkt beställa xaxim?

Med vänliga hälsningar.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 14 apr 2009, 15:39

Tack för era kommentarer, både Ricard och Ludde.

Botten lutar svagt framåt, cirka 10 % lutning, så jag räknar med att duschvattnet tar med sig överflödig skit/näring ner till diket.

Bygga in komposten i en avsats var klockrent. Antages!

Xaxim köpte jag via ENT-beställningen.
Jag räknar med att låta burken gå minst ett par månader innan några djur släpps in.

Jag har till och från haft en idé om att försöka övertala någon Zoo-ägare om att få ställa en burk i affären, men har inte kommit till skott. Ricard, du verkar ha lyckats. Grattis!
Ett sådant initiativ kan säkert skapa mer intresse för grodhobbyn. Kanske går att utöka till andra omgivningar, tex hotell, bibliotek etc, men det blir kanske för mycket stress för grodorna?
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av Carlsson » 19 apr 2009, 20:40

Uppdatering av byggläget.

Efter några skisser och lite sågande i bandsåg ser det ut så här (inkl. nyfiken katt).
Bild

En första design av "amphi-teatern". Rätlinjig och klassisk.
Bild

Design-idé no. 2. Lite mer "naturligt". Tejprullarna går under rubriken "man tager vad man haver".
Bild

Bestämde mig för idé 2. Sammansatt och grovt tillyxad ser det ut så här. Pilarna är tänkta vattenfall.
Bild

Med hela klumpen samt en mopani-rot insatt i terrariet ser det ut så här.
Bild

Nästa steg är att finjustera samt skära/slipa för bäckfåran och vattenfallen. Samtliga vattenvägar kommer att "isoleras" med svart silikon för att inte vattnet ska försvinna på väg ner.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av PittoresktMangel » 19 apr 2009, 20:46

Ser riktigt spännande ut det här. Ser fram emot en fortsättning.
Grodor och huggormar

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Carlsson´s andra terrarium

Inlägg av RicardH » 19 apr 2009, 23:24

Oj oj oj . . . Jag är mäkta imponerad av dina kostruktioner Tomas! Verkligen! Usch! Nu blir man så där sugen på att börja bygga igen, med vattenfall och hela kitet! Ursäkta om jag läste tråden slarvigt men vad är det för material du använder? Skall du först lägga en sealer av svart silikon innan du går vidare?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster