Tillbaka från Hamm 2

Tips om vad som är på gång
stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Tillbaka från Hamm 2

Inlägg av stamel » 14 sep 2015, 20:50

Tillbaka jag med.

Det gick lite sämre för mig. Förkrossad men med lättare plånbok.
IMG_1805 kopia.jpg
(självklart ska de vara i olika terrarium)

I Hamm köpte jag 2 st blue jeans och 2 st puerto viejo från Dutch Rana. De såg så fina som de kan se ut efter omständigheterna.

Jag köpte även 2 st R. amazonica rio tigre från en annan försäljare för övrigt.
Mina 6 grodor färdades i samma frigolitlåda placerad i samma buss, i samma utrymme, bredvid Mats och Andreas lådor där temp i och utanför Andreas lådor kollades. Temp var ok.

Efter bussresan blev jag direkt hämtad med bil, åkte hem, öppnade lådan och upptäckte 2 döda pumilios, 2 slöa pumilios som knappt gick ur koppen och 2 pigga amazonica som direkt hoppade in i terrariet. I morse hittade jag resterande pumilios döda. Båda Amazonicorna såg jag precis och efter vad jag kan se så såg det normalt ut.

Mejlade Rana efter den första upptäckten. Han tyckte det verkade konstigt men att vi skulle höras och se hur det går för de andra två. Har precis mejlta och gett det andra dödsbeskedet men inte fått svar ännu.

Snälla ni, fråga/kommentera gärna om vad som kan ha hänt, vad jag kan ha gjort fel och vad jag kan göra.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm 2

Inlägg av AndreasI » 14 sep 2015, 21:28

Jag har tagit detta privat till viss del redan men... Jag hade ju koll på temperaturen. Min termometer registrerade max och mini temp så jag vet att den varken steg eller sjönk för mycket i lastutrymmet. Min låda stod närmast dörren så kallare än det blev det inte. Jag har framfört tanken på att om lådan låg omgiven på alla håll av lådor med värmepackningar för reptiler så blev det kanske varamare där än i min låda...men jag vet inte hur troligt det är. Pumilio klarar värme ganska bra enligt min mening....i alla fall i jämförelse med det som Mats och jag hade med i samma utrymme. Sylvaticor och en massa mantellor plus en del annat. Vi tog hem trettio grodor fördelat på fyra lådor i varierande storlek och utförande utan att förlora en enda groda. Dessutom har våra grodor varit på resa ett dygn längre än dessa som var framme redan i går.

Grodorna ser ju ganska bra ut på bilden. Jag tittade på grodorna på Dutch ranas bord. Jag reagerade på att en av de två bluejeans som var kvar såg lite sliten ut. Då vi pratade på resan så undrade jag om dina såg bra ut och jag nämde just detta att en såg sliten ut...men inte verkar dina ha varit sådana.

Jag tror ju personligen att de nog hade några problem som utlöstes av stressen under transporten. Att de dör inom ett dygn låter nog konstigt.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tillbaka från Hamm 2

Inlägg av FrankD » 14 sep 2015, 21:29

Andreas skrev samtidigt, men jag skickar oredigerat.

Usch vad tråkigt. När jag köpte mina Blue Jeans i fjol varnade Wouter mig för låga temperaturer under transporten. Enligt honom var de väldigt känsliga för det och redan 20 grader skulle vara för kallt. Han påstod att han själv hade tappat 20 st. pga det innan han insåg vad som var fel. Han gav mig ett heatpack för att undvika det. Puerto Viejo vet jag inte men kan det ha varit det som var problemet? Hur varmt var det när ni kollade?

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm 2

Inlägg av AndreasI » 14 sep 2015, 21:40

Jag har inte lådan här nu då den följde med grodor som inte var mina. Om jag minns rätt så var den lägsta temperaturen 18,9 grader som uppmäts under natten och det var nog utanför lådan om jag minns rätt. 19.3 tror jag var lägst temperatur inne i min låda och lådan stod som sagt vid dörren som öppnades alltid då någon steg av och tog med sina lådor. Den temperaturen hade lådan inte heller länge...men visst kan det ha varit någon timme i alla fall. Jag kollade tempen runt 5 gånger under natten.
Om de dör vid under 20 grader så var det eventuellt för lågt...men jag tycker ändå det låter mystiskt att en avlider senare och att de andra pumilio också skulle dö...

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tillbaka från Hamm 2

Inlägg av FrankD » 14 sep 2015, 21:43

AndreasI skrev:Om de dör vid under 20 grader så var det eventuellt för lågt...men jag tycker ändå det låter mystiskt att en avlider senare och att de andra pumilio också skulle dö...
Håller med. :(

stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm 2

Inlägg av stamel » 14 sep 2015, 21:51

Jag mejlade Rana och beskrev i detalj vad som hänt. Verkar ju som han kan tänka sig att diskutera något.
Men jag förstår ta mig sjutton inte vad som kan ha hänt. Hur är det med syre i en stängd friggolåda?

Hello Staffen
Again I`m sorry to hear this and I really don`t understand what went wrong .as I told you we will work something out and I will replace the frogs you bought
Are you comming to the Hamm show in December , if so we can arrange something by that time

Met vriendelijke groet / Best regards,
Ruud Schouten
Dutch Rana

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Tillbaka från Hamm 2

Inlägg av AndreasI » 14 sep 2015, 22:29

Jag tror att syrebrist skulle påverka alla då och knappast döda ett dygn senare.

Svaret från Dutch rana låter ju väldigt bra. Jag har haft en bra bild av dom (jag har ingen erfarenhet av deras grodor men vad jag hört och sett) och bilden blev inte sämre av detta. Trevligt att man tar ett sådant ansvar och vill lösa det hela på ett så bra sätt som möjligt. Bra gjort av dom.

Skriv svar

Återgå till "Mässor och aktiviteter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster