Hur vanligt är det att flera sorter av pilgift grodor spelar och lägger ägg i samma burk, jag har tre som gör det .

Övriga diskussioner.
jorgenh
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 nov 2021, 16:30
Började med grodor år: 2021
Ort: Göteborg
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Hur vanligt är det att flera sorter av pilgift grodor spelar och lägger ägg i samma burk, jag har tre som gör det .

Inlägg av jorgenh » 23 apr 2023, 11:50

Jag undrar om det är flera i gruppen som har samma upplevelse.

Visa mina grodarter/varianter till försäljning


Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Hur vanligt är det att flera sorter av pilgift grodor spelar och lägger ägg i samma burk, jag har tre som gör det .

Inlägg av emanuelkarl » 23 apr 2023, 13:29

jorgenh skrev:
23 apr 2023, 11:50
Jag undrar om det är flera i gruppen som har samma upplevelse.
Kul att det går bra med dina grodor!

Ja, har man flera grodor tillsammans och djur av båda könen inom varje art så är det vanligt att de lägger ägg, även om man har flera arter i samma terrarium. Jag har tidigare fött upp P. vittatus och R. amazonica Franska Guyana i samma burk och fått massor av ägg från båda. Jag hade nog tvärtom börjat oroa mig ifall någon groda slutade lägga ägg och jag visste att det berodde just på att den bodde ihop med någon annan art (inte för att det skulle gå att veta säkert att det var just därför; ibland kan grodorna bara få för sig något, men ändå). I så fall skulle det ju bero på någon form av onödigt stressmoment från den andra arten, och vara läge att dela på dem.

Sen kan många av våra grodor även hybridisera sig relativt fritt inom sitt eget släkte, vilket i princip hela hobbyn enhälligt vill undvika, så om man har flera i samma släkte tillsammans skulle jag frusit äggen då det inte alls går att lita på att det är en och samma art.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster