Ungreen art project, en liten presentation och förklaring

Övriga diskussioner.
Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 mar 2012, 09:50
Började med grodor år: 1981
Ort: Kinna
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Ungreen art project, en liten presentation och förklaring

Inlägg av Skrot-Nisse » 15 nov 2012, 00:00

Till att börja med så vill jag säga att jag absolut har ett vinstintresse i mina tavlor, men......
Ungreen började som ett litet projekt där jag funderade på att måla tavlor i gråskala med färgglada huvudmotiv.
Jag har gjort liknande projekt med klassiska måleriska bakgrunder och senare satt in seriefigurer som huvudmotiv.
Nå hursom, det föll sig att jag kom över ett antal ganska stora dukar (1x1m) och vad kan vara bättre färgmotiv än "pilgiftare"?
Ganska snart upptäckte jag att det fanns ett visst sug efter dom första jag gjorde.
Vid samma tid läste jag en av larmrapporterna angående "Lehmanni", så jag började tänka i ett större perspektiv.
Jag kanske skulle försöka skapa och utnyttja något typ av "momentum" runt mina tavlor och samtidigt samla ihop lite pengar att föra in i något räddningsprojekt eller motsvarande.
Jag bollade över iden till styrelsen i jakten på vettiga projekt att stötta.
Detta visade sig inte vara helt lätt, då kravet från min sida var att pengarna inte skulle gå till något som bara skulle gagna hobbyn, (Dom som pysslar med detta, kan finansiera det själva kan jag tycka)
utan helst skulle pengarna gå till forskning eller något konserveringsprojekt.
Det har varit några olika förslag som bollats fram och tillbaka, och jag har kommit till slutsatsen att det vettigaste och mest solida projekt som pågår just nu är Jason Lee Brown och Evan Twomeys pågående revision av Ameerega.
Så till tavlorna då.
För närvarande har jag målat tolv tavlor och har två stående på tork, plus skisser på ytterligare fem.
Några har jag redan sålt och en har jag skänkt bort till en god vän.
Jag tog ett beslut att 30-50% av det jag säljer varje tavla för ska gå till "ungreenfonden", så följaktligen så ligger det lite pengar i kassan redan nu.
Vidare så ligger jag just nu i förhandling med några företag som eventuellt vill köpa hela "ungreen", tavlor, namn och rubbet, i så fall blir det troligtvis en klumpsumma som går in i fonden.
Om inte detta blir av så kommer jag att göra en hängande utställning i privat regi efter nyår, och löpande lägga pengar i kassan allt efter tavlorna säljs (om dom säljs).
Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag har frågat styrelsen om det är möjligt för föreningen att förvalta pengarna, och se till att dom hamnar där dom ska.
Det finns ingen ekonomisk vinning för föreningen i detta, men en smula "goodwill" finns det så klart.
Frågan kommer troligen att lyftas på groddagen nästa helg, och tanken var att jag skulle vara där och kunna presentera och diskutera projektet.
Som det ser ut just nu så har jag ingen möjlighet att komma till Uppsala, så jag ville lämna informationen här på forumet istället.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ungreen art project, en liten presentation och förklarin

Inlägg av RicardH » 15 nov 2012, 19:49

Hej!

Vad bra att du informerar alla om detta Tommy! :)
I vårt extrainsatta årsmöte har vi några frågor vi skall behandla som återfinns i kallelsen, men detta är en fråga vi gärna vill samtala om under övriga frågor. Om inte du är med, blir det svårt att svara på frågor, men vi kan kanske ge en klara bild av det projekt vi fått vetskap om. Men som sagt, bra initiativ Tommy!

mvh
Ricard

Har inga grodor just nu!

Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 mar 2012, 09:50
Började med grodor år: 1981
Ort: Kinna
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Ungreen art project, en liten presentation och förklarin

Inlägg av Skrot-Nisse » 15 nov 2012, 20:29

Tack för det Herr Ordförande.
Loppet är inte riktigt kört ännu när det gäller mitt åkande till groddagen, men det ser inte så lovande ut :(
Om denna tråden är något som styrelsen tycker bara angår medlemmar så får admin gärna flytta den.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ungreen art project, en liten presentation och förklarin

Inlägg av FrankD » 15 nov 2012, 22:48

Toth skrev:Om denna tråden är något som styrelsen tycker bara angår medlemmar så får admin gärna flytta den.
Nej, tvärt om. Jag tycker att det är ett mycket bra initiativ som även blivande medlemmar bör veta om. Och visst är alla som läser här på forumet blivande medlemmar? :)

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster