Regnskog i Åre

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 01 nov 2022, 00:35

Då jag har fått god respons och en del frågor så tänkta jag lägga upp en byggtråd på mitt 60x65x100 paludarium och förmodligen ett kommande 37x23x54 bygge.

Bild

Går även och följa det hela på instagram om så önskas
https://instagram.com/terrariums_in_the ... MyMTA2M2Y=

Mvh Marcus Sandell


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 Marcussandell, redigerad totalt 1 gånger.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av FrankD » 01 nov 2022, 23:31

Wow, det kommer att bli spännande!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 02 nov 2022, 17:58

Efter att ha skurit bort förstärkningen i ovankant samt den högra kortsidan dvs nya toppen på akvariet och limmat på den nya bottendelen på framsidan samt monterat hyllan det står på var det dags att ställa det på plats och vatten testa det.
Bild
Bild
Efter att det stått i ett dygn så började jag och konstruera ryggraden av det hela i form av filter och pumphus samt servicekanalen för pumpen samt slangen som ska upp till vattenreservoaren och för att kunna stoppa i mer teknik som doppvärmare och cirkulations pump dolt i akvariedelen.


Bild
Bild
Bild
Bild
Sen började ett experimenterande och pusslande med alla grenar och och annat som skulle in för att försöka få fram den där visuella bilden jag hade i huvudet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 03 nov 2022, 00:36

Efter att ha placerat ut grenar och korkbark samt lite planterings "krukor" i form av spill bitar från 3tums avloppsrör från ett bygge så börjar det bli dags för fogskum.
Allting har först limmats med silikon och en del bitar har även förankrats med rostfria trallskruv i varandra eller in i frigoliten.
Bild
Men innan fogskum så ska bottendelen på plats
För att inte förlora så mycket volym med en vanlig falskbotten så kommer en frigolitskiva limmas på ovanpå filterkammaren
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Nu äntligen vår kladdiga favorit, FOGSKUM!!
Enda nackdelen med detta bygge var att jag var tvungen och jobba med det i stående position då det var både tungt och otympligt att hålla på och flytta på själv. Men men det var bara och köra på. Bakgrunden skummades och även sargen som ska hålla bottensubstratet kvar i land delen.

När jag väl var nöjd med utseendet så var det bara fram med kniven. Och förfina denna skapelse.

Sen den klassiska silikon täckt med en blandning av torvmull och sphagnum var sugen på att testa något annat typ latex o torv eller med kattsand(bentonitlera) och torv. Men körde på något som jag vet funkar och som jag använt förut samt att allt fanns lätt tillgängligt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Efter att silikonet fått härda i någon dag så var det dags att vatten testa det hela igen, här under syns vattenreservoar och anledningen till en reservoar är för att foggern skulle få plats nånstans men även då jag vill ha möjligheten att lätt kunna lyfta i/ur pumpen som driver det hela så ville jag inte ha slangen fastmonterad i bakgrunden, sen så har jag använt vanligt 4mm luftslang för att bevattna delar av bakgrunden, substratet i korken längst till vänster samt att få det och rinna ner längs grenen i mitten med mossan på. Allt denna bevattning sker enbart med hävert effekten.
Dom så fint blåmålade strecken ska föreställa dom ställen dit luft slangarna går.
Bild
Bild
Bild
Bild
Efter att jag ställt in flödet på allt så åkte växterna in i, till en början testade jag med bara sphagnum som substrat men det blev alldeles för blött så någon vecka senare skulle vi ner till sthlm och då införskaffade jag lite ECS för att använda det som dräneringslager följt av sphagnum ovanpå vilket vart en succé.

Väl nere i storstan så inhandlades även christmas mossa (vesicularia dubyana)
Som främst placerades på grenen i mitten men som nu i dagens läge finns lite överallt i terrariet allt efter jag trimmet och planterat ut.
Och några andra småväxter hos Janne på Södermalms Akvarieaffär.
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Och sist men inte minst för detta inlägg här kommer en liten jämförelse från den 25 juli efter att vi varit en tripp till sthlm som nämnt ovan där växter införskaffades men även ett litet gäng på 10 st Axelrodia riesei även kallad rubintetra.
Till den 31 augusti främst vilken tillväxt på mossen på en månad men även tillägget av en gren som jag bara kände att jag var tvungen att involvera. Den var redan naturligt skålade som gjort för att det skulle rinna vatten i den!!
För att vatten säkra insidan av den fick den ett lager med polyuretan lim sen täckte jag med hygrolon för att få en jämn vatten spridning. Sen såklart mossa främst christmas men även andra sorter som bland annat kommit ur dusks mossmix och sånt som jag plockat utifrån.
Sista bilden är tagen den 10 oktober så nästan 3 månader efter plantering flyttat om lite växter och även stoppat ner 20 st Caridina var. Yellow King Kong
Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av FrankD » 03 nov 2022, 07:53

Wow, riktigt riktigt häftigt. Tack för reportaget!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 03 nov 2022, 21:21

Här kommer en liten bild dump för att komma ifatt till dagens datum med alla händelser och tillväxt.

Amydrium medium silver
Polypodium vulgare "stensöta

Bild
Piper crocatum
Monstera adansonii variegata
Bild
Piper sylvaticum
Okänd den till höger i bild
Epipremnum aureum "neon"
Bild
Bild
Vesicularia dubyana "Crismas moss"
Bild
Bolbitis heteroclita difformis
Bild
Bild
Bild
Anubias barteri
Bild
Warczewiczella amazonica
Oxalis acetosella "harsyra"
Mickelopteris cordata
Bild
Bild
Bild
Syngonium rayii
Macodes petola
Bild
Bild
Syngonium erythrophyllum
Bild
Bild
Bild
Bild
Knopp på Warczewiczella amazonica efter att jag delat på plantan och flyttat på den. Först ruttnade alla befintliga knoppar bort och en del löv som blev bruna och torkade bort men allt eftersom har den kommit tillbaka den ena starkare än den andra men båda lever.
Just nu sitter det en gopro kamera och filmar en timelapse på när blomman slår ut.
Bild
Ludisa discolor
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Marcgravia sp. el coca
Epipremnum pinnatum 'cebu blue
Bild
Axelrodia riesei
Bild
Och nu är vi ikapp med dagens datum.
Igår var jag och dottern (1 år) på promenad med hundarna samt ner till Åresjön och tog några höstbilder på henne men det som var mest intressant var att ät sten Bild
Men huvudsyftet från min sida var dessa rötter från buskarna som växer där.
Planen med dessa lianliknande är just det, lianer!!
Så idag har jag flätat ihop en lian som jag limmat med superlim för att förankra dom i varandra. Väl monterad i terrariet så placerade jag ut lite hygrolon bitar samt försökt o forma hur vattnet ska rinna ner längs lianen och även planterat på lite mossa. 3 olika, christmas mossa, nån typ av lever mossa som kommit ur dusks mossmix samt en levermossa som plockades nere i Gränna i somras.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Avslutande för nu så kör vi en helbild på det hela med den snygga riggen för timelapsen på orkidé blomman.

För dom som vill så går det även att följa det hela på instagram https://instagram.com/terrariums_in_the ... MyMTA2M2Y=

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av FrankD » 03 nov 2022, 21:32

Oj vad läckert. Inga grodor i, eller? För tillfället eller för gott?

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 03 nov 2022, 21:46

FrankD skrev:Oj vad läckert. Inga grodor i, eller? För tillfället eller för gott?
Försöker övertala sambon på den fronten hon är inte lika pepp samt lite småfobi för grod/kräldjur men jag jobbar på det Bild
Sen är jag själv lite nojig över flugor om jag skulle krascha dom mitt under vintern hur lätt det är att få nya upp till Åre när det är -15 grader ute.

Har varit inne på jungfrugeko eller Lygodactylus williamsi då det går att göra med bara vegetabilisk kost eller i pulverform typ crested gecko diet.

Men jo självklart grodor står på listan frågan är bara när tiden känns rätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av RicardH » 04 nov 2022, 06:22

Hej Marcus!

Hatten av! Wow! Är sjukt impad! Har du ett betong- eller trähus? Tänker på sockelns montering, alltså fastsättning i väggen! Ger ett väldigt luftigt intryck. Superfint!

Belysningen - är den dimmad på en de av bilderna? Hur styr du det, och allt annat? Smarta kontakter eller något mer avancerat?

Vatten - foggern och dess fiffiga placering - är det en egen vattendel där du fyller på eller pumpar du upp vattnet dit från akvariedelen? Hur går det? Sätter den igen eller hur funkar det? Ser verkligen fint ut!

Är det frigolit du jobbar med hela tiden? Alltså, runt din filtergömma, kanalen du byggt och resorvoaren?


Sjukt imponerande hur som helst!
Angående grodor - med ett bra lager substrat kan du få igång microfauna i burken. Hoppstjärtar och små arter av olika typer av gråsuggor som bara är några mm stora. Det skulle kunna vara föda för en liten art. Och så lite lådor med hoppisodlingar. Håller annars med om detta med flugorna. Det är inte grodor man slutar med, om man lägger av, det är flugorna. Tack för jobbet att skapa tråden och varmt välkommen hit nästa gång du är i Gränna. Bor ju här.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Marcussandell
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 maj 2020, 22:34
Började med grodor år: 2013
Ort: Duved
Blivit gillad: 10 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Regnskog i Åre

Inlägg av Marcussandell » 04 nov 2022, 12:34

RicardH skrev:Hej Marcus!

Hatten av! Wow! Är sjukt impad! Har du ett betong- eller trähus? Tänker på sockelns montering, alltså fastsättning i väggen! Ger ett väldigt luftigt intryck. Superfint!

Belysningen - är den dimmad på en de av bilderna? Hur styr du det, och allt annat? Smarta kontakter eller något mer avancerat?

Vatten - foggern och dess fiffiga placering - är det en egen vattendel där du fyller på eller pumpar du upp vattnet dit från akvariedelen? Hur går det? Sätter den igen eller hur funkar det? Ser verkligen fint ut!

Är det frigolit du jobbar med hela tiden? Alltså, runt din filtergömma, kanalen du byggt och resorvoaren?


Sjukt imponerande hur som helst!
Angående grodor - med ett bra lager substrat kan du få igång microfauna i burken. Hoppstjärtar och små arter av olika typer av gråsuggor som bara är några mm stora. Det skulle kunna vara föda för en liten art. Och så lite lådor med hoppisodlingar. Håller annars med om detta med flugorna. Det är inte grodor man slutar med, om man lägger av, det är flugorna. Tack för jobbet att skapa tråden och varmt välkommen hit nästa gång du är i Gränna. Bor ju här.
Tackar tackar!
Det är betong väggar(hyreshus)
Själva hyllan/konsolen är byggt i 45x195 en fram med en regel på mitten också. Skruvat med 3 st 6x120 skruv i vardera ände samt vinkeljärn med ankarskruv på insidan. Sen met väggen sitter det 4 eller 5 8x90 betongskruv på vardera sida varav två sitter igenom vinkeln. Sen klätt med en cembrit skiva för att få illusionen av att det är sten. Ville få en känsla av minimalism och luftighet som du nämner. Efter att ha stått i snart 5 månader så har jag inte noterat någon sättning än peppar peppar. Kontroll mäter med en distans/lasermätare då och då.

I början så var den ena lampan kopplad med stick kontakt och den andra med lampkontakt i ett uttag i taket så kunde välja och ha en eller båda tänd. Just nu är båda kopplade på samma timer cirkus 9-21 men är sugen på nån smart plugg med app där jag kan ställa dimmer och timer men inte kollat på det så mycket.

Det är ett o samma system en aquaclear 50 tror jag det är som lyfter upp vattnet till den reservoaren och längs högra sidan är det som ett rinnande vattenfall ner över korröret där. Även klämt in en massa hygrolon där som vanlig sötvattenstång ska få klä. Har strypt pumpen till minsta möjliga flöde för att få ett så harmoniskt och nästan ljudlöst flöde. Inte satt igen något kan ta nå mer bilder på den konstruktionen sen.
Går du in på instagram så kanske det förklaras tydligen med video än dessa bilder.

https://instagram.com/terrariums_in_the ... MyMTA2M2Y=

Ja en 13 mm XPS-frigolit idén till det kommer från en youtube kanal jag snubblade över för ett år sen där dom jobbar mycket med nån typ av foamboard/skumkartong skiva för att bygga upp filterkammare och dylikt. Så tog det bästa/enklaste jag kunde hitta som liknade det och är mycket nöjd med det hela då det är väldigt lätt och jobba med.

https://youtube.com/channel/UCAimZZtQYPMkBPA-8VEMrvg

Har redan en liten bioaktivitet i substratet i form av nå typ hoppstjärtar eller liknande några små små maskar samt gråsuggor som kommit med utifrån men dom jag sett är bara så små som max 5mm men skulle behöva lite mer dränerande lager ECS lera och sen lite mer bättre substrat än bara mossa. Just nu är det ju enbart sphagnum/vitmossa plocket från myrar här uppe när vi varit till fjälls.

Tanken är väll nån typ av ranitomeya för att kunna utnyttja höjden som är cirka 70/75 från land/vattenytan mer då själva land delen endast är 40x40

Nån hoppstjärts koloni ska in ändå för att kunna erbjuda fiskarna lite annat foder än frys och torrfoder.

Väldigt fin stad o bo i och fin natur runt ikring!!
Sambon håller på med uppfödning och utställning av chihuahua och dom har sin rasspecial vartannat år i Gränna så ska komma ihåg det till nästa gång och då kanske du har fått igång dina burkar också Bild
Mossan jag plockade med från Gränna i år var från Girabäcken. Längst ner vid stranden är det som ett vattenfall där i växte den, kändes även som det fanns en hel del fin drivved där och kunna bygga med.

Inte dom bästa bilderna men men Bild
Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster