Lite funderingar

Övriga diskussioner.
Jurgonh
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Lite funderingar

Inlägg av Jurgonh » 03 apr 2010, 11:08

Hej!

Jag har bakgrund innom akvaristik och då främst saltvattensakvaristik, som är min främsta hobby.

Dock har jag både en och två gånger blivit riktigt sugen på att starta ett regnskogsterrarium då vår lokala akvariebutik, Aquawarehouse (jsl på forumet) även marknadsför pilgiftsgrodor.
Har diskuterat ett par gånger med Jörgen om att eventuellt starta ett regnskogsterrarium.

Tankarna blev väl något allvarligare häromdagen och jag har börjat läsa runt litegran här på forumet framför allt.

Jag har ett 200 liters akvarium som jag inköpte för ett tag sen föra tt starta saltvatten men det blev inte så då jag fick tag på ett 400 liter istället så jag hade först tänkt sälja 200-liters karet och köpa ett terrarium istället.. men när jag läst lite här så verkar det som att man kan göra om akvarium till regnskogsterrarium.

Min tanke är isf såhär.. ni får gärna komma med massa feedback eftersom jag inte kan ett jota om detta :P

Akvariet är 100x50x40 LBH

Hade tänkt att dela av det i mitten med en skiva så att jag får två terrarier på vardera 50x50x40
Skulle detta vara lämpligt?

Tänkte beställa plexiglasskivor som toppglas, då det är lättare att borra i och så (har inga täckglas nu så måste ändå köpa nya)
Tänkte iaf göra dom i två delar så det är enklare då man ska öppna och komma åt i terrariet.
I skovorna tänkte jag borra några större hål och sätta nät för ventilation.
Borrar även hål för regnsystemet.

Belysning har jag en armatur för 2x39W T5.. skulle det funka bra som belysning?

Tänkte göra som PNY, gjort med en doppvärmare samt syresten i bottenmaterialet för värme och ventilation..

Det ända jag behöver köpa in är isf ett regnsystem och plexiglaset då jag har surepump, doppvärmare, akvarium och belysning..
Eller är det nått mer som behövs?

Funderar på att göra en vattenfall och bäck som går till en vattendel, där man ev också kan ha en liten fisk för skojjs skull men har icket bestämt mig om detta då det känns som någon som kan böka och svårt att få till snyggt? men det är ju ruggigt snyggt med vattendrag så.. hm..

Hade tänkt att bottenborra och göra avrinning för överskottsvatten för att slippa suga bort vatten när vattennivån ökar efter några dragars regn.. och gör jag då en sjö och vattenfall och så så rinner ju vattnet härifrån ockå ner i avrinnignen till en tänkt behållare, kör jag på vattenfall så hade jag tänkt att ha pumpen för det i den, om det skulle funka..
Då är det bara att byta vattnet där ibland för nytt frächt vatten och nivån kommer väl även öka då det tillkommer regnvatten hela tiden så man får väl ta till litegran.

Borrar väl isåfall några småhål i skivan som avskärmar dom både derlarna av terrariet så att dom kan dela på samma utavrinning.

I övrigt tänkte jag mig att bakgrunden ska vara en slimline eller hemmgjord bergsbakgrund och sidorna tänkte jag klä i.. kommer inte på namnet med det matarilet som man kan odla mossa och så på.. så att bägge kortsidorna täcks av mossa.
Inredning, en massa rötter och tjockt med växter.. på botten hade jag tänkt mig lecakulor, sen tov, och sen löv för dekoration.

Ev gör jag lite olika inriktningar på inredningen i dom två avdelningarna på karen. men samtidigt är det snyggt om det ser ut som ett enda stort förutom den delande glasskivan i mitten.

Kommer iaf att börja med ena halvan och när jag fått till en bra tillväxt och köpt grodor till den halvan kan jag börja fundera på nästa..
Så kanske sparar vattenfalls tanken till del nummer två när jag lärt mig lite mer och fått känslan för det.

En annan fundering är bananflugorna.. Jörgen har visat mig litegran hur det funkar och hur man gör men känner mig ändå lite osäker på hur jag får till allt
Behöver som jag förstått ett gäng plastölglas och vettextrasor som lock.
Sätter igång ett gäng burkar där jag slänger ner en havregryns/banan/äppelmos gröt i botten och slänger i några fluor som jag då köper hos Jörgen. Gör om samma sak efter typ en vecka så att dom överlappar varandra.
Efter ca 14 dagar så har första burkarna kommit igång och jag kan börja mata med dom?
Efter typ en månad så måste man kansta burkarna och sätta igång nya kulturer?

Är jag ute och cyklar nånstans så vill jag gärna veta det.
Tar gärna emot feedback och tankar kring mina ideer.
Och om det är nått mer jag bör tänka på som jag inte tänkt på.

Tack på förhand!

Jurgonh
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Lite funderingar

Inlägg av Jurgonh » 03 apr 2010, 11:43

I grodväg så har jag väl iaf funderat på att i ena halvan hussera D.Auratus

Och i andra så funderar jag på Leocumelas eller Azureus

Finns det något att tänka på vad gäller dessa arter?

Finns det någon sort som går bra at tkombinera med någon av dessa?

Jurgonh
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Lite funderingar

Inlägg av Jurgonh » 03 apr 2010, 11:57

Kom på ytterligare en fundering om matning..

Så här under årvintern och fram till midsommar ungefär så invaderas min lägenhet av myror.. små svartmyror.. överallt.. blir galen... men kom då att tänka på... kan jag mata pilgiftsgrodor med dessa? =)

Användarvisningsbild
Sammie
Inlägg: 126
Blev medlem: 01 feb 2010, 05:20
Började med grodor år: 2011
Ort: Laholm
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Lite funderingar

Inlägg av Sammie » 03 apr 2010, 13:35

En grej jag tänkte på när jag läste var att det är ett ganska lågt akvarium om du ska ha vattendel, och speciellt om den ska vara så djup att du kan ha fiskar där i. Det blir liksom inte så mycket höjd kvar efter det vilket gör dig lite mer begränsad när du ska välja växter.

Mina 5cent.

Jurgonh
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Lite funderingar

Inlägg av Jurgonh » 03 apr 2010, 15:30

Sant..
Kanske vill ha för mycket på en gång :P
Får kanske skippa tankar på vattendel och vattenfall...

Funderar annar på att ställa akvariet så att hålet kommer fram och så sätta skjuglas där.. men då blir det ju helt tätt upptill.. går ju iofs borra hål för ventilation i glaset..

Tänkte då blir det 50 högt och 40 djupt istället för tvärtom..

Användarvisningsbild
Sammie
Inlägg: 126
Blev medlem: 01 feb 2010, 05:20
Började med grodor år: 2011
Ort: Laholm
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Lite funderingar

Inlägg av Sammie » 03 apr 2010, 17:18

Man kan ju få till vattendel osv på väldigt liten yta. Jag har en 30x30x30 burk med både vattendel och vattenfall. Förvisso kan jag inte ha fiskar där i, men det ser trevligt ut ;)

Jurgonh
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Lite funderingar

Inlägg av Jurgonh » 03 apr 2010, 19:26

Sant.. behöver ju bara vara någon cm i vattendelen om man skippar fiskarna..
och så ett vattenfall med en liten bäck till vattendelen.. ska bara tänka ut hur jag ska anlägga det hela på ett enkelt sätt.. men att gömma pumpen i en sump dit avrinningen går till känns vettigt..

nån som har feedback på övriga funderingaR?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Lite funderingar

Inlägg av FrankD » 04 apr 2010, 12:57

Hejsan och välkommen!

40 cm i höjd vore ganska (= för) lite, tycker jag. Grodorna klättrar gärna och växterna brukar också snabbt bli för stora. Du behöver ju dessutom ha ett antal cm bottenmaterial. 50 cm brukar jag därför anse vara minimum. Tyvärr får du då 40 cm i djup, vilket inte är mycket heller. En annan fundering gäller delningen. Jag har gjort det själv när jag byggde mina två senaste (som på det sättet blev 4 "avdelningar") och skulle inte göra det igen. Blir det sjukdomar (eller bara misstänkta sådana) i den ena delen är risken stor att de sprids även till den andra. Jag skulle antingen använda akvariet till bara en art eller sälja det och bygga två "riktiga" pilgiftsterrarier med lämpligare mått. En annan möjlighet är att köpa dem. Många i föreningen gillar Exoterras terrarier.

Att kombinera olika arter försöker jag undvika. Framför allt när man börjar är det ingen bra idé. Dessutom borde man i så fall ha ett reservterrarium som man kan flytta en art till om det blir bråk, och då kan man ju lika gärna hålla arterna separat från början.

Myrorna du har i huset lämpar sig nog inte som mat. Om du använder sökfunktionen hittar du några trådar om myror och vilka som är lämpliga. Se även de första två "gadgets"-artiklarna på index.php/Artiklar.

Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 maj 2008, 20:00
Började med grodor år: 1980
Ort: Norrtälje
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Lite funderingar

Inlägg av lasseg » 05 apr 2010, 12:55

Jag tror det skulle vara bättre att lägga akvariet på ena långsidan och ev. sätta i en mellanvägg, och sedan bygga en front med luckor. Kanske något i den här stilen:

http://www.junglebox.net/product/300.ht ... y_Code=VIV

Den översta delen består lämpligen av nät, och för bästa ventilation vore det nog bra med en remsa nät under luckorna också.

Fördelarna blir bättre åtkomst, bättre ventilation, och mer höjd.
Mvh/Lasse

Hotrider
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:29
Började med grodor år: 2008
Ort: Örsundsbro, Uppsala
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lite funderingar

Inlägg av Hotrider » 06 apr 2010, 22:06

Så här ser mitt "vattenfall" ut.
Högst upp så kapa jag en ölmugg, ingjuten slang i bakgrunden från en vattendel som är 18X19X7cm. Har även stoppat ner en fogger som dras igång på morgonen samt ibland på kvällen. Dock så drar den väldigt mycket vatten.

I vattendelen ligger det en liten fluvalpump med filter. Har försökt att pula in så mycket filtermassa som möjligt så inte någon groda drunknar där.

När du bygger så se till så stenarna ligger rätt så vattnet inte rinner ut på något sätt. Det gjorde det för mig. Därav de små stenarna högst upp.
Bilagor
IMG_8900.JPG
Vattenfallet
MVH
Oskar

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster