Emanuels grodor

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 09 jul 2020, 12:55

Jag har inte gjort någon sån här tråd tidigare eftersom jag inte lyckats få upp bilder här, men nu testar vi med Tapatalk. Senare ska jag försöka få upp lite bilder tagna med kamera här i denna tråden.

Bild
Azureus som käkar frukost. Kronärtskockan inhyser de enda bladlöss jag kunde hitta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 09 jul 2020, 14:40

Gårdagens projekt var att fixa lite i min leucomelas Guyana banded-burk. Den är i minsta laget, 60*30*30, men gör jobbet då jag troligen inte tänker ha dessa skygga grodorna i någon av displayburkarna. Det är bara ett par som bor där så... Tror jag byter ut detta mot ett med 10 cm till på djupet och höjden om jag hittar i framtiden.

Nu har jag stängt av regnsystemet helt till denna burken, har dock en hemmagjord dripper (vattenfyllt plastglas med ett pyttelitet hål i ovanpå ventilationen) för javamossklumpen på roten, samt en vattenskål. Nu kör jag relativt torrt med handdusch tills typ november, senan hoppas vi på lite ägg (paret är 4 år gamla, jag köpte dem i slutet på förra sommaren)

Anyway det enda jag gjorde igår var att vinkla upp och flytta bak korkbarken lite så att de fick mer öppen markyta, lägga till mer boklöv och klippa ned växterna. När jag släppte tillbaka grodorna var de lite uppskrämda så jag fick ingen bättre bild på dem än denna (där hon knappt syns)
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Miia
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 mar 2019, 20:20
Började med grodor år: 2019
Ort: swe
Har gillat: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av Miia » 09 jul 2020, 16:24

emanuelkarl skrev:
09 jul 2020, 12:55
Jag har inte gjort någon sån här tråd tidigare eftersom jag inte lyckats få upp bilder här, men nu testar vi med Tapatalk. Senare ska jag försöka få upp lite bilder tagna med kamera här i denna tråden.

Bild
Azureus som käkar frukost. Kronärtskockan inhyser de enda bladlöss jag kunde hitta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
fläderbuskarna har väldigt mkt löss nu om du har några sådana i närheten :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 09 jul 2020, 16:28

Miia skrev:
09 jul 2020, 16:24
emanuelkarl skrev:
09 jul 2020, 12:55
Jag har inte gjort någon sån här tråd tidigare eftersom jag inte lyckats få upp bilder här, men nu testar vi med Tapatalk. Senare ska jag försöka få upp lite bilder tagna med kamera här i denna tråden.

Bild
Azureus som käkar frukost. Kronärtskockan inhyser de enda bladlöss jag kunde hitta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
fläderbuskarna har väldigt mkt löss nu om du har några sådana i närheten :)
Har två stycken som är väldigt glesbefolkade med blandlöss. Så glest att det inte är lönt jämfört med kronärtskockan
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 09 jul 2020, 22:37

Bild
Grodrummet, fast inte så många grodor ännu. Väldigt bra utsikt från skrivbordet. Tyvärr ganska jobbigt att bara ha 10 kvadrat och behöva få plats med säng och gigantiskt skrivbord. Har dock växtodlingarna och ögonfransgeckos utanför rummet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 13 jul 2020, 11:06

Bild
Bild
Lite bättre bild på mina azureus. Jag tänkte flytta dem till stora terrariet för att ge dem en uppgradering men i skrivande stund sitter båda i kokosnötsgrottan och gick inte ens ut för mat i morse (de tog bara en fluga som gick förbi grottan, så de visste att det fanns mat. Hoppas på ägg på G, har hängt över en handduk så jag inte stör. Tror de är 12-13 månader nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 07 apr 2021, 17:01

Nu var det längesedan man uppdaterade här, men nu när det blivit riktig fart på forumet igen kan ju inte jag vara sämre. Tyvärr blir bildkvaliteten ganska off eftersom jag inte har Tapatalk pro, och jag måste ladda upp via mobilen (därför ligger tyvärr mina tre byggtrådar på terrariedjur.se under samma användarnamn) men nu tänkte jag uppdatera lite här. Finns det något vettigt alternativ som är gratis där man kan få upp bilder från datorn i lite högre kvalité?



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
I stora burken bor nu fyra Phyllobates vittatus och tre Ranitomeya amazonica ’Franska Guyana’. Jag tog nyligen ut min stora Monstera samt min Begonia maculata och satte in en Philodendron verrucosum istället så det ser lite tomt ut där just nu, men den lär växa och fylla igen utrymmet snabbt. Amazonicahanen bär konstant omkring på yngel och kväker för full hals, och vittatus spelar också dagligen.

Har hittat och tagit ut två kullar med ägg från terrariet, den ena lär kläckas inom en vecka och den andra var nylagd när jag hittade den i fredags. Tror båda kommer från Ranitomeyorna, och är helt säker på den ena kullen då jag såg när de lades. Båda var halvt ovanför vattenytan i en bromelia så känns orimligt att vittatus skulle lägga där. Idag såg jag även en vittatus bära på ett yngel (och ännu mer chockerande, fick det på bild, faktiskt den bästa bilden jag fått på dem sedan de flyttade in), men vet inte om det är hans eller Ranitomeyas. Planen är att spara några amazonica så jag kan ha kanske 5-6 st totalt, annars är där nog rätt fullt nu.

Bilder på mina andra burkar och deras invånare tänkte jag lägga till med några dagars mellanrum under resten av veckan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
Kalle_G
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 sep 2018, 12:13
Började med grodor år: 2018
Ort: Malmö
Har gillat: 18 gånger
Blivit gillad: 20 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av Kalle_G » 07 apr 2021, 20:47

Fin burk!!

Apropå bilder så använder jag Imgur för att ladda upp bilder och sen länka med BBcode in i inläggen. Funkar finfint, ungefär som Photobucket var innan de spärrade tredjepartsvisning av bilderna. Jag använder det dock via laptop och inte telefon. Man kan också ställa in olika upplösningar på bilderna man delar. Original, medium eller small typ.

Man kan ladda upp bilder, organisera de i olika album och sedan enkelt få fram länkar för att dela dem. Ställer man in sina bilder att vara "hidden" så blir de helt privata på Imgur så ingen kan gå in i albumet.
2021-04-07 20_41_31-Imgur_ The magic of the Internet.png

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Emanuels grodor

Inlägg av FrankD » 07 apr 2021, 22:27

Lite off topic, men eftersom det är relaterat till Emanuels fråga har jag bara halvdåligt samvete för det: Lösningar som Imgur och BBcode är förstås helt OK, och framför allt tusen gånger bättre än inga bilder alls, men jag vill ändå be alla att om möjligt ladda upp bilderna direkt här på forumet. Anledningen till det är helt enkelt att Imgur & Co helt plötsligt kan bestämma sig för att ändra användaravtalet, man blir missnöjd och raderar sitt konto, eller de bara ändrar bildadresserna, och vips är diverse trådar här på forumet förstörda eftersom bildlänkarna pekar till nirvana. Sådant är alltid synd. Har man laddat upp bilderna här så kan det inte funka.

Men, som sagt, om alternativet är att man inte visar bilder alls föredrar jag alla gånger vilken som helst annan lösning.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl » 07 apr 2021, 22:38

Tack så mycket! Frank, jag förstår helt klart den poäng, har kollat mängder av gamla trådar här på forumet och det är ju alltid surt när bilderna inte finns. Hur lägger jag upp direkt här som du föreslår? Jag hittar ingen knapp där man lägger upp direkt till forumet som det finns på t.ex terrariedjur.se och liknande. Kalle, tack så mycket, tror jag testar den lösningen som backup.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster