Göteborgare!

Övriga diskussioner.
Joey
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 apr 2015, 00:51
Började med grodor år: 2014
Ort: Lindome
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Göteborgare!

Inlägg av Joey » 21 apr 2015, 14:36

Hej kära grod-vänner,

(säg till om jag som vanligt på forum startat fel tråd i fel topic :) )

Jag har i många många år (iaf helt sedan jag var i costa rica 2006) velat starta med Pilgifts-terrarium, Det största problemet jag haft är att jag bott i Norge de senaste 10 åren. Där är allt förbjudet. Till och med sköldpaddor. Även otroligt många hundraser, alla reptiler och så vidare..

I februari kom så äntligen dagen då jag flyttade hem, tillbaks till Göteborg.

Jag har nu köpt ett terrarium, pump, värme, leca, jord, en del plantor, epiweb, plus plus osv.. Och är egentligen ganska nära att skaffa mig grodor.
Men jag har ju ingen erfarenhet, och heller ingen vän som har gjort detta förr, därför söker jag nu både nån go göteborgare som jag kanske
kan få ställa lite nybörjarfrågor men också privata odlare av både grodor och plantor.

Jag har varit en del i kontakt med en butik i mölndal, men än så länge är hans utbud ganska blekt, speciellt på plantfronten, men oxå grodmässigt.

Drömmen hade ju varit att kanske till och med få hälsa på hos någon av er och ta en titt på era lösningar. :)

Jag tänker på arter som inte är allt för komplicerade i början. Har sett mycket på både leucomelas och azureus. Men är öppen för alla förslag oxå.
Söker också små bromelior och andra fina plantor,

men som sagt framförallt en erfaren gubbe eller gumma som kan tänka sig att svara på enkla, och säkert förhållandevis dumma frågor såhär i starten.

Hoppas spänt på svar,

Ha en fin dag!
Mvh

Joel

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Göteborgare!

Inlägg av FrankD » 21 apr 2015, 15:56

Välkommen hit, Joey, till ett grodvänligt land i största allmänhet och till det här forumet i synnerhet! :D
Joey skrev:(säg till om jag som vanligt på forum startat fel tråd i fel topic :) )
Det var inte så lätt att se vart tråden skulle passa bäst, men jag flyttade den till Övrigt i slutändan. ;)
I och nära Göteborg finns en del folk som kan ge dig lite vägledning. Leucomelas och tinctorius är mycket bra arter att börja med. De är riktigt fina och inte kinkiga eller blyga alls, i alla fall inte som vuxna djur.

Användarvisningsbild
StyrbjörnK
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 mar 2013, 20:07
Började med grodor år: 2012
Ort: Kungsbacka
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Göteborgare!

Inlägg av StyrbjörnK » 21 apr 2015, 16:51

Ja om du är villig att åka en liten bit är du välkommen till mig, bor utanför Kungsbacka. Jag är dock för ung för att vara gubbe eller gumma men grodor kan jag ändå ;) har inte lika mycket som förut men jag kan alltid svara på frågor :) Finns dock säkert folk som har mer och som bor i Gbg
/Stubb

Har inga grodor just nu!

Joey
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 apr 2015, 00:51
Började med grodor år: 2014
Ort: Lindome
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Göteborgare!

Inlägg av Joey » 21 apr 2015, 18:54

Tack Frank!

Stubb> Om man är en go gubbe/gumma har inget med ålder att göra ju. :lol: Kungsbacka är absolut inget problem. Kommer gärna förbi när det passar och tittar in. Jobbar i Halland måndag till fredag så kan faktiskt komma förbi nästan vilken eftermiddag som helst.

Tinctorius är också intressant, är det någon som känner till någon uppfödare eller privatperson på västkusten som kan tänkas ha djur av någon/några arter till salu?

Mvh

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Göteborgare!

Inlägg av FrankD » 21 apr 2015, 19:50

Joey skrev:Tinctorius är också intressant, är det någon som känner till någon uppfödare eller privatperson på västkusten som kan tänkas ha djur av någon/några arter till salu?
Tinctorius borde vara förhållandevis lätt att få tag på, antingen azureus som du var inne på eller någon annan variant.

Användarvisningsbild
StyrbjörnK
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 mar 2013, 20:07
Började med grodor år: 2012
Ort: Kungsbacka
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Göteborgare!

Inlägg av StyrbjörnK » 21 apr 2015, 20:40

Hehe du är välkommen ;) UrbanV här på forumet brukar ha mycket tinc morpher men han har inga för tillfället vad jag vet. Vi kan ju ta det på PM om/när du vill komma förbi :)

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster