Diskussion kring tilläggsnamn

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Diskussion kring tilläggsnamn

Inlägg av jsl » 24 feb 2010, 08:43

Vi tar detta om en egen diskussion.
Hur ska vi ställa oss till de olika tilläggsnamnen för olika lokaliteter på tex. tinctorius, auratus, pumilo mfl.

Det finns idag namn som inte refererar till lokaliteten utan till utseendet.
Vem är det som sätter dessa tilläggsnamn? Hur bör vi hantera det? Tankar kring detta?

Oddball
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Diskussion kring tilläggsnamn

Inlägg av Oddball » 24 feb 2010, 09:03

Som jag förstår det så används färgkoderna på varianter som finns inom samma område, sen vill ju många skydda populationen genom att inte sätta lokalitet i namnet. Jag förstår inte var problemet är så länge ingen pappskalle börjar med hybridisering. Finns säkert någon här som kan belysa detta på ett bra sätt.
Finns det en inkonsekvens i användandet av namnen ?

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Diskussion kring tilläggsnamn

Inlägg av PittoresktMangel » 24 feb 2010, 19:19

Lokalitet känns vettigast. Men om lokaliteten är okänd?

Mvh.
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Diskussion kring tilläggsnamn

Inlägg av jsl » 24 feb 2010, 23:32

Jag kan uppleva ett problem med Pumilio "black jeans" och Pumilio "blue jeans". Black jeans finns i alla fall i 2 lokaliteter som jag känner till. Siquirres och Almirante. Vi bör som jag förstått det inte blanda dessa två lokaliteter men det är ju ett problem eftersom de kallas samma sak. Blue jeans är jag lite mer osäker kring men tror att det är samma sak med den.

Det är väl en sak att fundera över också när det dyker upp nya färgvarianter om det kan vara korsningar av olika kända varianter och hur vi ska tackla det? Vi ska ju inom föreningen enl. stadgarna jobba med att "behålla arterna och deras färgvarianter rena"

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Diskussion kring tilläggsnamn

Inlägg av osn » 25 feb 2010, 13:26

jsl skrev:Jag kan uppleva ett problem med Pumilio "black jeans" och Pumilio "blue jeans". Black jeans finns i alla fall i 2 lokaliteter som jag känner till. Siquirres och Almirante. Vi bör som jag förstått det inte blanda dessa två lokaliteter men det är ju ett problem eftersom de kallas samma sak. Blue jeans är jag lite mer osäker kring men tror att det är samma sak med den.

Det är väl en sak att fundera över också när det dyker upp nya färgvarianter om det kan vara korsningar av olika kända varianter och hur vi ska tackla det? Vi ska ju inom föreningen enl. stadgarna jobba med att "behålla arterna och deras färgvarianter rena"
Siquirres är den som kallas Black jeans. Det som finns i Almirante är inte samma så om de säljs som bluejeans/blackjeans så förstår jag att du tycker det är ett problem. Jag har däremot inte sett Almirante säljas som blue/black jeans.

Blue/Black jeans i Costa Rica är genetiskt åtskild och kallas egentligen O. typographa nu för tiden. Den skiljer ut sig från O. pumilio genetiskt.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Diskussion kring tilläggsnamn

Inlägg av BengtO » 01 mar 2010, 10:13

jsl skrev:Vi tar detta om en egen diskussion.
Hur ska vi ställa oss till de olika tilläggsnamnen för olika lokaliteter på tex. tinctorius, auratus, pumilo mfl.

Det finns idag namn som inte refererar till lokaliteten utan till utseendet.
Vem är det som sätter dessa tilläggsnamn? Hur bör vi hantera det? Tankar kring detta?

Självklart vore lokalitet bäst. Men det viktigaste för oss hobbyister är att vi vet vilken groda som menas. SDS försöker (se inventeringen) förtydliga detta. Tidigare hade vi nåt som kallades Quinquevittatus guiden där vi la in en massa smågrodor som vi tyckte hörde ihop. De flesta numera Ranitomeya arter. De fick nummer, bilder och en kort beskrivning.
Kolla gärna våra namnförslag i inventeringen.
/Bengt

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster