Regnskog i Åre

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 09 jan 2023, 14:55

God fortsättning på det nya året
Här kommer en liten uppdatering på lite som skett i terrariet. Såhär såg det ut när vi kom hem efter nyår, grönt och fylligt men tyckte det det var lite för övervuxet.. så stora ormbunken fick flytta samt en agleonema pictum tricolor som växt sig minst dubbelt så stor på nån månad.
Bild
Bild

I samband med det tog jag även tag i prop boxen och planterade upp en massa småplantor i nät krukor för att he det lite smidigare och snyggare. Där passade även dottern på att vara med o "hjälpa" nånstans hoppas man ju att hon ska växa upp och även ha detta intresse som så hennes mor inte kan säga nej för fler burkar Bild
Bild
Bild

Innan vi åkte iväg på jul och nyårs firande så planterade jag Masdevallia triangularis som inköptes i sthlm på Ullriksdals slottsträdgård. Tog bort den från korkbiten och delade på den så det blev en stor och en lite mindre klump den större sitter monterad på en gren med hygrolon under och en massa christmas mossa runt. Denna planta knöts fast med ståltråd medans den andra lindades in i spaghnum och klämdes fast mellan två grenar.
På samma gren som den lilla planta sitter som jag tidigare klätt med hygrolon använde jag en liten bit hygrolon 3d för att förlänga den lite och göra den bredare upptill där den okända plantan sitter fäste även denna del med ståltråd som lindades runt och se täcktes med mossa. Ökade även på vattenflödet till denna gren genom en 4 mm slang som jag strypt till önskat flöde med en knut.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Även planterat in lite nya växter
Däribland petrocosmea barbata
Bild
Bild

Marcgravia sp. och pellionia repens som syns bak till höger. Bild

Även den oidentifierade pipern som möjligtvis är en piper ribesioides
Bild

Sist men inte minst så fick 2 nya gren flytta in i burken samt 2 klumpar av torv den ena som marcgravian & pellionia växer på samt en på backan bakom ju el orkidén, s. rayii och pilea cadierei med förhoppning om att mossan i sinom tid intar dom. Bild
Bild
Bild
Bild

En liten video på hur flödet är i terrariet nu
https://www.instagram.com/reel/CnMrS7pK ... MyMTA2M2Y=


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 01 feb 2023, 23:13

Tror jag lokaliserat pipern som borde vara en piper ribesioides. Säljs på lite olika sidor som P. ribesioides/P. cf ribesioides och P. ribesioides aff. Så P. ribesioides eller en väldigt nära släkting. Blad venerna börjar rosa för att sen tonas ner i färg.

Gällande den okända epifyten så håller den i alla fall på och trycka ut ett nytt blad så den verkar ha acklimatiserat sig väl i terrariet.
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 01 jun 2023, 22:41

Nu har jag fått tag i lite glas till den lilla burken 54x37x23. Då vi håller på med fönsterbyte så passade jag på att plocka ur fönsterkasetterna och skära lite glas till detta bygge. Var ju ett tag sen man skar i glas och med allt annat än ett optimalt bord på ställningen så gick det tillslut. Utan några skärsår men med lite mer spill glas än tänkt men tur då att finns ca 100 kvadrat glas Bild några av dom gamla fönstren ska jag ta till vara på för att bygge ett uterum men tyvärr går det mesta bara rätt ner i containern.

Hittade även en alldeles perfekt vindbiten gren på en promenad med hundarna. Som ska få pryda burken som huvudpjäs.

Tanken med denne burk med lite udda mått är för att den ska placeras inuti en äldre äppellåda för att gömma det hela i inredningen här hemma lite.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och nu är det bara väntan på att limningen ska torka
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 06 jun 2023, 21:17

Silikonet torkat och dags för bakgrund. Klassisk fogskums bakgrund fast med liten twist
Först silikon och limma dit grenarna för lite extra stabilitet följt av fogskum. Därefter silikon svart för att få bort allt av det vita fogskummet. Sen på med lite torv för bättre struktur till nästa moment som va pu lim. Dvs ej trycksatt fogskum med andra ord. Det sväller ju upp precis som fogskum men inte lika mycket o blir stenhårt när det väl torkat. Och väl i detta på med torv som jag sen tryckte ner hårt i limmet efter att limmet börjat resa sig. Detta alternativ valde jag då jag testat runt lite och tycker torv mullen fäster/täcker bättre med limmet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Nu har det fått torka i 3 dygn och idag inhandlades en ledslinga på clas ohlson för 199kr som jag använt tidigare i ett annat bygge med gott resultat. 3m lång 12 w 1200 lumen och 2700 kelvin denna veks och "fälldes" in i taket. Så nu har vi ljus. Nästa moment blir att limma fast ventilations nätet som ligger kvar hos mor i Stockholm så det blir efter semestern men även fundera ut låssystem för frontrutan. Tanken just nu är en U list i nederkant och nån typ av hasp i ovankant.


Som bevattning i denna har jag varit lite sugen på dusk's minion pump kollat på [mention]RicardH [/mention] video på youtube och tyckte att den verkar mer än nog till denna burk. Hur många fler har testat den och vad är erat omdömme?
Vill minbas att jag läste nånstans om att slangen spruckit för någon med denna pump.

Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 31 jul 2023, 20:44

Efter lite drygt en månads semester var det nu dags att plantera det hela. En drös med olika ormbunkar som tittat upp ur ena plast backen där jag tömde ur det sista ur mossmix påsen, begonia vankerckhovenii
Philodendron burle marx "fantasy) ficus quercifolia, drosera rotundifolia, sinningia pusilla, två små bucephalandra sp. comarum palustre, tillandsia neglecta & sen två olika rankor som jag ej vet namn på båda kommer förmodlingen från dig Bengt (inköpta hos Janne) den ena (nere till vänster ovanför stenen) antar jag är den du hade i en burk som jag frågade efter i din tråd som du sa var från Thailand om jag minns rätt. Den andra sitter i mitten av terrariet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Perfekt 08
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 aug 2023, 09:58
Började med grodor år: 2008
Ort: Oxelösund
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Perfekt 08 » 04 dec 2023, 00:10

Jättefint 😊🙃

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Jolo » 06 dec 2023, 14:44

Marcussandell skrev:
01 feb 2023, 23:13
Tror jag lokaliserat pipern som borde vara en piper ribesioides. Säljs på lite olika sidor som P. ribesioides/P. cf ribesioides och P. ribesioides aff. Så P. ribesioides eller en väldigt nära släkting. Blad venerna börjar rosa för att sen tonas ner i färg.

Gällande den okända epifyten så håller den i alla fall på och trycka ut ett nytt blad så den verkar ha acklimatiserat sig väl i terrariet.
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gällande den okända epifyten, Skulle det inte kunna va någon form av Anthurium?
/ Johan

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 06 dec 2023, 15:05

Perfekt 08 skrev:Jättefint BildBild
Tack så mycket!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 06 dec 2023, 15:08

Jolo skrev:
Marcussandell skrev:
01 feb 2023, 23:13
Tror jag lokaliserat pipern som borde vara en piper ribesioides. Säljs på lite olika sidor som P. ribesioides/P. cf ribesioides och P. ribesioides aff. Så P. ribesioides eller en väldigt nära släkting. Blad venerna börjar rosa för att sen tonas ner i färg.

Gällande den okända epifyten så håller den i alla fall på och trycka ut ett nytt blad så den verkar ha acklimatiserat sig väl i terrariet.
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gällande den okända epifyten, Skulle det inte kunna va någon form av Anthurium?
Jo det är det helt klart fick en blomma på den här nyss med förhoppning att kunna identifiera den men hitta inget bra och frågat runt på några fb sidor utan svar
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av MarcusL » 12 dec 2023, 20:58

Anthurium gracilis har just haft likadan blomma på en av mina.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster