Minskat intresse?

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 04 okt 2014, 23:58

Resultaten Google ger beror ju inte bara på sökorden utan också på vem som söker, dvs dess IP-adress, vilka sökresultat han tidigare klickade på osv. Google tror kanske inte att SDS vill bli hittat av någon med finsk IP-adress? :mrgreen:

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av mats_wikstrom » 05 okt 2014, 09:04

njae det stämmer att den första hitten är till pilgift, MEN , åtminstone hos mig går den till ?title=Phyllobates_vittatus och där är ingen hänvisning till köp och sälj. Inte i sökresultatet och inte på sidan. Så när jag öppnade alla googles hits i browsern var den jag först stängde som irrelevant, den hade inte det jag sökte, medan söksidorna för Terrariedjur.se och repti.net leder en direkt till annonserna. :) Jörgen, där tror jag att vi hittat åtminstone ett sätt som föreningen kan hjälpa till med för att förbättra marknadsföringen av pilgift till salu som ju är en stor del av hobbyn.

Jag försöker mimikera sättet som tex min 13-åriga brorson och mina unga vuxenelever söker på och även jag, som ju är en lagom ung man (host) i mina bästa lår . Det skall gå snabbt rakt och utan att man skall behöva fundera särskilt och att läsa text är tråkigt, titta på bild är skoj.

Detta är ju allt bara tankegångar om hur man eventuellt kunde förbättra grodförsäljning. Jag funkar relativt logiskt så då tacklar jag problemet så här:

A: grodor går inte åt:

B:orsak: för lite köpare

C:orsak: dålig kvalite (kan man stryka direkt)
C:orsak: för höga priser (kan man eventuellt stryka)

Lösning: man måste höja på VILL HA faktorn hos kunderna, eller så måste man sänka priserna, går det ändå inte måste man sänka med typ hälften och sälja till nån grossist som springer runt på marknader och mässor)
Att göra: Marknadsföring, prissänkning ELLER leta rätt på grossist

C: orsak: folk hittar inte produkten

Lösning: marknadsföring

(om man inte ser detta som ett problem bör man heller inte förbättra sin marknadsföring, som jag helt är ense med Frank om att han inte behöver göra om han inte vill och då skall han inte göra det ) :P

Föreningen marknadsför sig ju genom att ställa ut och vara på plats och så. Det marknadsför produkten pilgiftsgrodan. Ju fler inom föreningen som ställer upp på jippon runtom i sverige, desto mer marknadsför man produkten, och desto fler kommer att känna igen. ( nu tvinnar jag en järntråd) Detta görs ju, men man behöver alltid mera.

Marknadsföring av arten till salu går nog nästan till uppfödaren skulle jag säga.

Ju fler personer man (DU, DU och DU) kan få intresserade av hobbyn, desto fler grodor säljs.

Finns inte riktigt nån lätt lösning, men personligen tycket jag ju inte att intresset för pilgift svalnat. Tvärtom. Men nu är det kanske igen dags för en upplift. PILGIFT 2015 för att undvika 7-årskrisen?

Denna tråd är ju på ett sätt relevant.

http://www.pilgift.se/forum/viewtopic. ... 93&start=0

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 05 okt 2014, 12:11

Att göra pilgift.se och forumet enklare att hitta är ju i varje fall en bra sak, även oavsett försäljning.

Det första en nybörjare kommer att leta efter är troligen generell information om pilgiftsgrodor, istället för att direkt vilja köpa. Det hoppas jag åtminstone. Om (!) och när man så småningom har hittat pilgift.se och forumet behöver man ju inte googla längre utan vet om Köp & Sälj samt grodinventeringen. Jag tror alltså att den avgörande frågan är om man hittar hit när man vill ha lite allmän info om pilgift. I den situationen kommer man nog att googla "Pilgiftsgroda". Om jag gör det är första träffen hos mig Wikipediasidan om pilgiftsgrodor. Lite längre ner (träff 5) kommer vår sajts huvudsida. Med tanke på hur Googles sökalgoritmer fungerar är det nog en bra idé att se till att Wikipediaartikeln hänvisar till pilgift.se. Jag har därför redigerat Wikipediasidan och lagt till länkar till både huvudsidan och forumet.

Av samma anledning kan det hjälpa att ha länkar till pilgift.se på andra sidor våra medlemmar råder om, särskilt sådana som är bra frekventerade. Det är bl.a. därför jag har en länk på min egen hemsida. Det är knappast mer än en droppe men även en droppe kan ju göra skillnad.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av PatrikNo » 05 okt 2014, 14:00

Jag kollade förut varför inte Google hittar pilgift-sidorna så bra. Och det jag tror är problemet är att vi har för gammal version av phpBB. Men om jag minns rätt så har Frank gjort en hel del förbättringar på sidan så som grodinventeringen. Så det är mycket jobb att uppgradera forumet.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av HåkanP » 05 okt 2014, 14:04

Google ändrar i sin sökmotor steg-för-steg. Senaste större förändring innebär att vill man komma överst i resultaten idag ska man bl.a. ha sidan liggandes med certifikat och https...
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Minskat intresse?

Inlägg av FrankD » 05 okt 2014, 17:22

FrankD skrev:Jag har en annan idé men ska diskutera den med styrelsen innan jag gör den publik.
Nu finns det en låst tråd i underforumet för SDS-medlemmar som innehåller en lista över grodor som har annonserats ut inför groddagen i Göteborg. Se http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=5566. Jag kommer att uppdatera listan allt eftersom det kommer nya annonser.

Fredrik Löf
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 29 dec 2013, 20:03
Började med grodor år: 1996
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Minskat intresse?

Inlägg av Fredrik Löf » 28 okt 2014, 21:49

Nu har jag inte lusläst hela tråden, men jag tänkte på vad som sas till mig på herpers choice i sommras.
"Grodorna går åt snabbare än vi får in dom" och om man då tänker på till vilken peng, så verkar det som att lilla Kalle och hans farsa har sett dom i butik.
Och inte medvetna om SDS.
För Kalles farsa skulle nog köpa här istället.
Mycket handlar nog om marknadsföring, och nå ut till grabbarna och tjejerna som bara känner till ormar, ödlor och sköldpaddor.
/Fredrik

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster