Tillbaka från Hamm

Tips om vad som är på gång
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Tillbaka från Hamm

Inlägg av AndreasI » 14 sep 2015, 20:10

Då var vi finnar tillbaka från Hamm. Mats och jag kom till Helsingfors kl. 11 idag. Vår första Hammresa. Riktigt bra gick det. Runt 30 grodor av diverse varianter följde med oss från Hamm och tio till fick följa med från stockholm till Finland med oss. (Vi hälsade på hos Bengt under tiden vi väntade på kvällsfärjan vi skulle med. Första gången för mig. Tack också till Lars för skjutsen till Bengt.) Duktiga som vi var hade jag transittillstånd från jordbruksverket och vi veterinärbesiktade djuren i Hamm. Det kostade för örigt 10 euro om någon undrar.

Mats stod för massimporten :D . En del till sig själv och en hel del till andra i Finland.
Jag kom hem med "ödmjuka" sex djur...men riktigt fina sådana.
Har sparat ett år för detta...och får leva lite sparsamt ännu en tid...men det är det värt :D .

Bilderna är med min dåliga mobilkamera så de är förståss ännu finare i verkligheten :D :D :D
diablo.JPG
sylvatica diablo

paru.JPG
sylvatica paru
Jag hade frigolitlådor med termometer inne i lådan och display på utsidan och jag stressade en hel del för transporten hem men det gick bra. Vi hade ju tur med vädret och temperaturen i transportutrymmet höll sig mellan 18 och 24,3 grader under hela resan tillbaka.

Paruna är ganska stora och fina. En är nog vuxen storlek. Alla tre har samma färg som den på bilden. De är pigga och orädda och började äta genast. Den största har lite skrubbad nos efter att ha varit i lådan och jag hoppas att det inte blir någon infektion där. Den var lite hoppig i transportburken men lugn i terrariet.
Diablona var lite på mindre sidan men riktigt fina. Två stycken blev det. De var lite skyggare än Paruna...först i alla fall. De gömde sig genast bland löven i botten och jag har inte sett de äta ännu men har nu börjat visa sig mera nu på kvällen. Hoppas nu bara att de skall börja äta och växa till sig.
Super fina är dom!

Det är grodor från WIKIRI som jag bokade i början av året. Grodorna bokas utgående från bilder och har en egen identifieringsnummer så jag visste vilka individer jag skulle få. Jag gillar röda parus och bokningen av enskilda individer gör att jag då kunnat plocka just precis sådana som jag gillar.

Jag är nog lite nervös över att de inte skall fungera som de skall nu. Surt om man skulle förlora någon av dessa...men hittills ser det bra ut.

En lyckad helg :D .

Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm

Inlägg av davidkjH » 14 sep 2015, 20:15

Kanonfina. Man kan ju lätt ana att du har valt ut dina Paru själv, mkt fint exemplar ser det ut att vara! Kul!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm

Inlägg av RogerL » 14 sep 2015, 20:18

Fina

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tillbaka från Hamm

Inlägg av FrankD » 14 sep 2015, 20:19

Wow!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm

Inlägg av JMild » 14 sep 2015, 20:34

Nice!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm

Inlägg av AndreasI » 14 sep 2015, 20:40

Jo det är en klar fördel att få boka enskilda individer. I min mening är inte alla paru riktigt lika fina. Det fanns ett par till salu i Hamm också och de var väldigt mörka, grå/gul svarta. Inget jag skulle vilja ha som enda paru par. Eventuellt som en till grupp för att få variation...men de är inte grodor man har råd att köpa hur som helst...så då ville jag ha sådana jag verkligen gillar.
Vid bokningen får man först en A4 med de alla dom grodor som erbjuds ca 20 stycken. Sedan kan man be om att få närbilder på dom som intresserar. En A4 per groda. Mycket god service.
Vad det gälde paruna så krävde det en del för att hitta just de få jag ville ha då det ofta bara är några röda per import. Vad det gällde diablo var proscessen nästan svårare. Alla diablo var så fina så jag hade verkliga problem att välja. Diablon är verkligen fin! Svart och blodröd. Skulle jag haft mer pengar skulle jag ha tagit en tredje för säkerhets skull...men inte ens ett års sparande gjorde det möjligt. Jag kommer ju troligen inte att ha så otrolig tur att jag får ett par då jag endast tog två.
Jag vet att det några åkte till England, Holland samt kanske Spanien. Det kom inte in så många. Kanske det i framtiden går att få tag i det man behöver...men kanske man inte skall fundera på det nu utan koncentrera sig på att hålla dom i livet och uppskatta det man har.

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm

Inlägg av mats_wikstrom » 15 sep 2015, 14:31

Bara 5 skulle till mig... inte mitt fel att det blev 11... :D men jätteskoj var det. tror inte jag haft ett så kul vslut på länge. fast på må började man vara lite slut i huvudet efter allt resande.

Skriv svar

Återgå till "Mässor och aktiviteter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster