flug fråga

Övriga diskussioner.
spiidi
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 jul 2012, 10:46
Började med grodor år: 2016
Ort: enskededalen
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

flug fråga

Inlägg av spiidi » 29 jan 2017, 10:15

hej . i går på mässan den 28/1-2017 så va det en kund vid mitt bord å han va ute efter flugor men dock inte den art av banan flugor jag sålde men han köpte en ändå .jag sålde stora svarta bananflugor .

nu till frågan hur många olika flugor finns det egentligen :?: :?: jag vet bara om små å stora bananflugor å husflugor :) .


tacksam för hjälp med denna fråga . ha en bra dag . Med vänlig hälsning spiidi

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: flug fråga

Inlägg av Bosse P » 29 jan 2017, 10:26

spiidi skrev:hej . i går på mässan den 28/1-2017 så va det en kund vid mitt bord å han va ute efter flugor men dock inte den art av banan flugor jag sålde men han köpte en ändå .jag sålde stora svarta bananflugor .

nu till frågan hur många olika flugor finns det egentligen :?: :?: jag vet bara om små å stora bananflugor å husflugor :) .


tacksam för hjälp med denna fråga . ha en bra dag . Med vänlig hälsning spiidi

Första gången jag hade grodor och pysslade med liknande djur så var alla banan flugor väldigt GULA och dessutom flög alla!
De senare jag fick tag i var lite mera mörka och utan vingar eller om vingarna var tillbakabildade vet jag inte, men de flög INTE.
Jag har också haft en sort som var minst dubbelt så stora som de små gula flygande, så härifrån måste det finnas minst 3 varianter.
OM jag minns rätt var de mycket svartare och lite mer lika vanliga husflugor, men presenterades som banan flugor och även dessa
odlades i alvruttna bananer... Någon som kan addera med artnamn och familj...

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

spiidi
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 jul 2012, 10:46
Började med grodor år: 2016
Ort: enskededalen
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: flug fråga

Inlägg av spiidi » 29 jan 2017, 10:38

hej oki tack för svar

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: flug fråga

Inlägg av PatrikNo » 29 jan 2017, 11:42

Jag har en liten svart. Och två ännu mindre gula. En kallas myra. Vet att Aquawarehouse har den som kallas myra. Och herpers har den andra. Kommer säkert snart lite latinska namn. Du har ju även maggots som blir spyflugor.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: flug fråga

Inlägg av MarcusL » 29 jan 2017, 12:03

Dom flesta är olika mutationer på hydei och melongaster. Dom små t ex Myror och turkish gliders är melongaster. Hydei finns i bland annat golden den ni troligen benämer som gul. Jag föredrar Turkish gliders då dom är lite större, lite mer produktiva och lite mer aktiva än vanliga melongaster medans myrorna troligen är minst? och funkar som andra foder till juvenila grodor av mindre modell. Hur många mutationer de finns vågar jag inte ens gissa men vi hade ju nån länk till en webshop för laboratorium som sålde bananflugor i regnbågens alla färger. Dock va dessa flygande.

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: flug fråga

Inlägg av Bosse P » 29 jan 2017, 12:16

MarcusL skrev:Dom flesta är olika mutationer på hydei och melongaster. Dom små t ex Myror och turkish gliders är melongaster. Hydei finns i bland annat golden den ni troligen benämer som gul. Jag föredrar Turkish gliders då dom är lite större, lite mer produktiva och lite mer aktiva än vanliga melongaster medans myrorna troligen är minst? och funkar som andra foder till juvenila grodor av mindre modell. Hur många mutationer de finns vågar jag inte ens gissa men vi hade ju nån länk till en webshop för laboratorium som sålde bananflugor i regnbågens alla färger. Dock va dessa flygande.

Betyder det att de ICKE flygande bara är en mutation ( varriant ) av bananfluga och INTE en egen art?

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: flug fråga

Inlägg av FrankD » 29 jan 2017, 12:24

Bosse P skrev:Betyder det att de ICKE flygande bara är en mutation ( varriant ) av bananfluga och INTE en egen art?
Exakt så är det. Det finns nog ingen bananfluga i naturen som inte flyger.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: flug fråga

Inlägg av PatrikNo » 29 jan 2017, 12:29

Och det är lätt att få dom flygkunniga igen.

Jag läste någonstans som jag följer när jag sätter nya kulturer. Är att man inte ska blanda ifrån olika kulturer. Då de kan få tillbaka flygförmågan lättare då.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: RE: Re: flug fråga

Inlägg av MarcusL » 29 jan 2017, 12:35

PatrikNo skrev:Och det är lätt att få dom flygkunniga igen.

Jag läste någonstans som jag följer när jag sätter nya kulturer. Är att man inte ska blanda ifrån olika kulturer. Då de kan få tillbaka flygförmågan lättare då.
Stämmer bra fick skrapa ihop från flera burkar med myror för några veckor sen och de va en hel del som flög ur dom kulturerna efter 2 veckor. Under sommarhalvåret är de ju rätt vanligt att man får flygande flugor pga vilda flugor som parar sig genom locket.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: flug fråga

Inlägg av FrankD » 29 jan 2017, 13:00

Ja, mutationerna som gör att de inte kan flyga brukar vara olika. Om man blandar dem (eller det kommer in vilda) kompletteras arvsmassan och vips har man en hemmagjord plåga. ;)

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster